מגעים להקמת מפעיל סלולר וירטואלי ייעודי למגזר הערבי

איש העסקים פאדי יונס, לשעבר משנה למנכ"ל אקוונט, נפגש בעניין עם מנכ"ל משרד התקשורת ובחן עם חברות הסלולר אפשרות שימכרו לו שירותי רשת

איש העסקים פאדי יונס הודיע על כוונתו להקים מיזם סלולר חדש (MVNO) ייעודי למגזר הערבי. יונס נפגש לאחרונה עם מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל, והודיע לו על כוונתו להיכנס למגרש הסלולר ועל רצונו לקבל רישיון. בשיחה עם "גלובס" אומר יונס שמטרתו היא להציע למגזר הערבי בישראל שירותים ייעודיים, שכן עד כה החברות הסלולריות נכשלו בהבנת הצרכים הייחודיים של המגזר הערבי.

יונס שימש בעבר כמשנה למנכ"ל ספקית האינטרנט אקוונט שנמכרה לחברת 012 סמייל, ואחר כך עבר לנהל את חברת האינטרנט שסיפקה שירותי תקשורת למגזר הערבי. לפני כשנתיים הקים את חברת פאזל, והיום הוא מספק שירותי אינטרנט באזור הדרום ומבצע פרויקטים שונים מול בזק בפזורה הבדווית.

לדברי יונס, הוא נמצא במגעים עם חברות תקשורת ישראליות שמתכוונות להיכנס לשוק מפעילי סלולר וירטואליים וכן נפגש עם החברות הסלולריות כדי לבדוק את מידת הסכמתן למכור לו שירותי רשת.

כיום, כל בעלי רישיונות ה-MVNO מחכים שייקבע מחיר כדמי שימוש על ידי משרד התקשורת, או על ידי אחד מבעלי הרישיונות שיסגור עם אחת החברות הסלולריות. קביעת המחיר תהווה מדד לכל השחקנים בשוק, ולכן כולם יושבים על הגדר וממתינים לראות מה יקרה ומתי יתערב משרד התקשורת.

נזכיר כי הקביעה שמחיר הקישוריות בסלולר יהיה המחיר שישלמו המפעילים הווירטואליים לחברות הסלולריות, נשענת על יסודות חלשים מכמה סיבות. ראשית, החברות הסלולריות עתרו לבג"ץ בנושא הקישוריות, בטענה שהמחיר שנקבע לקישוריות מופרך. לכן, כל עוד בג"ץ לא מקבל החלטה, אי אפשר לגזור את גובה דמי השימוש שישולמו לחברות הסלולריות בתמורה לאירוח שחקני MVNO.

בנוסף, קיימות העמסות שונות שהחברות הסלולריות ידרשו, כמו תשלומים עבור דאטה ועבור חיבור ותחזוקה, ואלו, במידה ולא ייסגרו במו"מ חופשי בין הצדדים, יצטרכו לבוא לידי הכרעה ובירור במשרד התקשורת. במצב כזה הכדאיות הכלכלית של המיזמים בסלולר הופכת להיות בעייתית, כי העסקאות בין הצדדים הופכות להיות לא של קונה ומוכר מרצון, אלא בכפייה.