שטיגליץ: עומדים לעבור למשטר גלובלי חדש שיגביל זרימות הון

חתן פרס נובל לכלכלה: "ארה"ב עשתה שגיאות בתקופת גרינספן וברננקי" ■ השווקים המתעוררים יצטרכו לפקח על ההון ■ "אנו בתקופה קשה מאוד, והמצב הולך ונהיה קשה"

השווקים המתעוררים יצטרכו לנקוט צעדים לפיקוח על ההון כדי לנהל זרימות של "כסף חם", ולהבטיח יציבות כלכלית, לנוכח מדיניותה המוניטרית הסופר-גמישה של ארה"ב, אמר היום (ה') חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ.

חלק ממדינות השווקים המתעוררים, כגון ברזיל ותאילנד, כבר נקטו צעדים מסוימים לפיקוח על ההון, במטרה להגביל זרימה אדירה של מזומנים לכלכלותיהן, בייחוד לאחר שארה"ב השיקה את סבב ההקלה הכמותית השני.

"כעת אנו בתקופה קשה מאוד, והמצב הולך ונהיה קשה עוד יותר מכיוון שחלק זעיר מאוד מהמדינות בעולם עבר למערכת שכוללת פיקוח על ההון", אמר שטיגליץ במסיבת עיתונאים. "פירושו של דבר הוא - באופן כמעט בלתי נמנע - שאנחנו עומדים לעבור למשטר גלובלי חדש שבו יהיו כל מיני מגבלות על זרימות הון לטווח קצר", אמר שטיגליץ בכנס נדל"ן בהונג קונג.

שטיגליץ, שזכה בפרס נובל לכלכלה ב-2001, אמר שהדרך להבטיח יציבות כלכלית היא שהמדינות יגבילו זרימות הון ספקולטיביות לכלכלותיהן, אך יתירו השקעות ארוכות טווח שיוצרות מקומות עבודה חדשים.

ללמוד מסין

מדינות מסוימות יכולות ללמוד מסין כיצד מפקחים על זרימות הון ספקולטיביות כדי לייצב כלכלה שהפכה לשנייה בגודלה בעולם, אמר שטיגליץ.

"לסין יש מנגנוני פיקוח על זרימות קצרות טווח שהתגלו כיעילים - לא באופן מושלם - אבל שהתגלו כיעילים בייצור הזרימות קצרות הטווח האלה. עם זאת, סין מאוד פתוחה להשקעות ארוכות טווח", אמר שטיגליץ.

דרום קוריאה מגבשת צעדים חדשים שנועדו לרסן את התנודתיות בזרימות ההון חוצות-הגבול שלה, בנוסף למגבלות שנחשפו ביוני על עסקאות נגזרי מטבע שמבצעים הבנקים.

שטיגליץ אמר שזה מדאיג שלכמה מדינות, כגון הודו, אין שום תוכניות לפיקוח על ההון, מכיוון שהון ספקולטיבי מגביר את הלחץ על הכלכלה ואת הלחץ האינפלציוני בחלק מהמגזרים בשווקים המתעוררים, כגון מגזר הנדל"ן.

"אני דואג למדינות כמו הודו, שבהן מתנהל דיון לגבי רמת ההתערבות הנחוצה בשוק, ויש הטוענים שבהודו לא צריך פיקוח על ההון, למרות שבברזיל יש פיקוח, בסין יש פיקוח".

באשר להונג קונג, על אף שההצמדה לדולר האמריקני הגבירה את הלחץ האינפלציוני, יכולות הרשויות להשתמש בכלים אחרים לצינון השווקים, כגון הפשרת קרקעות נוספות כדי לרסן את מחירי הנדל"ן המרקיעים שחקים.

"המדיניות המוניטרית של ארה"ב עשתה שגיאה גדולה מאוד בתקופת גרינספן וברננקי", אמר שטיגליץ, המכהן כפרופסור באוניברסיטת קולומביה. "הונג קונג צריכה להיות מודעת לכך שזו שגיאה גדולה מאוד, ולהשתמש במגוון מלא של כלים כדי לייצב את השוק".