הנדל"ן והגז הדליקו את ת"א: המעו"ף זינק 2.2%, הבנקים 2.8%

אירופה נסחרת בעליות; פתיחה חיובית בוול סטריט ■ מדד מנהלי הרכש של הפועלים בשיא של 8 חודשים ■ מדד המחירים לאוקטובר צפוי לעלות בכ-0.3% ■ מניות הנפט והגז זינקו בחדות

יומו השני של שבוע המסחר בשוק המקומי התנהל היום (ב') בעליות שערים, שהלכו והתחזקו מהפתיחה ועד לסיום ברמות הגבוהות של היום. זאת, לאחר יומיים של ירידות חדות בהובלת מניות סקטור הגז הטבעי - שהיום התאוששו.

מדד הנדל"ן בלט לטובה בעלייה של 2.9% על רקע ניסיונות הממשלה לפוצץ את בועת הנדל"ן. גם מדד הבנקים זינק היום ב-2.8%. גם היום מחזור המסחר באחד-העם היה גבוה, והסתכם ב-1.92 מיליארד שקל, בהמשך למחזור של אתמול. ברקע למסחר בת"א, עליות שערים ברוב הבורסות באסיה, מגמה חיובית בבורסות אירופה וצפי לפתיחה חיובית של שבוע המסחר בוול סטריט היום.

מדד מנהלי הרכש בשיא של 8 חודשים

שיפור בפעילות היצרנית בישראל: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים עלה באוקטובר בחדות לרמה של 57.6 נק' - הרמה הגבוהה מזה שמונה חודשים. העלייה באוקטובר ממשיכה את המגמה בשלושה החודשים האחרונים בהם נרשמה התרחבות בפעילות.

העלייה החדה במדד הושפעה בעיקר מגידול בסעיף הביקושים ליצוא, ששב להצביע על התרחבות לאחר התכווצות בחודש הקודם. גם סעיף תפוקות הייצור רשם באוקטובר עלייה נאה. לדברי הכלכלנים, מרבית סעיפי המדד הם בסימן התרחבות בפעילות, ובכלל זה הביקושים המקומיים והתעסוקה. גם בעולם הייתה תפנית חיובית במדדי מנהלי הרכש בחודש אוקטובר.

ניסיונות ממשלתיים לסדוק את בועת הנדל"ן

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס היום פגישה עם שר האוצר שטייניץ, נגיד בנק ישראל פישר ושר השיכון אטיאס על מנת למצוא פתרונות למשבר הנדל''ן בישראל. על פי המתווה המתגבש, יעלו 3 צעדים עיקריים: ראשית, מס השבח ההיסטורי על קרקעות ל-2011 יופחת על מנת לעודד את מכירתם ורכישתם של קרקעות בבעלות פרטית. שנית, תינתן הנחה של 15% לקבלנים במכרזים, שיתחייבו לבנות בזמן סביר. צעד שלישי ואחרון הוא מתן הקלות וסיוע לרשויות מקומיות לבנות מבני ציבור על מנת שהם לא יהוו חסם לבניית שכונות חדשות.

לאחר סיום המסחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן. כלכלנים במשק מעריכים שהמדד עלה בחודש אוקטובר בכ-0.3%. הגידול ברמת המחירים במשק מוסברת בחודש שחלף בהתייקרות סעיף המזון שממשיך לעלות בקצב מהיר, גם בניכוי העונתיות וזאת על רקע התייקרות של הסחורות החקלאיות.

גם בארה"ב פורסמו היום מספר נתוני מאקרו חשובים, בפתיחתו של שבוע עמוס. המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר זינקו ב-1.2% יותר מהצפי; מדד האמפייר סטייט לפעילות היצרנית באזור ניו-יורק לחודש נובמבר ירד ל-11.14 נק' - יותר מהצפי. לאחר סיום המסחר בת"א יתפרסם נתון המלאים העסקיים לחודש ספטמבר, שצפויים לעלות ב-0.9%, בהמשך לגידול של 0.6% בחודש אוגוסט.

מתקרבים לרגעי ההכרעה בסקטור הגז

לאחר מספר ימי מימושים כבדים במניות סקטור הגז והנפט בעקבות מסקנות ועדת ששינסקי, היום נרשמה התאוששות במגזר. בנוסף, השבוע או שבוע הבא עתידות השותפות הישראליות בקידוח "לוויתן", דלק קידוחים, אבנר ורציו , לדווח על הגעה לשכבת המטרה במאגר ואולי אף לספק תוצאות ראשוניות. היום, נזכיר, יתפרסמו המלצות ועדת ששינסקי באופן רשמי ויעלו לשימוע ציבורי.

האם התשובה לסכנת העלאת המיסוי על תגליות גז ונפט טמונה ברב עובדיה יוסף? על פי משקיעי שותפות חיפושי הנפט גבעות, התשובה חיובית. כך מפרסם היום מוסף "עסקים" של עיתון מעריב. גבעות מחזיקה ברישיון באתר קידוח הנפט "מגד 5" שבסמוך לראש העין. על פי הדיווח, משקיעי גבעות כבר מתכננים פעולות שונות למניעת יישום המלצות ועדת ששינסקי, שנועדו להגדיל את חלקה של המדינה בתגליות נפט וגז על חשבון המשקיעים.

מניית כי"ל המשיכה לרכז עניין, לאחר שרשמה אתמול ירידה חדה. משרד האוצר וכי"ל לא יפנו להליך גישור בעניין התמלוגים של כיל על פי חוק זיכיון ים המלח, אלא יגשו להליך בוררות. על פי גורמים באוצר, במהלך כל השבועות האחרונים נבחנו שמות של מגשרים שונים ולא נמצא שם שמקובל על שני הצדדים, בין השאר מטעמים של ניגודי עניינים.

מניות הבנקים רשמו כאמור עליות חדות, מלבד דיסקונט. לאחר סיום המסחר דיווחנו כי בנק ישראל הטיל וטו על החלטת משרד האוצר למכור את מניות המדינה בבנק לאומי לפני העברת התיקון לחוק מראני בחקיקה. בעבר הסכים בנק ישראל למכירת המניות ללא העברת התיקון, אך באחרונה שינה את עמדתו. החשש הגדול ביותר של בנק ישראל הוא מהתגבשות גרעין שליטה לא פורמלי, המורכב מאנשי עסקים המחזיקים במניות לאומי, שישלוט בבנק "מלמטה" - ללא פיקוח וללא היתרים.

לאחר חודשים רבים של ציפייה דרוכה, הנפקת הזכויות של בנק דיסקונט יוצאת לדרך. הבנק הודיע היום בדיווח לבורסה, כי הדירקטוריון אישר לצאת להנפקה בהיקף של 400 מיליון שקל לפחות (כ-6% מסך מניות הבנק הנסחרות היום בשוק).

מחר צפויה אלביט מערכות להציג את תוצאות הרבעון השלישי. בפסגות מעריכים שהדו"חות צפויים להמשיך ולהצביע על נסיגה בהכנסות מול הרבעון המקביל אשתקד. צפי לשיפור קל ברווחיות הגולמית מקוזז ע"י צפי לעלייה בהוצאות התפעול כשיעור מההכנסות, מה שצפוי להוביל ליציבות בשיעור הרווח התפעולי. בשורה התחתונה מעריכים בפסגות שהחברה תציג רווח נקי של 49 מיליון דולר והכנסות של כ-690 מיליון דולר.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]