קופות גמל: ילין לפידות מובילה הדירוג לשנה ול-3 שנים

רשמה תשואות של 17.47% בשנה ו-27.93% ל-3 שנים ■ התשואה הממוצעת לענף ב-2010 היא כ-11%

שנת 2010 מתקרבת לסיומה, אולם ניתן כבר כעת להעריך כי קופת הגמל של ילין לפידות תעמוד בראש דירוג "גלובס" לתשואות קופות הגמל, גם לתקופה של שנה וגם לתקופה מצטברת של שלוש שנים.

גם קופות הגמל של אנליסט רשמו שנה מצוינת, כאשר הקופה הספקולטיבית יותר של בית ההשקעות רשמה את התשואה הגבוהה ביותר מבין הקופות המדורגות.

הביצועים של ילין לפידות - תשואה של 17.47% בשנה החולפת ו-27.93% בשלוש השנים החולפות, אינם מפתיעים. את ההשקעות מנהלים בעצמם דב ילין ויאיר לפידות, מייסדי בית ההשקעות - אנשי שוק הון ותיקים ומוערכים. בילין לפידות יש רק קופה אחת בכל מסלול, ולכן התוצאות מייצגות את רמת הניהול האמיתית. בנוסף לכך, עמיתי הקופה נהנים מדמי ניהול בין הנמוכים בענף. התוצאה - ילין ולפידות הצליחו לגייס השנה לקופותיהם 438 מיליון שקל, וכל זאת בלי לשלוח סוכנים לחופשות אקזוטיות וללא מסעות פרסום בעלות של מיליוני שקלים.

לאחר ששנת 2008 הייתה הגרועה אי פעם בענף הגמל (תשואה של 17.8%-), ו-2009 שברה שיאים עם תשואה מרשימה של 28%, שנת 2010 מסתמנת כשנת החזרה לנורמליות, עם תשואה ממוצעת בענף של כ-11%. "ביחס למה שצפוי בשוק הגמל בשנה הבאה, גם 2010 הייתה מעבר לנורמליות", מצנן לפידות את הציפיות לשנה הבאה. "במונחים נומינליים, כשהאינפלציה הממוצעת עומדת על 2%-3%, אפשר לצפות לסדרי גודל של כ-6%-7% תשואה".

לפידות התייחס גם להשפעת התנודתיות הרבה שחווה לאחרונה סקטור מניות הגז והנפט על החסכונות. "לענף החיפושים יש גם השפעת מאקרו על ישראל, במובן שככל שהגילויים גדלים, הם מייצרים עושר עתידי, וזה יכול להשפיע על המשק", הוא אומר. "אין ספק שאם קידוח 'לוויתן' יצא יבש או לא כלכלי, זה יצור זעזוע בסקטור, ונראה את זה בחסכונות. יחד עם זאת, מדובר באחוזים בודדים מהתיקים בענף הגמל".

אנליסט מובילה את הקטנות

ונחזור לדירוג. אל המקום השני העפילה אקסלנס תגמולים עם תשואה של 14.82% בשנה החולפת. לעומת זאת, בביצועיה לשלוש שנים היא נמצאת בתחתית רשימת הקופות הגדולות עם 7.53%, למרות ששיעור נכסי הסיכון בה הוא הגבוה מבין הקופות הגדולות - 41.07%. מנהל ההשקעות הראשי באקסלנס הוא גילי כהן.

במקום השלישי והרביעי מדורגות קופות גפן ותמר של כלל ביטוח, שתקופה ארוכה הובילו את טבלת התשואות - גפן עם תשואה של 14.71% בשנה החולפת ותמר עם 14.03%. גם בתוצאות לשלוש שנים הן נמצאות בראש הרשימה. רועי יקיר, שמנהל את ההשקעות בכנ"ף, ודן פנחסי האמון על השיווק, הביאו לכך שאל קופות כלל ביטוח הועברו 595 מיליון שקל מתחילת השנה - היקף ההעברה הגבוה בתעשייה.

בדרך כלל את רשימת הקופות הגדולות סוגרות קופות סולידיות בהן נכסי הסיכון נמוכים יחסית. הפעם, במקום אחד לפני האחרון התברגה קופה של אלטשולר שחם, עם תשואה של 8.68% בשנה החולפת ו-9.10% לשלוש שנים, למרות שנכסי הסיכון בה גבוהים יחסית - 36.10%. את הרשימה סוגרת יסודות של אקסלנס - קופה מאוד סולידית עם 5.16% נכסי סיכון.

את רשימת הקופות הקטנות מובילות הקופות של אנליסט - גמל כללי ב' ואנליסט גמל כללי, שרשמו תשואה של 20.96% ו-15.99% בהתאמה. הקופה המסוכנת יותר של אנליסט השיגה את התשואה הגבוהה ביותר מבין הקופות המדורגות בדירוג "גלובס". בבית ההשקעות שבניהול איציק שנידובסקי מוטים מאד למניות, ולראיה הקופה מחזיקה 50.32% נכסי סיכון, ונראה כי בהקשר זה האסטרטגיה השתלמה לו.

במקום השלישי נמצאת קופה של מיטב שבניהול אילן רביב. מיטב תגמולים השיגה תשואה של 14.47% ב-12 החודשים החולפים, אולם ביצועיה לשלוש שנים אינם מזהירים - 4.74%, למרות שיש בה 39.15% נכסי סיכון - שיעור לא מבוטל. קופות נוספות של מיטב - מתן, מירון ומרתון, נמצאות בתחתית הרשימה בביצועיהן לשלוש שנים, למרות שלא כולן סולידיות.

את רשימת הקטנות סוגרות קופות סולידיות ביותר של הלמן אלדובי - תלם וחריש, עם תשואות של 5.96% ו-5.46%. בזכות הסולידיות (נכסי סיכון בשיעור של 7.52% ו-6.79% בהתאמה) ששמרה על הקופות במשבר של 2008, התשואה לשלוש שנים היא ממוצעת.

22
 22