אפי פיתוח הפסידה 54 מ' ד'; לב לבייב: "מעודדים"

החברה עברה לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, רשמה הפסדים בשל שערוכי נכסים ומצהירה: "נגיע לתפוסה של 75% בקניון מוסקבה" ■ איזה ריביות משלמת החברה על הלוואות?

אפי פיתוח סוגרת את 9 החודשים הראשונים של שנת 2010 בהפסד של 54 מיליון דולר, אך מביטה קדימה בתקווה תוך המשך הפשרת פרויקטים שהוקפאו במהלך המשבר ופתיחת "מול אוף רוסיה", הקניון הגדול במוסקבה. כך עולה מהדו"חות הכספיים שפרסמה היום (ה') החברה בלונדון. אפי פיתוח לא פרסמה תוצאות לרבעון השלישי, בהתאם לכללי הדיווח בלונדון, אלא לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

"אנו ממשיכים להאמין בשוק הנדל"ן הרוסי, מעודדים מסימני ההתאוששות והביקושים מצד הדיירים שלנו ממשיכים להשתפר", מסר לב לבייב, יו"ר אפי פיתוח ובעל השליטה בחברה האם אפריקה ישראל . "אנו מעודדים גם מהמחויבות של ראש עיריית מוסקבה החדש לפתח את התשתיות בעיר ובמבט קדימה אנו צופים שהמגמות החיוביות יימשכו".

ההפסד של 54 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה מגיע לעומת רווח של 217 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, רווח שהושג אז הודות לשערוך נכסי החברה ברוסיה. אפי פיתוח רשמה מתחילת השנה הכנסות של 32.7 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כאמור, בשנה שעברה רשמה החברה רווח של 246 מיליון דולר משערוכי נכסי נדל"ן; ואולם, השנה היא הפסידה 62 מיליון דולר משערוכים, מה שפגע בשורה התחתונה שלה. בחברה ממתינים בקוצר רוח לפתיחה הקניון הגדול במוסקבה, אשר אמור לייצר לה סוף סוף הכנסות שוטפות. בהקשר זה חזרה היום החברה על הערכתה כי הקניון ייפתח בחודש דצמבר וכי היא תעמוד ביעד השכירות שהציבה לעצמה - תפוסה 75%. התפוסה עומדת היום על 70% והחברה מסרה כי גם לאחר פתיחת הקניון באופן רשמי, מרבית החנויות יחלו לפעול באופן שוטף במהלך הרבעון הראשון של 2011.

סך נכסי החברה עומד על 2.2 מיליארד דולר, מהם 1.5 מיליארד דולר בפרויקטים הנמצאים בשלבי ייזום. לחברה חובות בהיקף של 608 מיליון דולר. מהדו"חות עולה כי אפי פיתוח המשיכה לשלם השנה ריביות גבוהות יחסית למערב על ההלוואות שלה, בטווחים של 11.75%-16.25%.

אחד הנתונים המעודדים בדו"ח הוא שאפי פיתוח רשמה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, שהסתכם ב-33.8 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 6.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

פוזלת מחוץ למוסקבה

בפירוט האסטרטגיה שלה לטווח הקרוב ציינה החברה כי היא תמשיך להיות ממוקדת בפתיחת הקניון הגדול במוסקבה וכן בהפשרת פרויקטים נוספים כדוגמת מרכז הקניות Tverskaya Zastava או המרכז התעשייתי Paveletskaya. החברה מתמקדת במוסקבה אך לאור התאוששות השוק היא לא חוששת לדבר על השקעות מחוץ לבירה הרוסית וכותבת בדו"ח: "בנק הקרקעות מחוץ למוסקבה ייבחן ברגע שהתנאים בשוק ישתפרו".

לדברי יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, התייחסות החברה לבנק הקרקעות מחוץ למוסקבה מהווה רמזים חיוביים לפרויקט קונצובו, הממוקם במערב מוסקבה וזכויות הבנייה בו עומדות על 1.5 מיליון מ"ר. ערכו של הפרויקט בספרים החשבונאיים הינו 77 מיליון דולר בלבד.

"החברה בוחנת שיתופי פעולה אפשריים או מכירה של חלקים בפרויקטים מחוץ למוסקבה", כותב בן זאב בסקירת עדכון למשקיעים בעקבות הדו"ח. "למרות שפרויקט קונצובו לא מוזכר בשמו המפורש, אנו מעריכים כי רמזים אלו מתייחסים לפרויקט זה. צעדים להצפת ערך בו עשויים להיות משמעותיים ביותר לגבי החברה כולה".