אירלנד מאיימת: מס חברות מופחת ולא נעזוב גוש האירו

על רקע ניסיונות האיחוד האירופי לגרום לאירלנד לשנות את מס חברות המופחת במדינה שעומד על 12.5% ■ השווקים במתח: בריטניה מציעה להשתתף בסיוע לאירלנד

אירלנד מאיימת לעזוב את גוש האירו אם לא תוכל לשמור על מיסוי חברות נמוך, כך מדווחת היום חברת המחקר Hedgeye. על רקע ניסיונות האיחוד האירופי לגרום לאירלנד לשנות ואת מס חברות המופחת במדינה. על פי חברת המחקר, אירלנד מתכוונת להילחם בכוונת האיחוד האירופי לגרום לה לשנות את המיסוי ומאיימת לנטוש את גוש האירו. מס החברות של אירלנד עומד על 12.5%, לשם השוואה בגרמניה מס החברות עומד על 29.8% ובצרפת- 33.33%.

בחברת המחקר מעריכים כי שמירה על מס חברות נמוך באירלנד עשויה להיות סוגייה חשובה יותר עבור המדינה מאשר נוכחותה בגוש האירו.

נזכיר כי על ארלנד מופעל מכבש לחצים לקבל סיוע פיננסי מבחוץ כדי להתמודד עם משבר החוב: בריטניה, שרק לאחרונה השיקה תוכנית קיצוצים נרחבת משלה כדי לקצץ את הגירעון התופח, מוכנה לסייע לאירלנד כדי להתמודד עם המשבר. שר האוצר הבריטי אמר היום כי ארצו מוכנה להעניק ערבויות לחובות של אירלנד, כאשר במקביל מתקיימים מגעים בין אירלנד לאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

"זהו אינטרס לאומי בריטי לדאוג לכך שהכלכלה האירית תשגשג ושהמערכת הבנקאית שם תהיה יציבה", אמר שר האוצר של בריטניה, ג'ורג' אוסבורן.

אולי רהן, הנציב הכלכלי מטעם האיחוד האירופי אשר מנהל את המגעים לסיוע כלכלי לאירלנד, אישר בפני סוכנויות הידיעות כי אכן נשקלת האפשרות לשלב את בריטניה בחבילת הסיוע לאירלנד. על פי הדיווחים, היקף חבילת הסיוע עשוי להגיע ל-100 מיליארד אירו.

"אנו מדברים על כך", אמר רהן. "טבעי שבריטניה תהיה מעורבת כי הבנקים הבריטים חשופים מאוד לאירלנד. יש קשר חזק מאוד בין המערכות הפיננסיות של אירלנד ובריטניה".

החששות ממשבר החוב באירלנד הפילו את האירו מרמה של כ-1.42 דולרים לפני כשבועיים אל מתחת ל-1.35 דולרים אמש. כמו כן, התנודתיות בבורסות עלתה כיוון שלא ידוע מה יעלה בגורלה של אירלנד. בעוד שבאירופה וב-IMF דוחקים באירלנד לקבל סיוע חיצוני, האירים טוענים כי הם מסוגלים לממן הוצאות הממשלה עד מחצית 2011, וכי בשלב זה הם יוכלו לגשת לשווקים הפיננסיים ולגייס חוב חדש, שכן הם סבורים שאמון המשקיעים באירלנד יושב. באיחוד האירופי, לעומת זאת, לא מעוניינים לקחת סיכונים שמא המשבר יתפשט למדינות הפריפריה האחרות באיחוד.