רונית קן: "הצרכנים אילמים. הייתי מחויבת לשמירה עליהם"

מקורביה של הממונה על ההגבלים הפורשת אומרים שהיא רצינית, עניינית ולא מתכופפת בפני אף אחד ■ מבקריה טוענים כי היא נוקשה מדי ■ וכולם כאחד הופתעו מהודעת הפרישה שלה

רונית קן נראתה קצת אחרת בימים האחרונים. סדר יומה הקדחתני אמנם התנהל כרגיל - עמוס פגישות, דיונים והנחיות לצוות העובדים - אך מי שישב מולה בחדרי הישיבות ברשות ההגבלים העסקיים ראה מולו אדם שונה במקצת מהמנהלת העמוסה לעייפה שעמה נפגש רק ימים ספורים קודם לכן.

"פגשתי אותה השבוע, אחרי ההודעה על פרישתה, וראו שירד מעליה משקל מאוד כבד. כובד האחריות שרבץ עליה היה מטורף. היה ברור ששק של שני טון ירד לה מהצוואר, ושהיא מאוד שלמה עם ההחלטה לפרוש מתפקידה", אומר בכיר מתחום ההגבלים.

קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, הודיעה ביום שני השבוע לשר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, כי בכוונתה לסיים את תפקידה בחודשים הקרובים ולא להמתין עד מועד סיום החוזה שלה בנובמבר 2011. במשרד התמ"ת הופתעו. מומחים להגבלים הופתעו. וגם הטייקונים הופתעו.

"עברתי על העיתונים בבוקר יום שני, ולא ראיתי שקראו דרמות מיוחדות", מספר עורך דין בכיר בתחום ההגבלים. "ואז הגעתי לפגישה עם קן, ובדיוק הנייד שלי מהבהב מהתראת חדשות עם ההודעה על פרישתה. אמרתי לה 'כתוב באינטרנט שאת פורשת', והיא השיבה בחיוך: 'גם אני שמעתי את השמועה'".

לכל מי ששאל אותה "למה?", השיבה קן בפשטות: "כי הגיע הזמן". לאחד ממקורביה אמרה: "כיסא זה לא קרנות המזבח מבחינתי".

אנחת רווחה

בשיחה עם "גלובס" השבוע (ד') הסכימה קן, באופן חריג, לומר לציטוט את הדברים הבאים: "אני בתפקיד יותר מ-5 שנים, ואלה היו שנים של עשייה אינטנסיבית. אני סבורה שלא חייבים להישאר בתפקיד עד הרגע האחרון. אני שמחה על כך שהשר אפשר לי לקבוע את הזמן בו נכון עבורי לסיים את הכהונה, ותמך בהחלטתי".

- את מרגישה שהמודעות לתחום ההגבלים העסקיים גברה בשנות כהונתך? שינית במשהו את השוק?

"העשייה של הרשות היא עשייה שנמשכת לאורך שנים. לא התחלתי אותה ולא אגמור אותה. ירשתי תיקים של קודמיי והובלתי אותם לסיום, ואלה שיבואו אחריי ימשיכו וייקחו את המקל של תיקים ושל תיקוני חקיקה שאני התחלתי בהם".

- מה היתה נקודת המבט שלך כשעשית את התפקיד?

"הסתכלתי על התחרות בראי הצרכן. הצרכנים הם אילמים. לכל אחת מהחברות יש את הקול החזק שלה, בין אם זה חברות קטנות או גדולות. הן באות לרשות ונשמעות. אבל הצרכן הוא אנונימי, מדובר בקהל מאוד גדול. אם אני שואלת את עצמי למה היינו מחויבים, בראש ובראשונה היתה זו השמירה על הצרכן".

ההודעה על פרישתה היתה סוג של מחויבות של קן לעצמה. אבל לשוק קשה לקבל תשובות כל-כך פשוטות. חרושת השמועות לגבי הסיבה "האמיתית" לפרישה החלה.

"ברור שנמאס לה מהתפקיד, אבל אני חושב שהיא הבינה שהממשלה יכולה להתמוטט בכל רגע, ואז היא עלולה להיכנס לתקופת לימבו שלא יהיה מי שימנה אותה לתפקיד אחר", מעריך גורם בשוק.

ממונה שנויה במחלוקת

אחרי 5 השנים הסוערות שעברו עליה, קן משחררת אנחת רווחה. מראשית הדרך אף אחד לא עשה לה הנחות. בחירתה לתפקיד לוותה בטונים צורמים ובטענות חריפות בנוגע למידת כשירותה והתאמתה. את מינויה ליוו הפרסומים כי היא "נדחפה" לרשות על-ידי שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, לאחר שוועדת האיתור בחנה 3 מועמדים אחרים. כבר בימיה הראשונים בתפקיד נאלצה קן להתמודד עם התדמית של מי שהגיעה לשם בחסד ולא בזכות.

והביקורת לא נעצרה שם. מה לא אמרו עליה? היא חלשה מדי-תוקפנית מדי, לא נגישה-נגישה מדי, קרירה-חביבה מדי - אלה הם מקצת מהדברים הסותרים שקן שמעה על עצמה מאז שנבחרה לתפקיד בנובמבר 2005.

נכון לעכשיו, קן מצטיירת כאחד הממונים היותר שנויים במחלוקת שידע השוק. לשאלה "מי את רונית קן?" אין תשובה ברורה.

"רונית היא ממונה ראויה במובן הזה שהיא בן אדם ישר מאוד, עצמאי מאוד, שוקל שיקולים לגופו של עניין, לא מפחדת להתעמת, דיסקרטית. היא ניהלה את הצוות שלה בצורה טובה ונעימה", אומר עורך דין בכיר שעבד מולה רבות.

גם הקולגה, עו"ד דוד תדמור, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, מפרגן. "רונית עשתה עבודה מצוינת כממונה על ההגבלים העסקיים, ואני מקווה שמי שייבחר להחליפה יהיה בן אדם ראוי לא פחות, שישמר את אופייה המיוחד של רשות ההגבלים העסקים כגוף ענייני ומקצועי".

לדברי עו"ד אייל שגיא, שותף וראש תחום הגבלים במשרד עמר-רייטר-ז'אן-שגיא-כהן, קן שיקמה את רשות ההגבלים. "כשקן נכנסה לתפקיד, הרשות היתה במצב לא טוב. היו המון סכסוכים פנימיים, מחלקת החקירות לא היתה חלק אינטגרלי מהרשות, וזה פגע בתפקוד שלה בצורה מאוד בולטת. קן, באופן ראוי להערצה, עשתה סדר מהר. היא השליטה משמעת והפכה את הרשות לגוף אינטגרלי מתפקד, ועל זה מגיע לה כל הקרדיט. קן ניהלה את הרשות בצורה מרשימה, והיא משאירה אחריה רשות מתוקתקת ומדוגמת".

מעבר לכך, אומרים גורמים בשוק, "היא לא מחפשת רייטינג. היא בן אדם מאוד עצור, פחות קולנית מקודמיה, מצניעת לכת".

עורך דין אחר מתאר אותה כ"קרת-רוח": "היא לא יוצאת מגדרה אף פעם, מדברת בנימוס רב לכולם ושומרת על ארשת מאוד קורקטית. היא גם לא מתנחמדת לאף אחד. היא מים שקטים".

יודעת להגיד "לא"

בתוך כל השקט הזה, רונית קן הוכיחה שיש לה עמוד שדרה. בתקופתה רשות ההגבלים נתפסה כנקייה מרבב, והיא - ככזו שלא משרתת אינטרסים של גורמים חיצוניים ולא מתכופפת בפני אף אחד, יהיה עתיר ממון ובעל השפעה ככל שיהיה.

מומחה להגבלים מסביר כי קן החזירה את אמון השוק לרשות אחרי תקופה לא קלה, תוך שהיא מבהירה לטייקונים מי הבוס. "היא עיצבה את הרשות אחרי התקופה של דרור שטרום, שהיתה מאוד מאוד בעייתית וסוערת. היא החזירה לרשות את ממד האמינות שאבד לה. היא התנהגה באופן ישר ועצמאי, ולא הרכינה ראש גם מול לחצים. כשהיא נתקלה בדודי וייסמן שהשמיץ אותה או ברצון של נוחי דנקנר לקנות בנק, היא ידעה להגיד לא".

נשמע מצוין. אבל, אצל קן כמו אצל קן, שום דבר הוא לא שחור ולבן. מבקריה - הלא מעטים, יש לומר - סבורים כי היא "עקשנית ללא צורך", "לא מבינה בהגבלים עסקיים", "לא אוטוריטה מקצועית כקודמיה", "לא התוותה מדיניות בשנות כהונתה" ו"נתנה לצוות המקצועי לקבוע את האג'נדה במקומה".

יותר מכל תתקשה קן לעזוב את הצוות שעמו עבדה. "לנהל 80 אנשים שרובם מוכשרים, דעתניים וביקורתיים, ולגרום להם לעבוד בצורה הרמונית ומתוזמרת כמו שעבדנו כאן ב-5 השנים האחרונות - זו פריבילגיה. אם יש משהו שקשה בפרידה, זה הדבר שעצוב לי לעזוב אותו", אמרה בשיחת מסדרון השבוע לאחד הקולגות.

ביקורת נוספת שנשמעת כלפי קן היא שבתקופתה הרשות חרגה מתפקידה המסורתי למחוזות לא לה. "הרשות הלכה לכיוונים שהם מאוד מוטי רגולציה ופחות מבטאים הגבלים עסקיים בצורה שמקובלת במקומות אחרים בעולם. הדוגמה הכי בולטת זה הנושא של קבוצות ריכוז, שזה נושא לא הגבלי באופן מובהק, וזה הנושא הכי חשוב שהיה לה בכל הקדנציה. מבחינת הגבלים עסקיים לא קרה הרבה ב-5 השנים האחרונות", אומר גורם שעבד מולה.

גלית אבישי, מנכ"לית ארגון "אמון הציבור" ולשעבר יו"ר המועצה לצרכנות, מאוכזבת מקן מסיבה אחרת. "הרשות נוהלה במקצועיות, אבל היו מקטעים שהתאכזבנו מקן, למשל מהניסיון שלה להכריז על אנשי המערכת הבנקאית כמי שתיאמו ביניהם עניינים. קיווינו שלצד אותה אמירה כללית לגבי ההתנהלות של הבנקים (בפרשת תיאום העמלות, אל"ו), ייצא משהו יותר משמעותי".

- אז היא לא נתנה רוח גבית לצרכנים?

"אי-אפשר לקחת ממנה את העובדה שהיא שירתה בתפקיד ברמת אמינות מאוד גבוהה וגם במקצועיות. אבל במקרה של הבנקים היא ירתה כדור-סרק. היא בזבזה את המנדט, וחבל".

גם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קצת מאוכזב. "אין ספק שקן לקחה את תפקידה ברצינות, הקרינה עמידות, יסודיות ונכונות להתמודד עם התפקיד הזה בראייה מאוד ברורה של שמירה על יכולת התחרות במשק. יחד עם זאת, לפעמים היא נטתה להקצנה מיותרת ובלתי נחוצה בכלל. מול הנוקשות שלה שרים, שהם די חסרי כושר החלטה והבנה מעמיקה, נסוגים בצורה בלתי סבירה. שמירה על כושר התחרות במשק, מניעת מונופולים וכדומה אלה דברים חשובים, אבל היא לקחה את זה לקיצוניות מופרזת. קיצוניות מופרזת היא מסוכנת".

עו"ד שגיא שוב מסנגר: "בניגוד לציפיות הלא ריאליות של הציבור, שתבוא רשות ההגבלים העסקיים, תלחץ על כפתור ויירדו מחירים או משהו כזה - עבודה בהגבלים עסקיים היא יחסית אטית. הרי הם מתמודדים עם בעיות שנמשכות שנים, והכלים שנותנים להם הם לא אותם כלים שנותנים לרגולטורים אחרים. הם לא יכולים לבוא סתם לתעשייה ולהגיד להם תעשו ככה או אחרת. בגבולות האלה, רונית עשתה עבודה מצוינת".

קן עדיין עושה את אותה "עבודה מצוינת", לפחות עוד כמה חודשים, אבל מה יהיה כשהיא תפרוש? מקורביה מסבירים כי היא עדיין לא מסתכלת החוצה, לא עד שתסיים את כהונתה באופן רשמי. אחר-כך יש גם תקופת צינון.

האם יש סיכוי שקן תהפוך לדוד תדמור הבא, שאל משרדו נוהרים טייקונים ובכירים במשק; או יורם טורבוביץ', נציג הטייקונים בענייני הגז והנפט הטבעי?

"היא לא פוסלת מעבר לסקטור הפרטי", אומר מקורב לקן, "אך אחרי 20 שנות שירות ציבורי, היא מעדיפה להמשיך במגזר הציבורי, בהנחה שיוצע לה תפקיד מאתגר ומעניין. היא לא מסתובבת בתחושה שהגיע הזמן לעשות לביתה".

המהלכים הבולטים

* חוק קבוצות ריכוז:

המונח ריכוזיות הפך למנטרה של פוליטיקאים ולנושא לוהט, לאור מאבקים מתוקשרים של חברות הסלולרי והגז לטובת העניינים הקרובים להם. קן נצילה את הכותרות על ריכוזיות כדי לקדם הצעת החוק שתעניק לממונה סמכויות לטיפול בתופעת השווקים הריכוזיים.

* עמלת הסליקה הצולבת:

קן פעלה לאישור הסדר סליקה צולבת בין חברות כרטיסי האשראי, מהלך שהביא להפחתה מדורגת של העמלה הנהוגה בין החברות מ-1.25% לשיעור של 0.875%.

* עמלות הבנקים:

קן בדקה ביסודיות את האפשרות שהבנקים תיאמו ביניהם את מחירי העמלות. מגבלות משפטיות מנעו ממנה לקדם פעולות אכיפה בנושא, ולכן היא נאלצה להסתפק בהכרזה כי התקיימו הסדרים כובלים בין 5 הבנקים הגדולים שעניינם העברת מידע הנוגע לעמלות. הנושא מצוי כעת בפני בית הדין להגבלים, הדן בערעור של הבנקים על הקביעה. ההערכות הן כי ייקח שנים עד שתהיה הכרעה סופית בנושא.

* העמדה לדין:

קן לא היססה לפתוח תיקים פליליים כשאיתרה פגיעה מפורשת בתחרות. ההליך המשפטי שעשה הכי הרבה כותרות היה נגד אפי רוזנהויז ושופרסל, בגין הפרה של תנאי המיזוג עם רשת קלאבמרקט תוך ניסיון להסדר כובל. אבל קן פעלה בדרך של הליך משפטי גם נגד קרטל הגז ובשורה של תיקים אחרים, מחשד לתיאום מחירי הלחם בין המאפיות ועד לתיאום דומה בין יצרני המעטפות.