"קנייה חזקה" לטבע: התעשייה הגנרית במצב טוב זה 7 שנים

האנליסטים של בית ההשקעות נידהאם: "סיכוי לאפסייד של 3%-5% ברווחי החברות הגנריות" ■ "אנחנו ממשיכים לראות עדויות רבות להעלאת מחירים"

שחיקת מחירים היא חלק בלתי נפרד מפעילותה של כל חברת תרופות גנריות, ובהן גם טבע . רק לפני שבועיים, כשטבע פרסמה את דו"חות הרבעון השלישי, התייחס נשיא ומנכ"ל החברה, שלמה ינאי, לנושא בשיחה עם "גלובס", כשאמר: "בכל שנה יש בארה"ב שחיקת מחירים של 8%-9%, זה חלק מהסביבה העסקית. הגנריקה הרי נכנסת כדי לסייע להוריד את תקציבי הבריאות".

אז ברור ששחיקת מחירים קיימת, ומצד שני ברור שלחברות הגנריות עדיף שהשחיקה תהיה כמה שיותר מתונה כדי למנוע פגיעה ברווחים. ובעניין זה, לבית ההשקעות Needham, שמשתף פעולה בישראל עם כלל פיננסים, יש חדשות טובות.

האנליסטים של נידהאם, אליוט ווילבור וסרג' בלאנגר, מציינים שהתעשייה הגנרית בארצות הברית חווה כרגע את סביבת המחירים הטובה ביותר בשבע השנים האחרונות. לדבריהם, שיעור שחיקת המחירים של התרופות הגנריות ירד לשפל של 4.5% ברבעון השלישי, כלומר ברבעון זה המחירים נשחקו ב-4.5% ביחס לרבעון המקביל - השיעור הנמוך ביותר מאז שנת 2003. מתחילת השנה שיעור השחיקה הוא 6.7%, לעומת שחיקה של למעלה מ-14% בשנת 2009.

להערכת ווילבור ובלאנגר, מדובר בתופעה מחזורית, כך שרמות שחיקה נמוכות מ-10% לא צפויות להחזיק מעמד לאורך זמן. עם זאת, הם מזהים אפשרות ליהנות מהתופעה הזמנית הזאת, ומעריכים שתנאי המחירים הנוכחיים יישארו חיוביים ביחס לציפיות לשחיקת מחירים חד-ספרתית גבוהה או דו-ספרתית נמוכה. במקרה כזה הדבר יכול, להערכתם, להצביע על אפסייד של 3%-5% ברווחי החברות הגנריות ב-12 החודשים הקרובים.

האנליסטים של נידהאם לא מזהים רק ירידה בשחיקת המחירים, אלא שבסגמנטים מסוימים בתוך התעשייה הגנרית הם מזהים אפילו עליית מחירים. למשל, בתחום התרופות הגנריות שניתנות בהזרקה ישנה לראשונה עליית מחירים לעומת השנה הקודמת. "אנחנו ממשיכים לראות עדויות רבות להעלאת מחירים, כשהחשודות המיידיות הן בעיקר טבע, ווטסון ומיילאן", כותבים ווילבור ובלאנגר.

טבע, שהיא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, פעילה במקביל גם בתחום התרופות המקוריות. טבע נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב, ושווי השוק הנוכחי שלה עומד על 45.6 מיליארד דולר, שפל של כחודשיים וחצי.

טבע היא אחת מבין שלוש מהחברות הגנריות שמוזכרות בסקירה של נידהאם אשר מדורגות בהמלצת "קנייה חזקה", לצד חברת פאר (Par pharmaceutical) שנסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 1.3 מיליארד דולר, ומיילאן שנסחרת בנאסד"ק בשווי של קרוב ל-6 מיליארד דולר. ההמלצה של נידהאם על מניית פריגו היא "החזק". פריגו נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 5.5 מיליארד דולר.