מארק צוקרברג הוא האלוהים שלי

ולכן כשאני שואל את עצמי איך נעשה כסף מכל זה, אני מפנה את השאלה לבורא העולם עצמו

אומרים שעל-פי כמות המשתמשים, אם פייסבוק היתה מדינה - היא היתה המדינה השלישית בגודלה בעולם. איזו מין מדינה היא פייסבוק? האם היא דמוקרטיה מתקדמת או דיקטטורה אפלה הנשלטת על-ידי רודן מפחיד? ויותר מעניין - איזו כלכלה היא מנהלת?

בחודשים האחרונים ראינו ושמענו על התנהלות מוזרה של פייסבוק בהקשר של פעילויות שיווקיות של אנשים ומותגים. פרופילים של אנשים פרטיים נסגרו יום בהיר אחד, לא בדיוק ברור לי למה.

אפליקציות של מותגים הורדו באמצע קמפיין בשל הפרה כזו או אחרת של התקנון, עמודי מותג עם עשרות אלפי מעריצים נעלמו יום אחד או "הוקפאו" והוחזרו לאוויר לאחר כמה ימים (שוב, בגלל אי-ציות לתקנון ולחוקי האתר).

באופן כללי אנו עדים ל"שליפות" מדי פעם, שיש להן השלכות על הפעילות השיווקית באתר. בקיצור, יש תחושה שפייסבוק מתנהלת קצת כמו מדינה מתפתחת... נגיד, ישראל.

כרגיל, כמו בכל דבר, גם בבלגן הנוכחי אשמים הפרסומאים. אם נשים בצד את הפדופילים, הסוטים והאנטישמים, ה"אויבים" הגדולים של פייסבוק הם הפרסומאים, אנשי השיווק והמותגים. ככה לפחות פייסבוק מתנהגת לפעמים. ואפשר להבין את זה.

פייסבוק הפכה בן-לילה לפלטפורמה ענקית ועוצמתית של פעילות שיווקית ופרסומית. הבעיה - רק חלק קטנטן מהפעילות הזו מכניס כסף ל...פייסבוק. אז עכשיו מיסטר מארק צוקרברג מטפל בזה. תחת אש, תוך כדי ריצה. רוצים להיות בפייסבוק? קודם כל - תשלמו. בזמן ובמזומן. חוץ מזה - תתחילו להתנהג בהתאם ותכבדו את חוקי המדינה בה אתם מתארחים.

אז מה יקרה בעתיד הקרוב? פייסבוק תעבור מהר מאוד למדיניות גבייה חדשה ממותגים שתייצר סדר, איזון וקצת שקט תעשייתי. הנה מספר דרכי פעולה אפשריות:

קמפיין תמורת שטחים: המודל הבסיסי ביותר, שמתחיל כבר היום להתגבש. מותגים שישקיעו הרבה כסף בפרסום בפייסבוק יהיו יותר מוגנים ויוכלו לפעול בשאר התחומים בצורה יותר חופשית. מותגים ששמים את כל הכסף ב-ynet יצטרכו להזיע הרבה יותר.

  1. שכר דירה: לא ירחק היום שבו עמודי מותגים יהיו בתשלום ריטיינר כלשהו לפייסבוק. המפתח יהיה גודל, תנועה או כמות מעריצים, אבל אין ספק שזה שלב מתבקש והכרחי.
  2. תוצאות חיפוש: קרב הענקים בין גוגל לפייסבוק בנושא החיפוש נמצא בכל מקרה בעיצומו. טבעי שגם החיפוש בפייסבוק יעבור למודל של קידומים ותשלום עבור תוצאות חיפוש.
  3. כלי פרימיום ייחודיים: עמודי המותגים היום זהים פחות או יותר וממקסמים את הפלטפורמה שפייסבוק מאפשרת. אבל, במשחק השיווקי שמילת המפתח בו היא בידול, לא ירחק היום שבו יוכלו מותגים לרכוש מפייסבוק כלים יותר מתקדמים שיופיעו בעמודים שלהם ויעניקו ערך מוסף לגולשים.
  4. כסף פייסבוק: תופעה שנמצאת בעיצומה בזכות שלל המשחקים של זינגה, מפארמוויל ועד פוקר. הגולשים כבר התחילו לקנות את הכסף הפייסבוקי תמורת כסף אמיתי. מי יודע? אולי בקרוב יתחילו המותגים לקנות ולחלק כסף לגולשים בצורה מסודרת.
  5. Pay per like: יש לכם הרבה מעריצים? תשלמו יותר. המדד החדש בעולם הוא כמות הלייקים, אז נשים עליהם תג מחיר.

מדינת פייסבוק הצעירה והצומחת נמצאת בנקודת החלטה חשובה שתשפיע רבות על העתיד שלה. מבחינה כלכלית, כמדינה המוצלחת ביותר שקמה פה בזמן האחרון, היא חייבת להתייצב ולהיות רווחית (או יותר רווחית) לאורך זמן.

הבעיה, כמו תמיד באינטרנט, היא שהגולשים לא משלמים שקל עבור השעתיים (או 7 השעות) בממוצע ביום שהם מבזבזים בפייסבוק. ולכן, הכסף חייב להגיע בצורה מסודרת מעולם השיווק. אין ספק שזה יקרה בקרוב.

איך זה יקרה? לאלוהים הפתרונים. וכשאני אומר אלוהים, אני מתכוון לאחד והיחיד, שברא את העולם הזה, שיודע מה כל אחד מאיתנו חושב או מרגיש בכל רגע נתון, שנמצא בפרטים הקטנים, שמנהיג, ששולט ומכוון הכל מלמעלה. כן, כן, לטוב ולרע, בעולם שלי צוקרברג הוא אלוהים.

הכותב הוא סמנכ"ל הקריאייטיב של twisted