יאללה, לך על זה, ביבי

די להתקשקש על ההקפאה, או שייצא מזה משהו או שיוכח שוב שהפלסטינים חסרי תקנה

מי שנוהג לקרוא טור זה יודע שבאופן עקרוני אני חושב שלפלסטינים יש תרומה רבה, אולי עיקרית, לכך שעד היום אין הסכם שלום.

היו להם הזדמנויות רבות לכך, בין השאר כאשר עמדו לרשותם ההצעות מרחיקות הלכת של רבין-פרס, ולאחר מכן של אהוד ברק ואהוד אולמרט.

הפלסטינים בחרו להישאר תקועים בגחמות שכל כך קשה להם להיפרד מהן, תוך התכסות באצטלה דתית כזאת או אחרת. בקיצור, אצלי הם הצליחו לאבד טונות של אמינות, כמעט עד כדי קבלת המנטרה שאין עם מי לעשות שלום.

אבל כיוון שדברים משתנים, וכל אחד יכול לטעות, אני בהחלט בעד לנסות. וזה מה שקורה עכשיו תחת חסותם של ברק אובמה והילארי קלינטון. השניים הללו לא יותר טובים ולא יותר גרועים מבחינתנו מקודמיהם.

ארה"ב היא ידידה ותומכת של ישראל, לא ממש משנה מי עומד בראשה. לכל היותר יש הבדלים של ניואנסים, וגם אלה זמניים וגמישים. אם מישהו צריך להיות בלתי מרוצה מהחסות של אובמה-קלינטון אלה הפלסטינים והערבים, בטח לא אנחנו.

כולה שלושה חודשים

עכשיו, העניין שבגינו נגזלים הרבה זמן ואנרגיות ממנהיגי ארה"ב הוא הקפאה נוספת של הבנייה בשטחים. גם במקרה זה הערבים לא היו תמימים. עמדה לרשותם ההקפאה הראשונה והם לא עשו במהלכה דבר ממשי לקידום התהליך, לבד מדברים שגרמו בזבוז זמן. עכשיו, לאחר שהזמן בוזבז, הם רוצים עוד הקפאה, וזה התנאי שלהם לחזור למשא ומתן.

העמדה הפלסטינית הזאת בהחלט יכולה לקומם, אבל ארה"ב רוצה את התקופה הנוספת הזאת. שלושה חודשים. והדבר הזה הורס את נתניהו והממשלה. לא מסוגלים להחליט מה עושים עם היצור הזה.

ולמרות אחריותם של הפלסטינים לצורך בהמשך ההקפאה - בכל זאת אתה עומד תמה ובלתי מבין: מה הבעיה? מה כבר שלושה חודשים יכולים לגרוע מאיתנו? איך זה יכול לפגוע בביטחוננו? איך זה יכול להזיק לעמדותינו הפוליטיות?

הם ממש מתחננים

אובמה וקלינטון ממש יורדים על הרגליים בתחינה. הם אפילו מוכנים "לפצות" אותנו אם ניעתר לתחינותיהם. כשלעצמו זה דבר די הזוי. אחר הכול, ההקפאה נדרשת בשביל שלום בינינו לבין הערבים, למה בכלל צריך לפצות? הרי זה אמור להיות אינטרס מובהק שלנו. אבל ארה"ב כל כך רוצה, שהיא מוכנה לתת ולשלם.

טובה ההקפאה מן הקיפאון

אם אנחנו אומרים לא לארה"ב בעניין הזה, או אפילו מטרטרים אותה, צריך שתהיה לכך סיבה טובה במיוחד - ואין כזאת.

אז יש דעות כאלה ואחרות, אבל סיבה טובה באמת שאין. כל ההשהיות והטרטורים סביב העניין הם פוליטיקה מפלגתית שדבר אין לה עם אינטרסים לאומיים. אז יאללה, ביבי, מספיק כבר להתקשקש, לך על זה, ואו שייצא משהו או שנקבל עוד הוכחה שהפלסטינים הם חסרי תקנה. בכל מקרה, טובה ההקפאה הנוספת על הקיפאון המתמשך.