המלצות ששינסקי: גם חברות נפט וגז מפסידות ישלמו יותר

כשבוחנים את המלצות ששינסקי לעומק, מגלים כי לא רק חברות מרוויחות ישלמו שיעור היטל גבוה יותר מהנהוג היום, אלא גם המפסידות

דו"ח ועדת ששינסקי שפורסם שלשום (ג'), להבדיל מהמסקנות הראשוניות, חושף פרטים נוספים לגבי השלכות המיסוי על ענף הגז והנפט. אם בודקים אותן לעומק מגלים, בין השאר, כי לא רק חברות מרוויחות ישלמו שיעור היטל גבוה יותר מהנהוג היום, אלא גם המפסידות.

■ חוסר ודאות: חלק מנוסחאות המס החדשות, לפי הוועדה, יוצרות חוסר ודאות של המשקיעים, כך טוענת עו"ד מירי ביקל, ראש מחלקת מסים במשרד שבולת ושות', שמפרטת את עיקר בעיות המיסוי שעולות מדו"ח הוועדה.

■ חלקה של המדינה בהיטל המס עלול להגיע ליותר מ-70% מההכנסות: בבסיס המלצות הוועדה, עומד מדד הקובע את שיעור ההיטל שיחול על המאגר מדי שנה. יחד עם מס החברות והתמלוגים שגובה המדינה, צפוי ההיטל, בהתאם להמלצות הוועדה, להגיע ל-70% מהכנסות המאגר.

אלא שהמדד מופעל על בסיס מזומן ולא על בסיס מצטבר, כנהוג בשותפויות הנפט והגז. בנוסף, המדד אינו לוקח בחשבון כלל את הוצאות המימון של הפרויקט. מכאן, טוענת ביקל, חלקה של המדינה עשוי להיות גבוה מאותם 70% שהוועדה ראתה לנגד עיניה.

■ גם שותפויות מפסידות עלולות לשלם היטל בשיעור של עד 60%: בהתאם למסקנות הוועדה, לא ניתן יהיה לקזז הפסדים בין קידוחים שונים שנעשו על-פי רישיונות שונים של אותו גוף עצמו. לדברי ביקל, מכאן ניתן להסיק כי גם שותפויות מפסידות עלולות לשלם את ההיטל הגבוה, בשיעור של עד 60%, על חלק מהכנסותיהן.

הדבר נובע מהעובדה שהוועדה ממליצה למסות כל מאגר בנפרד, בהתאם לשטר הרישיון שניתן לו. לפיכך, אם לשותפות אחת מספר רישיונות חיפוש, שאחד מהם צלח ועשרה מהם לא, ייתכן מצב שלמרות שהשותפות מפסידה בהתאם לדו"חותיה הכספיים, היא עדיין תיאלץ לשלם מס על הפרויקט שהצליח.

■ פיזור ההשקעות לא מאפשר קיזוז: בנספח המימון של הוועדה נטען כי הסיכון בחיפוש מאגרי גז ונפט ניתן בחלקו לפיזור ולהורדת סיכונים, אלא שלטענת ביקל מדובר בסתירה חישובית.

הוועדה טוענת כי חברה יכולה לפזר את הסיכונים שלה על-ידי ביצוע מספר רב של קידוחים באתרים שונים, והמשקיעים בחברה יכולים לפזר את השקעותיהם על החזקה בתיק ני"ע מגוון. אלא שלטענת ביקל יש לשאול איזו משמעות מיסוי יש לפיזור השקעות, כאשר המלצות הוועדה מונעות קיזוז בין ההשקעות השונות.

■ המלצות לביטול ניכויים נוספים מעבר לניכוי האזילה: הוועדה ממליצה לבטל תקנות נוספות המעניקות ניכוי שותף של הוצאות החיפוש והפיתוח בנוסף לביטול ניכוי האזילה.

לדברי ביקל, לפי מסקנות הוועדה יבוטלו ניכויים בגין פחת קרקע וניכוי שוטף של הפסד הון במקורו בקידוח שלא נשא פרי. ביטולם של הניכויים הללו מעלה את שיעור המס האפקטיבי ומפחית את ההשקעה בחיפושי גז ונפט שהיא בכל מקרה בעלת סיכון גבוה.