רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, פורשת במפתיע

מקורבים לקן: "היא מיצתה את תפקידה ולא הרגישה שהדבר הנכון עבורה הוא לחכות עד היום האחרון של הקדנציה, אלא החליטה לקבוע בעצמה את לוח הזמנים לפרישה"

רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, הודיעה אתמול (ד') לשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, כי בכוונתה לסיים את תפקידה בחודשים הקרובים ולא להמתין עד למועד סיום החוזה שלה בנובמבר 2011.

קן החלה את כהונתה בשנת 2005, והיא האישה הראשונה שמונתה לתפקיד והראשונה שנבחרה ללא רקע משפטי. טרם מינויה לתפקיד כיהנה כסמנכ"לית לסחר חוץ במשרד התמ"ת וכנספחת מסחרית בשגרירות ישראל בלונדון.

מקורבים לקן מסרו ל"גלובס": "היא מיצתה את תפקידה ולא הרגישה שהדבר הנכון עבורה הוא לחכות עד היום האחרון של הקדנציה, אלא החליטה לקבוע בעצמה את לוח הזמנים לפרישה".

בהודעה לעיתונות מסרה קן בתגובה להחלטה: "נפלה בחלקי זכות גדולה להוביל את רשות ההגבלים העסקיים בתקופה כלכלית סוערת להישגים בתחום התחרות, לטובת הצרכן הישראלי והמשק בכללותו. אני בטוחה כי רשות ההגבלים העסקיים תמשיך להיות המגן הקדמי של התחרות במשק הישראלי. אני מודה לשר התמ"ת על תמיכתו בעשיית הרשות וקידום התחרות, ולצוות עובדי הרשות על מקצועיותם ומסירותם יוצאת הדופן, שבאה לידי ביטוי בכל מישורי הפעילות של הרשות והישגיה".

בן-אליעזר הודה לקן על תרומתה לקידום התחרות והגנת הצרכן בישראל, והביע את הערכתו להישגים המשמעותיים אותם הובילה בתפקידה האחרון: "בשנים האחרונות הצליחה רשות ההגבלים העסקיים לקדם אכיפת החוק, שמירה על התחרות ורווחת הצרכן. התחרות היא אחת מהדרכים להתמודד עם המשבר הכלכלי, ועל כן תפקיד הרשות הוא מרכזי וחשוב במיוחד בימים אלה - רונית הצליחה להשיג הישגים משמעותיים גם בתחום זה".

במהלך 6 שנות כהונתה קידמה קן מספר נושאים מרכזיים: אישור הצעת חוק בנושא קבוצת הריכוז - ההישג האחרון והחשוב ביותר של קן, ועניינו הצעת חוק שנועדה להעניק לממונה סמכויות אשר יאפשרו טיפול בתופעת השווקים הריכוזיים ובבעיות התחרותיות הקיימות בשווקים אלה.

למורת-רוחה של קן, הצעת חוק זו עברה מספר שינויים מרכזיים בעקבות דרישתם של רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, ופרופ' עודד שריג, המפקח על שוק הביטוח, לנטרל את קן מהאפשרות לקבוע החלטות בתחום התחרות בבנקים ובחברות הביטוח ללא אישורים.

בתחום קביעת עמלות הבנקים קבעה קן בשנת 2009 כי התקיימו הסדרים כובלים בין 5 הבנקים הגדולים בישראל, שעניינם העברת מידע הנוגע לעמלות. קביעתה של קן פורסמה בעקבות חקירה שניהלה הרשות בנושא. בעקבות ההחלטה של קן הוגשה נגד הבנקים תביעה ייצוגית, שעדיין מתבררת.

קן קידמה הסדר סליקה צולבת בין חברות כרטיסי האשראי, אשר פתח לראשונה את כרטיס המסטרכארד לסליקה צולבת. במסגרת ההסדר, שהוגש לאישור בין הדין להגבלים עסקיים, חויבו חברות כרטיסי האשראי להוריד את עמלת הסליקה הצולבת בין החברות במתווה הורדה משיעור של 1.25% שהיתה נהוגה טרם ההסדר ועד לשיעור של 0.875%. חברות כרטיסי האשראי יצאו נגד החלטה של קן, בית הדין טרם נתן את אישורו למתווה, וההליכים המשפטיים בעניין עדיין מתנהלים.

בתחום התובלה באוויר החילה קן את חוק ההגבלים העסקיים במטרה להביא לפתיחתו של תחום התעופה לתחרות. חוק ההגבלים העסקיים תוקן על מנת לאפשר את בחינת התחום, ובהמשך הותקן פטור סוג המגדיר את סוגי ההסכמים שאינם פוגעים בתחרות. משמעות התיקון הוא שהסכמים בין חברות תעופה הפוגעים בתחרות לא יאושרו. בעקבות בדיקת הרשות לא אושרו הסכמים אשר פגעו בתחרות וגרמו לעליות מחירים בקווים בהם התקיימו.

במהלך כהונתה טיפלה קן גם בלא מעט תיקים פליליים, ובהם קרטל הגז, קרטל המעטפות, קרטל הרמזורים, קרטל חטיפי בריאות ועוד שורה של תיקים. בין השאר הוגש כתב אישום בגין הפרה של תנאי מיזוג וניסיון להסדר כובל כנגד שופרסל ומנהליה הבכירים, ונפתחו חקירות בחשד לקיומו של קרטל בתחום מדי המים וחשדות לקיומו של קרטל בלחם.