סטיב אדלר: מעורבות ביה"ד ביישוב סכסוכים הועילה למשק כולו

‎‎לאחר 35 שנות שיפוט, מהן 13 שנה כנשיא ביה"ד הארצי, פורש סטיב ומוחלף בידי נילי ארד: "בהיעדר גורם אחר שגישר בין ההסתדרות למדינה, פעלנו תוך אחריות ציבורית ולאומית"

‎‎‏"במקרים מסוימים הבנתי כי הכרעה שיפוטית לא תיישב את הסכסוך, ובהיעדר גורם אחר שיכול היה לגשר בין ההסתדרות לבין המדינה - פעלנו תוך אחריות ציבורית ולאומית ליישוב הסכסוך בחסות בית הדין" - כך אמר נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, בטקס הפרישה מכהונתו שהתקיים הבוקר (ב') בירושלים.

כשהוא נשנק מדמעות נפרד אדלר מכס השיפוט לאחר 35 שנים בבתי הדין לעבודה, מתוכן 13 כנשיא בית הדין הארצי. אחר-הצהריים אמור להתקיים במשכן הנשיא טקס השבעתה של הנשיאה החדשה של בית הדין הארצי, השופטת נילי ארד.

‏"גישתו של בית הדין לעבודה בכל הנוגע למעורבות פעילה ביישוב סכסוכים", אמר אדלר, "התבררה כמענה הולם לאינטרסים ולצרכים המידיים של הציבור בכללותו ובמיוחד לצרכיהם של השותפים ליחסי העבודה הקיבוציים. לדעתי", הוסיף הנשיא הפורש, "התמודדות בית הדין עם מגה-סכסוכים היתה נחוצה ומועילה לצדדים ולמשק כולו. אני מקווה ומאמין כי הפסיקה שהותרתי אחריי נטעה יסודות איתנים והעמידה כלים חדשים לקיומה של חברה צודקת ולכינון יחסי עבודה בריאים. זאת תרומתי, זו הירושה שאני משאיר".

אדלר פירט את ה"אני מאמין" שלו, בשיפוט במשפט העבודה: ההון האנושי ועמידה על זכויות המגן של העובד וזכיות היסוד שלו ושל המנהל; שוויון הזדמנויות במקום העבודה; מודל של שיתוף-פעולה ולא מודל של "התנגשות"; יישוב סכסוכים ויציבות; קבוצות חלשות זקוקות להגנה; חוקי המגן זקוקים להתאמה לשינויי העתים; וביטחון סוציאלי.

‎‎מקום לחלש ולזר

‏טקס פרישתו של אדלר התקיים בנוכחות שר המשפטים, יעקב נאמן; השרים בנימין בן-אליעזר ויצחק הרצוג; נשיאת העליון, דורית ביניש; שופטי העליון, אילה פרוקצ'יה, חנן מלצר ועוזי פוגלמן; היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; וכן שופטים בדימוס, שופטים מערכאות השיפוט השונות, נציגי העובדים והמעסיקים.

הנשיאה הנכנסת ארד אמרה בדברי פרידתה מאדלר כי "בנועם הליכות וביד בוטחת ניהלת דיונים סבוכים ומצאת פתרונות חדשניים לסערת השביתות, תוך שקידמת את כלי הגישור והמשא-ומתן הקיבוצי. מקום מיוחד הענקת בפסיקתך למוּדָרִים מן החברה, החלש והזר, עובדי קבלן, מהגרי עבודה, קורבנות סחר ורבים אחרים".

‏גם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, היה נרגש. "בשנים שהכרתי אותך פיתחתי אליך רגש", אמר עיני, שתיאר כיצד התנהלו ישיבות הגישור בין ההסתדרות לאוצר בלשכתו של אדלר. "פתאום ראיתי אדם חכם ונבון, שמדבר עם הצדדים בגובה העיניים, מנסה להסביר להם שלהסתדר ולנסות להגיע לפשרה זו הדרך הנכונה, וששני הצדדים יהיו מרוצים".

עיני סיפור כי באיום השביתה האחרון הצליחו הצדדים ליישם את דרכו של אדלר גם ללא התערבותו: "בפעם הראשונה שלא הגענו לבית הדין עם השביתה הגדולה במשק - זו היתה מתנת הפרישה שלי אליך". אדלר הסכים: "זו באמת מתנת פרישה".

‏ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, אמר כי "לא נכון לחתור לכך שמערכת בתי הדין לעבודה תתאפיין בנטייה לטובת אחד הצדדים - מעסיק או מועסק. אסור לעודד זאת, אין לטפח זאת, אסור לחתור לכך". ‏‎‎‏