דיווח: חבילת הסיוע לאירלנד תסתכם בכ-80-110 מיליארד דולר

משרד האוצר האירי: "מגעים בדרג רשמי עם נציגים בינלאומיים, ברקע ההתרחשויות האחרונות. עם זאת, אירלנד לא ביקשה חבילת סיוע, ויש לה מקורות מימון עצמיים עמוק לתוך 2011"

אירלנד מנהלת שיחות עם נציגי האיחוד האירופאי על "תנאי השוק" וקבלת חבילת סיוע שתרגיע את שוקי האג"ח ביבשת. זאת, לאחר שבימים האחרונים נרשמו ירידות חדות באגרות החוב של אירלנד, יוון, ספרד ופורטוגל.

"שיחות מתמשכות ומגעים מתקיימים בדרג רשמי עם נציגים בינלאומיים, ברקע ההתרחשויות האחרונות בשווקים. עם זאת, אירלנד לא ביקשה חבילת סיוע ויש לה מקורות מימון עצמיים עמוק לתוך 2011", נאמר בהודעת דובר משרד האוצר האירי.

אתמול פורסם כי האיחוד האירופי, בהובלת גרמניה, דוחק באירלנד לבקש סיוע מיידי כדי למנוע הידרדרות מהירה של אמון המשקיעים במדינה עמוסת החובות, מה שעלול לטלטל את השווקים כפי שקרה עם יוון בחודש מאי האחרון. לפי הדיווח, המתבסס על דברים שאמר בכיר באיחוד האירופי, באירופה מאמינים כי על אירלנד לבקש כעת סיוע ולא להמתין לרגע האחרון שבו המדינה לא תוכל למחזר חובות בשל הזינוק בריביות על אגרות החוב שלה, שכן מקרה יוון הוכיח כי השתהות מובילה לטלטלות מיותרות בשווקים.

נראה כי באירופה כבר השלימו עם כך שאירלנד זקוקה להלוואה מיידית מצד האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. לפני מספר חודשים העניקו האיחוד האירופי וה-IMF סיוע של 110 מיליארד אירו ליוון, בהתאם לעמידה בתוכנית קיצוצים מאסיבית שנועדה לצמצם את הגירעון במדינה. האיחוד האירופי אף השיק קרן בהיקף של 750 מיליארד אירו, שנועדה לספק במידת הצורך סיוע למדינות עמוסות החובות המצויות במשבר. בקרן נותרו היום 500 מיליארד אירו.

לפי דיווחים שונים צפויה חבילת הסיוע לאירלנד, כשזו תצא לדרך, להסתכם בכ-60-80 מיליארד אירו (82-110 מיליארד דולר).

שרי האוצר של האיחוד צפויים להפגש מחר (ג') בבריסל והמשך הדרדרות באגרות החוב של אירלנד היום ומחר יעזור לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ללחוץ על מנהיגי אירלנד לקבל את חבילת הסיוע.

"כל עוד הממשלות באירופה לא מגיעות להחלטה, כנראה שהמשקיעים ימשיכו לתהות מה קורה ביבשת. השווקים לא צפויים להרגע כל עוד נמשך חוסר הודאות", אמר לבלומברג מארקו אנוזייטה, כלכלן ראשי ב- UniCredit Group בלונדון.