זהירות! איך תדע שחברה חדלת פירעון סדרתית לפניך?

מחקר של S&P שבדק 99 חברות ב-28 השנים האחרונות, יסייע לכם לזהות חברות בסיכון לחדלות פירעון חוזרת ■ חזרה פעמיים "מן המתים": מיצובישי מוטורס

המשבר הנוכחי הפך את המושג "חדלות פירעון" לאורח קבוע בשווקים: לא עובר שבוע בו לא מפורסמות הודעות על חשש מפני חדלות פירעון של מדינות או חדלות פירעון ממשית של חברות. אלו מתקשות להתמודד עם התחייבויותיהן הפיננסיות כלפי משקיעיהן מחזיקי האג"ח, או מול גופי האשראי אשר העמידו להן הלוואות.

במגזין "פורבס" ביקשו להציב בפני המשקיעים תמרורי אזהרה לגבי חברות הנוטות להעמיד את משקיעיהן לא פעם במצב הקריטי של חדלות פירעון. זאת על ידי ניתוח מחקר של חברת דירוג האשראי העולמית Standard & Poor's, שבדק לעומק 99 חברות אשר עמדו יותר מפעם אחת במצב של חדלות פירעון ב-28 השנים האחרונות.

מהמחקר עלו שלושה ממצאים עיקריים המשותפים לכל אותן חברות - ממצאים שאינם נוגעים לגילה הכרונולוגי של החברה אלא לאופן פעילותה בשוק. הרי הם לפניכם:

1. מדיניות אגרסיבית אחד הגורמים החשובים בקביעת רגישות החברה לחדלות פירעון הוא מדיניותה הפיננסית. מהמחקר עלה, כי חברות עם עיניים גדולות מקיבתן, כמו אלו שביצעו רכישות גדולות וממונפות בשנות ה-80 ותחילת שנת 2000, היו בעלות סיכוי רב יותר למצוא עצמן במצב של מינוף יתר. הרכישות שביצעו היו גדולות על יכולת החזר האשראי שלהן.

בשורה התחתונה מצביע המחקר על כך שמינוף יתר וחוסר יציבות היו שני הגורמים העיקריים במקרים של חדלות פירעון שחזרו על עצמם שלוש פעמים באותה חברה.

2. תעשיות לא בטוחות סקטורים מסוימים, כמו תעשיית הרכב, מדיה ובידור, צרכנות, קמעונאות וטלקומוניקציה, ממשיכים לספק מספר גבוה של מקרי חדלות פירעון ביחס לסקטורים אחרים בשוק. הסיבה לכך נעוצה במבנה של תעשיות אלו, אשר מביא את החברות בהן לעמוד בפני סיכון גבוה של חדלות פירעון.

הכוונה היא בעיקר לחדשנות המהירה בתחום הטלקומוניקציה, התחרות העזה בתחום המדיה, והמחזוריות של הביקוש הצרכני בענפי הקמעונאות - כל אלו מאלצים חברות רבות לפעול באופן אגרסיבי על מנת להישאר בצמרת.

ב-S&P מציינים מנגד, כי הסקטור הפיננסי, למשל, היה כמעט נטול חדלות פירעון בשל מספר גורמים שעמדו לטובתו. "התעשייה הפיננסית היא עסק שמונע מרגש של בטחון, ולכן השוק נוטה להיות פחות סלחני לטעויות כלשהן הנעשות בסקטור", נכתב. בנוסף, לחברות פיננסיות קל יותר לבצע שינויים דרך מיזוגים ורכישות, מחיקת נכסים או אפילו דרך התערבות רגולטורית - כל אלה הופכים את הארגונים הפיננסיים להיות פחות מועדים לחדלות פירעון. המחקר מצביע על כך שרק 4 מתוך 99 סדרות של חדלות פירעון הגיעו מהסקטור הפיננסי.

3. הגדלת סיכונים נמנית על הגורמים אשר מחריפים את הסיכוי לחדלות פירעון. לדוגמה, חברות הנמנות על הסקטור הצרכני הן בעלות סיכוי גבוה יותר לחדלות פירעון בזמנים של משבר, שכן הן מושפעות באופן ישיר משינוי המגמות ברמות הצריכה שיורדות באופן ניכר בזמנים שכאלו. ב-2009 הגיע מספר החברות שעמדו בפני חדלות פירעון לרמת שיא בארה"ב - 264, ועבור 64 מהן זו הייתה כבר הפעם השנייה.

לסיכום, ניתן למצוא את שלושת הגורמים הללו גם במקרים של השקעות אלטרנטיביות אחרות, כמו למשל בחברות הון פרטי או אצל משקיעים השרויים במצוקה, ואף בקרב קרנות הריט (Reit) למיניהן. גם אלו, מציינים ב-S&P, חשופים יותר לסדרה של חדלות פירעון.

המחקר מדגיש כי מתוך 99 המקרים שנבדקו - 55 חברות לא נסחרות כיום באופן פעיל. אך לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וקורה גם שחברה "חוזרת מהמתים". כך למשל, Mitsubishi Motors שהתאוששה משני מקרים של חדלות פירעון, נסחרת כעת באופן פעיל לפי שווי שוק גדול למדי.