בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת: מדד הדאקס טיפס

הבוקר דווח בסין על תקנות לפיהן זרים לא יוכלו לרכוש נכסים במדינה, מלבד משרדים, ותושבים זרים יורשו להחזיק ברשותם דירה אחת בלבד ■ שנחאי צנחה ב-5.2%

בורסות אירופה סגרו יום תנודתי במגמה מעורבת. היום החל בירידות חדות, החל בסין ובבורסות אסיה ובהמשך גם באירופה. המדדים המובילים באירופה איבדו אחוז עד שני אחוזים מערכם בבוקר - כאשר על המסחר העיבה הן הירידה החדה במדד המוביל בבורסה של שנחאי והן התגברות החשש מהתפרצות משבר החוב באירופה על רקע הקשיים אליה נקלעה כלכלת אירלנד.

מנהיגי הכלכלות הבולטות באיחוד האירופי התכנסו במסגרת ועידת ה-G20 לדון באפשרות של סיוע חילוץ לאירלנד והביעו מחוייבות פעם נוספת ליציבות הכלכלית והפוליטית של גוש האירו, זאת במקביל לדיווחים על הקמת מערכת גלובאלית להתרעה מפני משברים כלכליים.

בזירת המאקרו פורסם היום כי הצמיחה הכלכלית בגוש האירו עמדה ברבעון השלישי על 0.4% בלבד, לעומת צפי כלכלנים להתרחבות של 0.5% לאחר גידול של 1% ברבעון השני השנה. התמ"ג של גרמניה עלה ב-0.7% ברבעון השלישי, הצמיחה בצרפת האטה ל-0.4% וכלכלת איטליה צמחה בשיעור של 0.2%. כלכלת יוון התכווצה ב-1.1%, וכלכלת ספרד נותרה ללא שינוי ברבעון הקודם.

בד בבד, על רקע ועידת ה-G20 נשמעים מכיוונה של סין קולות התבדלות חזקים יותר ויותר המעוררים דאגה במערב וגם בקרב המשקיעים במדינה ושלחו הבוקר את הבורסה בשנחאי לירידות שערים חדות מאוד כשהיא מובילה את המגמה השלילית בבורסות אסיה כולה.

על פי דיווחים בסוכנויות המדיה השונות בסין, החליטה המדינה לצמצם את פעילות המשקיעים הזרים בשיטחה באמצעים חוקיים. המדינה מחוקקת בימים אלה תקנות לפיהן לא יוכלו זרים לרכוש נכסים כלשהם בסין למעט משרדים לשימושם האישי בלבד. מדובר, למעשה, על צעד שמשמעותו צמצום קריטי של יכולת משקיעים זרים לפעול במדינה.

בסין מתכוונים, על פי הדיווחים, להטיל הגבלות גם על תושבים זרים המתגוררים בסין במעמד של תושבי קבע - והם יוכלו לרכוש רק יחידת דיור אחת על שמם, זו בה הם מתוגררים.

הבורסה בשנחאי הגיבה לידיעה זו בירידות שערים חדות של יותר מ-5%.

אם לא די בכך, הדיווחים על האינפלציה המרימה את ראשה בסין עושים את שלהם ומביאים את מרבית האנליסטים להעריך הבוקר כי העלאת ריבית במדינה קרובה מתמיד - צעד שעשוי גם הוא לפגוע באופן מהותי בשוק המניות.

גם ביתר בורסות אסיה נרשמה הבוקר מגמת מסחר שלילית, אך מתונה יותר, כאשר המדדים איבדו 1%-1.7% מערכם - בעיקר על רקע המימושים אמש בוול סטריט וכן הדאגה ההולכת וגוברת להתעוררות מחודשת של משבר החוב באירופה על רקע הקשיים אליהם נקלעה כלכלת אירלנד, זאת על אף בשורות טובות שהגיעו הלילה מכיוון דרום קוריאה, שם מתקיימת ועידת ה-G20, ולפיהן הושגה הסכמה בין המדינות השונות המשתתפות בוועידה על הקמת מערכת בינ"ל לפיקוח על שערי החליפין שתמנע מניפולציות מתמשכות בשערי המטבעות.