חרף תשואה חיובית: מדוע מנהלי תיקים מקטינים חשיפה לחו"ל?

מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס": חודש שישי ברציפות של תשואה חיובית במרבית התיקים - עלייה של 2.9% באוקטובר

זהו חודש שישי ברציפות בו מציגים מרבית המסלולים בתיקים המנוהלים תשואה חיובית: את אוקטובר הם חתמו בעלייה של 2.9%. כך עולה מנתוני מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס", המבוסס על נתוני תשעת בתי ההשקעות המובילים בישראל: כלל פיננסים, פסגות, ילין לפידות, אלטשולר שחם, אי.בי.אי, אנליסט, מגדל שוקי הון, מיטב ותמיר פישמן. גופים אלו מנהלים יחדיו תיקים בהיקף כולל של כ-65 מיליארד שקל (כ-80% מהתעשייה).

התיק האגרסיבי ביותר (100% מניות) הוא שהפגין את התשואה הגבוהה ביותר - 5% לעומת 4.1% שביצע מדד הייחוס (ת"א 100). בין התיקים הפופולריים: מסלול עד 20% מניות רשם תשואה של 2.4%, ומסלול עד 30% מניות הצליח להכות את מדד הייחוס ב-0.1%, כאשר רשם תשואה של 2.7%. מנגד, התיקים הסולידיים הפגינו ביצועים מאכזבים עם תוצאות נמוכות ממדד הייחוס: מסלול ללא מניות עלה ב-1.8%, ומסלול עד 10% מניות עלה ב-2.1% בלבד.

עם זאת, ולמרות הסנטימנט השורי השורה על שוקי עולם, ובפרט על המשק המקומי, דגימה של פוזיציות ההחזקות בתיקי 30/70, הנחשבים לתיקים הפופולריים מבין מסלולי התיקים המנוהלים, מגלה מעט חששות לגבי המשכיות האווירה החיובית. מהדגימה עולה כי היקף הפוזיציות על מניות בארץ ובחו"ל עומד אמנם על 90%, אך חלה ירידה של 5.3% בשיעור החשיפה לחו"ל לטובת החזקת מניות מקומיות.

"המשקיעים מגדילים באופן עקבי את שיעור החשיפה למניות. לצערנו תחום חו"ל אינו פופולרי במיוחד, ולמעט גופים בודדים - בעיקר אלטשולר שחם - הם מוטים באופן חריף לארץ, בעיקר בשל חוסר הבנה וחשש מהפרשי שער", ציין אבי מנדה, מנכ"ל כלי שוקי הון.

המח"מ השקלי והצמוד עומד סביב 4.2. מנדה מעריך, כי "מרבית בתי ההשקעות בוחרים במח"מ בינוני כברירת מחדל. התשואות בטווח הקצר אפסיות עד שליליות, וקיים פחד מהטווח הארוך לאור סביבת ריבית נמוכה ואינפלציה גבוהה".

בשורה התחתונה, מוסיף מנדה, "נראה כי מנהלי התיקים לא אופטימיים. הצטמצמות מרווחים וחוסר ודאות מוליכים לחשש, כי העלייה בשווקים של החודשים האחרונים לא תימשך לאורך זמן. יחד עם זאת, הם ממשיכים להחזיק מזומן בשיעור גבוה יחסית של 5%, ומחפשים הזדמנויות השקעה".

11
 11