הקבלנים: "אין כמעט קרקע זמינה לשיווק שיש עליה תכנון מלא"

ועדת הפנים והגנת הסביבה שדנה ברפורמת התכנון תציע לממשלה שהרכב ועדות המשנה של המועצה הארצית יכלול 53% נציגי ממשלה והשאר - נציגי ציבור

ועדת הפנים והגנת הסביבה, שדנה בפרקי רפורמת התכנון שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, תציע לממשלה שהרכב ועדות המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה יכלול 53% משרדי ממשלה והשאר נציגי ציבור ובכלל זה נציגי השלטון המקומי. זאת בניגוד להצעת הרפורמה, המתייחסת ל-70% נציגי ממשלה בוועדות המשנה.

‏ההצעה גובשה היום במהלך דיון נוסף של ועדת הפנים והגנת הסביבה לקראת העברת הרפורמה בחוק התכנון לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. במהלך הדיון בנושא הרכב ועדות המשנה של המועצה הארצית, שחלקו הראשון החל כבר בשבוע שעבר, הועלו טענות שההרכב, כפי שמוצע ברפורמה, איננו מאוזן. בדיון היום טען עו"ד נתן מאיר, נציג מרכז השלטון המקומי, כי "ההרכב (שמוצע ברפורמה) שוחק באופן דרסטי את כוחו של השלטון המקומי. אי אפשר גם לשחוק את כוחו של השלטון המקומי בוועדות המשנה וגם להשאיר את הכוח של מליאת ועדת המשנה. אסור ליצור מצב שבו ועדת המשנה תחליט באופן סופי מבלי שתהיה אופציה לחזור עם הדיון למועצה הארצית".

‏ברפורמה מוצע שזכות הערעור למועצה הארצית, או הדיון הנוסף, יצומצמו. איריס האן ממכון דשא של החברה להגנת הטבע אמרה בדיון היום ש"הרפורמה מבוססת על קונספט של תוכנית אחת בוועדה אחת. צריך לאפשר את הדיון הנוסף במליאת המועצה הארצית".

‏ברפורמה מוצע להוריד את ההיררכיה של ועדות התכנון ולהאציל סמכויות על הוועדות המקומיות. ארגונים רבים טוענים שריכוז הסמכויות בוועדה אחת יגרום לפגיעה בזכות הציבור להגיש ערעורים ויביא ליצירת עומס על בתי המשפט, אליהם יעברו הדיונים התכנוניים לאור היעדר היכולת להגיש עררים למוסדות התכנון. אדריכל שמאי אסיף, מי שהיה עד לפני חודשיים מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, ציין בדיון כי "יש קונצנזוס מלא לקצר את ההליכים כמה שניתן, כמובן מבלי לפגוע באיכות. תהליכי התכנון היום הם ארוכים ומסורבלים הרבה יותר מאשר צריך להיות לצורך השגת האיכות. עיכובים גם הם גורמים לפגיעה סביבתית. חלק גדול מהתוכניות מגיעות למצב שאיכותן נמוכה יותר בגלל התמשכות ההליכים. התמשכות ההליכים תורמת למי שיודע לעשות מניפולציות יותר טובות. אני לא בטוח שהטיעון שמדבר על הגברת העומס על בתי המשפט הוא נכון. חלק גדול מהעררים בלאו הכי הגיע לבתי המשפט. בי, כמי שהיה מעורב בתהליך של גיבוש הרפורמה, לא ניתן לחשוד שהייתי מוכן לוותר על סנטימטר אחד באיכות התהליך התכנוני".

‏ערן ניצן, נציג התאחדות הקבלנים בדיון, אמר כי "אין כמעט קרקע זמינה לשיווק שיש עליה תכנון מלא. חשוב, שכשמאשרים את הרפורמה, לעשות זאת במודע שזכות הערעור מצומצמת".

‏יו"ר הוועדה, דוד אזולאי, אמר כי "אם אנחנו אומרים שערעור הוא הליך, חייב להיות פרמטר שיחייב את כולם על מנת להתקדם בהליך התכנוני. לא ניתן לאפשר לכל דיכפין להגיש בקשה לערעור או לדיון נוסף".

‏בהתייחס להרכב ועדות המשנה, שכאמור, עד כה הוצע ש-70% מחבריהן יהיו נציגי ממשלה, נאמר בדיון שההרגשה היא שבהרכב כזה הממשלה היא שקובעת מדיניות תכנונית ומי שאף מאשרת תוכניות.

‏בסופו של הדיון היום הוחלט להציע לממשלה שתי חלופות בנוגע להרכב ועדות המשנה של המועצה הארצית: חלופה אחת מתייחסת להרכב של שבעה נציגי ממשלה מול שישה נציגי ציבור, כולל השלטון המקומי, ואילו החלופה השנייה מתייחסת להרכב שיכלול תשעה נציגי ממשלה מול שמונה נציגי ציבור, כולל השלטון המקומי.