היטל בבריכות שחייה - לעשירים בלבד

השמאי המכריע ניקי פרימו קבע בהחלטתו כי לא נראה סביר או הגיוני שבאזור עם אוכלוסייה בחתך נמוך עד בינוני, ייבנו בריכות שחייה, ולפיכך, האפשרות להקמת בריכה אינה תורמת לשווי הקרקע, וממילא אין היטל השבחה

שכונת "שיכון עובדים" ברעננה הוקמה בשנות ה-50. הבינוי באזור כולל בתי מגורים צמודי קרקע, ברובם חד קומתיים ותיקים. לדברי השמאי המכריע ניקי פרימו, האוכלוסייה באזור מאופיינת ברובה בחתך חברתי-כלכלי נמוך עד בינוני. במהלך השנים אושרו מספר תוכניות שהרחיבו את הזכויות, ביניהן תוכנית שאושרה בשנת 2002 והתירה הקמת בריכות שחייה ברחבי העיר. במסגרת דיון היטל השבחה, עלתה שאלת ההשבחה כתוצאה מאישור תוכנית הבריכות.

מצד אחד טען שמאי הוועדה, כי כאשר מדובר בעלויות בניית בריכה בהיקף מאות אלפי שקלים, סביר שההשבחה עבור רכיב הקרקע תסתכם בעשרות אלפי שקלים. כראיה לגרסתו הציג השמאי כתבה מעיתון "גלובס" ולפיה לבריכת השחייה תרומה נכבדה לשווי הבית.

מנגד טען שמאי הבעלים, כי מאפייני הסביבה הם כאלה שאין בהם דרישה לבריכות שחייה ולראיה, לאורך הרחוב לא נבנתה ולו גם בריכה אחת.

השמאי המכריע פרימו קבע בהחלטתו כי לא נראה סביר או הגיוני שבאזור עם אוכלוסייה בחתך נמוך עד בינוני, ייבנו בריכות שחייה. השקעה של מאות אלפי שקלים בבריכה יכול שתתבצע ע"י אוכלוסייה שמאפייניה שונים תכלית השינוי מזו המאפיינת את תושבי השכונה. לפיכך, האפשרות להקמת בריכה אינה תורמת לשווי הקרקע, וממילא אין היטל השבחה.

יצוין כי בשומה מכרעת שנערכה גם היא בנושא בריכות, אבל בהתייחס לנכס ברחוב גלי תכלת בהרצליה, קבע השמאי המכריע בצלאל קציר כי אכן קיימת השבחה.

כאן המקום להעיר שברפורמה המתוכננת לחוק התכנון והבנייה נקבע מנגנון לפיו בתוכניות כלליות כדוגמת מרתפים ויציאות לגג, ההיטל ישולם רק בעת מימוש בדרך של בנייה בפועל. לדעתנו, ראוי לשקול להכניס בהגדרה זו גם את בריכות השחייה, שכן היקף מימושן בפועל נמוך משמעותית מבניית מרתפים ויציאות לגג, וכך רק מי שייבנה בפועל בריכה ישלם בגינה היטל. תיקון מעין זה עשוי להפחית חיכוך נוסף בין האזרח לרשות.

הכותבים הם חברי לשכת שמאי מקרקעין והאקדמיה למחקר ויישום שמאות מקרקעין. צביקל חבר מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים.