קשה לקנות דירה: מדד משכן ירד ב-1% באוקטובר

העלייה המתמשכת במחירי הדירות מאפילה על ריביות המשכנתאות הנמוכות ומדד משכן כבר צנח ב-19% מהשיא ■ המדד בשפל של חצי שנה

מחירי הדירות עולים ובהתאם לכך מצב רוכשי הדירות מידרדר: מדד משכן של בנק הפועלים ירד ב-1% ל-138.9 נקודות באוקטובר, בעיקר על רקע המשך העלייה במחירי הדירות שהסיטה את הירידה בריבית הממוצעת על המשכנתאות. המדד נמצא כעת בשפל שלא נראה מאז אפריל האחרון.

מחירי הדירות עלו ב-1.9% באוקטובר (לפי נתוני הלמ"ס) וב-54% מאמצע 2007, אז החל גל העליות הגדול. מדד משכן הגיע לשיאו ביולי 2008 ומאז צנח ב-19%, מה שמעיד על מצבם הגרוע של רוכשי הדירות נוכח העלייה במחירים. הזינוק של 54% במחירי הדירות מ-2007 הוא נומינלי, כאשר באותה תקופה נרשמה עלייה של 36% ריאלית.

לפי נתוני בנק ישראל, הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות מדד ל-17-20 שנה ירדה ל-2.91% בחודש שעבר - ריבית שפל. במדד משכן נכללת גם התייחסות לשכר הממוצע במשק ולשיעור האבטלה, שנותרו יציבים כך שההשפעה העיקרית הייתה כאמור של עליית מחירי הדירות.

מוקדם יותר השבוע הכריזה הממשלה על חבילת צעדים שנועדו להגדיל את היצע הקרקעות בטווח הקרוב ובכך להוזיל את מחירי הדירות. על פי המתווה, שנחשף לראשונה כאן ב"גלובס", הוחלט בשלב זה על 3 צעדים עיקריים:

1. מס השבח ההיסטורי על קרקעות ל-2011 יופחת וזאת על מנת לעודד את מכירתם ורכישתם של חלק מה-1.9 מיליון דונם קרקעות בבעלות פרטית.

2. תינתן הנחה של 15% לקבלנים במכרזים, כך שהקבלן ישלם במועד המכרז 85% וייתן את ה-15% הנותרים כערבות. הקבלן יתחייב לבנות בזמן סביר של כ-30 חודשים, יביא טופס 4 על גמר הבנייה ויקבל את הערבות חזרה.

3. מתן הקלות וסיוע לרשויות מקומיות לבנות מבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים ופארקים על מנת שהם לא יהוו חסם לבניית שכונות חדשות.