פייסבוק השיקה מערכת הודעות חדשה: "לא נהרוג את Gmail"

(עדכון) - המערכת כוללת גם מייל, אבל לא רק - משלבת גם הודעות SMS, הודעות פרטיות בפייסבוק ושיחות צ'ט בכלים שונים

לאחר חודשים של הערכות וספקולציות בבלוגוספירה, הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, פייסבוק, הכריזה היום (ב') על הקמת מערכת הודעות חדשה.

באירוע מיוחד שנערך במטה החברה בסן-פרנסיסקו אמר מייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, כי מערכת ההודעות החדשה תטפל תחת ממשק אחד בכל צורות התקשורת שבהן יבחרו המשתמשים: הודעות דואר אלקטרוני, הודעות SMS, הודעות פרטיות בפייסבוק ושיחות צ'ט בכלים שונים, כולל בצ'ט שבאתר פייסבוק.

הפרויקט כבר זכה בתעשייה לשם Gmail Killer, עוד מוצר מבית פייסבוק שעתיד להתחרות ראש בראש עם גוגל. אולם, צוקרברג עשה מאמצים עילאיים להקפיד על הטרמינולוגיה וניסה לשכנע כי המוצר החדש אינו מערכת דואר אלקטרוני כפי שאנו מכירים היום, ולכן המטרה אינה להתחרות בגוגל.

לא כולם משתכנעים

"Gmail הוא מוצר טוב מאוד", אמר צוקרברג על שירות הדואר האלקטרוני של גוגל. "המוצר שלנו הוא לא אימייל קילר - הוא חוויה של התכתבויות הכוללת גם אימייל, אבל לא רק".

באותה נשימה, צוקרברג ציין כי משתמשים יוכלו לקבל כתובת מייל אישית עם הסיומת facebook.com, בהתאם לשם המשתמש שלהם בפייסבוק. אם יבחרו בכך, יוכלו להשתמש גם בכתובת המייל הרגילה שלהם במערכת ההודעות החדשה של הרשת החברתית.

בשלב זה, לא כל המומחים בתעשייה השתכנעו מההסברים של צוקרברג. הוא נמנע מלצאת בהצהרות מפוצצות על מותו של האימייל, אולם ציין כי זו "צורת התקשורת של הדור הבא" - או במילים ברורות יותר, מערכת שתחליף בשנים הקרובות את שירות האימייל שאנו מכירים.

צוקרברג אף חשף עד כמה הפרויקט הוא אסטרטגי עבור החברה: הוא נמצא בפיתוח כבר שנה, ועבדו עליו 15 מהנדסים - המספר הגבוה ביותר של עובדים שהוקצה לפרויקט בודד בפייסבוק.

למעשה, פייסבוק מציעה מעין תשתית טכנולוגית לכל צורות התקשורת המועדפות על המשתמש, מבלי להגבילו לשירות אחד או לפלטפורמה אחת, ובתנאי שיהיה לו חשבון בפייסבוק.

הפיצ'ר פתוח כעת רק לעובדי פייסבוק ולמספר מצומצם של משתמשי בטא, אולם ייפתח בחודשים הקרובים, בהתאם למודל "חבר מביא חבר" הפופולרי.

מנתונים שצוקרברג חשף במסיבת העיתונאים כבר ברור כי פייסבוק נמצאת בנקודת פתיחה טובה להשתלטות על שוק הדואר האלקטרוני. 350 מיליון משתמשים (כ-70% מכלל הגולשים בפייסבוק) עושים שימוש במערכת ההודעות הפנימית של הרשת החברתית, ויותר מ-4 מיליארד הודעות נשלחות בה מדי יום, כולל הודעות בצ'ט. עיקר ההודעות, לדבריו, נשלחות באופן פרטי, בין משתמש אחד לשני.

לשם השוואה, לפי קומסקור יש 367 מיליון משתמשים לאימייל של מיקרוסופט (הוטמייל או ווינדוס לייב); 273 מיליון משתמשים לאימייל של יאהו; ו-193 מיליון משתמשים ב-Gmail של גוגל. 500 מיליון המשתמשים בפייסבוק הם נקודת זינוק מצוינת.

"המטרה שלנו היא להקל על צורות ההתקשרות", הוסיף צוקרברג, וציין כי האימייל כיום הוא מסובך ופורמלי מדי. לדבריו, משיחות שניהל עם צעירים הוא הבין כי הם מעדיפים הודעות טקסט או מסרים מיידיים ושהאימייל איטי מדי עבורם. "אימייל לא צריך להיות מוצר מורכב עם הרבה פיצ'רים, אנחנו מאמינים שצריך להסיר ממנו פיצ'רים ולא להוסיף".

בכך, פייסבוק פועלת באסטרטגיה הפוכה לזו שגוגל, מיקרוסופט או יאהו פועלות לפיה. בעוד שהן מנסות לפתח פיצ'רים חברתיים שישדרגו את מוצר הליבה שהוא תיבת האימייל האישית - הרי שהיכולות החברתיות כבר מוטמעות היטב בפייסבוק, והן עצמן הליבה של המוצר החדש.

בעיני פייסבוק, האימייל הוא רק הפיצ'ר, והעיקר טמון באיגוד תחת קורת-גג אחת של צורות התקשורת השונות באינטרנט החברתי.

שאלה של פרטיות

האחדת הפלטפורמות הזו מזכירה את שירות גוגל Wave המקרטע, שמחבר בין מסרים מיידיים, אימייל ושיתוף קבצים. ואולם, צוקרברג נזהר מלצאת בעימות חזיתי מול גוגל.

באירוע הציג צוקרברג את 3 המרכיבים העיקריים של מערכת ההודעות: מערכת הודעות מאוחדת; היסטוריה של סוגי התקשורת השונים; ותיבה חברתית (Social Box).

הפיצ'ר הראשון הוא המהות של מערכת ההודעות החדשה - פייסבוק תאפשר למשתמשים לנהל את כל צורות התקשורת שהם אוהבים, ובכל פלטפורמה שירצו. ברמה הפרקטית, משתמש יוכל לנהל שיחה עם קולגה באמצעות מייל אישי, לתקשר עם חבר ב-icq ולשלוח הודעת SMS לנמען שלישי, וכל התכתובת תנוקז למקום אחד.

הפיצ'ר השני יאפשר למשתמשים לשמור את כל התכתובות שלהם במקום אחד, גם ללא תלות בכלי שבו התבצעה אותה שיחה. "אנחנו רוצים שזה יהיה יותר דומה לשיחה רגילה עם אדם או עם קבוצת אנשים, וכל ההודעות יישמרו כשיחה אחת", אמר צוקרברג.

כאן נכנס נושא הפרטיות המטריד: בעוד עשור יהיה לנו תיעוד מרוכז של כל התקשורת שניהלנו עם אדם מסוים, בכל הפלטפורמות השונות, אבל השקיפות המלאה תחדור למקומות נוספים ותעבור לפייסבוק.

הפיצ'ר השלישי קשור לאלמנט החברתי. "בגלל שאנחנו יודעים מי החברים שלכם, והם פרסמו מי הם החברים שלהם, אנחנו יכולים לעשות את הסינון ולהבטיח שתראו רק את ההודעות שמעניינות אתכם".

לדברי צוקרברג, אחת הבעיות העיקריות של האימייל היום היא דואר זבל, ומערכת ההודעות החדשה של פייסבוק תדע לטפל גם בכך. יש לציין כי מדובר בפיצ'ר הדומה לזה שהשיקה לאחרונה גוגל תחת השם "דואר ממוין".