לפידות תפחית שווי מגדלי הקידוח שלה בכ-39 מיליון שקל

כ-15% מהונה העצמי של החברת הקידוחים-השקעות לפידות צפוי לקטון בעקבות המהלך שדרשו ברשות לניירות ערך ■ זאת לאחר שהחברה הזניקה את שוויה לכ-400 מ' ש' מתחילת 2009

הונה העצמי של חברת הקידוחים-השקעות לפידות , שבשליטת יעקב לוקסנבורג, צפוי לקטון בקרוב בכ-15%, לאחר שדירקטוריון החברה החליט לשנות את אופן הצגת שווי מכונות הקידוח שבבעלות החברה, בעקבות דרישת רשות ניירות ערך.

לפידות, שמעורבותה בענף הקידוחים הלוהט, לצד רווחים נאים מתיק ני"ע, הזניקו את שוויה לכ-400 מיליון שקל (תשואה של 258% מתחילת 2009), מתמחה בהפעלה של מגדלי קידוח יבשתיים במסגרת פעילות חיפוש והפקה של נפט וגז, ומספקת שירותי תמיכה בכל שלבי הקידוח. לצורך כך מחזיקה החברה, מלבד שש מכונות קידוח, גם ציוד נלווה וייעודי, הכולל משאיות ומלגזות.

במסגרת הכנת הדו"חות השנתיים ל-2009 פנתה החברה למעריך השווי א. זגול סיקור, שביצע הערכות שווי לחברות בורסאיות אחרות, כגון חד מתכת וטיב טעם, על מנת שיבצע הערכה לשווי הציוד שבידי החברה.

מעריך השווי, שבחן את הציוד של לפידות בחודש פברואר, בחר לנקוט את גישת "ערך עלות" לציוד הנלווה של לפידות, ובאשר למגדלי הקידוח, נקט את גישת "ערך השוק", המבססת את שווי המגדלים על המחיר שבו נעשו עסקאות דומות במגדלי קידוח משומשים. כך, לפי הערכת השווי שפורסמה בדו"חות החברה, הסתכם שווי הציוד שבידי החברה ב-51.7 מיליון שקל, כאשר 49.2 מיליון שקל מתוך הסכום הזה מיוחסים למגדלי הקידוח.

הדיווח של לפידות מאמש חושף, כי מכיוון שלא היה ניתן לבסס את השמאות על בסיס הצגת נתוני עסקאות שבוצעו בפועל בציוד בעל מאפיינים דומים, מכיוון שאלה אינם מתפרסמים, נעשתה ההערכה על בסיס נתוני הצעות מכירה של הציוד, תוך ביצוע הפחתה מסוימת.

אין השפעה על התזרים

רשות ניירות ערך, במסגרת טיוטת תשקיף שהגישה לפידות, דרשה שהשווי ייקבע על פי נתוני עסקאות בפועל, ומכיוון שכאמור אין ביכולתה של החברה לדעת באיזה מחיר נעשו עסקאות בציוד דומה, החליט דירקטוריון החברה לשנות את אופן הצגת הרכוש הקבוע, ולהציגו מחדש במודל העלות בדו"חות הבאים, ולתקן את שלושת הדו"חות האחרונים.

כתוצאה מכך מעריכה לפידות כי ההון העצמי שלה יקטן בכ-39 מיליון שקל, כך ששווי הציוד ומגדלי הקידוח יקטן לכ-11 מיליון שקל, כאשר לקיטון זה אין השפעה על תזרים המזומנים של החברה.

את המחצית הראשונה של 2010 סיימה לפידות עם רווח של 16.9 מיליון שקל, ירידה של 9.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.