סורוס נגד אובמה: רומז שהגיע הזמן להחליף נשיא בארה"ב

סורוס, אחד מהמממנים הגדולים של הקמפיינים הדמוקרטיים: "הפסדנו בבחירות; אנחנו צריכים לומר עד כאן, ואם הנשיא לא יכול לעשות מה שאנו זקוקים, הגיע הזמן לחפש במקומות אחרים"

מאז ההפסד הצורב של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס בארה"ב, בתחילת החודש, מתרבים הקולות של פעילי המפלגה נגד מנהיגם, שהוא גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. מורת הרוח של רבים מהמבקרים נובעת לא רק מעצם ההפסד אלא גם, ואולי בעיקר, מנטייתו של אובמה אחרי הבחירות למצוא מכנה משותף עם הרפובליקנים ולהגיע עימם לפשרה אפילו בנושא שהיה אחד מעמודי התווך של קמפיין הבחירות שלו: אי הארכת קיצוצי מס לעשירים, שעומדים לפוג בסוף 2010. הזעם על זיגזוגי אובמה דבק עתה באחד מגדולי התומכים בו, המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס, מהמממנים העיקריים של קמפיינים דמוקרטיים וליברליים בארה"ב.

בכנס של תורמים למפלגה הדמוקרטית ביום ג', רמז סורוס כי התורמים צריכים להפנות את כספיהם לגורמים אחרים, לא לאובמה. זה רמז בעל משמעות גדולה שנתיים לפני הבחירות לנשיאות. לדברי אנשים שהשתתפו באירוע, אמר סורוס שהוא "רגיל לנהל קרבות אבודים, אבל אני לא אוהב להפסיד בלי מאבק".

"הפסדנו זה עתה בבחירות ואנחנו צריכים לומר עד כאן", אמר סורוס. "אם הנשיא אינו יכול לעשות מה שאנו זקוקים לו, אז הגיע הזמן להתחיל לחפש במקומות אחרים". הדברים התפרסמו בראשונה באתר "האפינגטון פוסט", שנחשב אחד מנושאי הדגל של הליברלים בארה"ב.

מייקל ואצ'ון, יועץ פוליטי לסורוס, לא חלק על דיוק הציטוטים, אך אמר לאתר כי המיליארדר לא התייחס לאפשרות שפעיל דמוקרטי כלשהו יתמודד מול אובמה על בפריימריז של המפלגה ב-2012, שבה ייקבע מי יעמוד בראש הכרטיס הדמוקרטי.

"סורוס תומך לגמרי בנשיא כמנהיגה של המפלגה הדמוקרטית", אמר ואצ'ון. "הוא אינו מציע שמישהו אחר ירצה להיות המועמד הדמוקרטי בבחירות 2012. דברו נאמרו בפגישה פרטית, בלתי פורמלית, שעסקה בצורך של הליברלים לגלות תקיפות רבה יותר במאמציהם לקדם את האג'נדה שלהם".

כאמור, סורוס אינו היחידי שמביע אכזבה מרומזת מרכרוכיות אובמה. ג'ים מסינה, סגן ראש לשכת הנשיא, שמע אתמול (ד') בכנס דמוקרטי אחר שאלות קשות של פעילים שרצו לדעת מדוע הממשל נמנע מלנקוט קו נוקשה יותר כלפי הרפובליקנים בעקבות התבוסה בבחירות. פעיל אחד קבל: "זה עתה סיימנו בחירות שבהן הימין והרפובליקנים עיוותו מה שמתרחש".

למה אפוא התכוון סורוס באומרו, "הגיע הזמן לחפש במקומות אחרים", אם הוא אכן מוסיף לתמוך באובמה? לדברי מקורות שמצוטטים "האפינגטון פוסט", כוונתו היתה להעביר כספים מתקציב המפלגה הדמוקרטית לתשתית ליברלית, שתיטול על עצמה משימות שהנשיא לא ירצה, או לא יוכל, לבצע.

כזכור, שימש באחרונה סורוס מטרה להתקפות של השדרן הימני-קיצוני גלן בק בערוץ פוקס ניוז. בק האשים את סורוס שהוא שיתף פעולה עם הנאצים בהיותו ילד, בהונגרה, ארץ מולדתו.