פישר: "נמשיך להתערב בשוק המט"ח; צפוי משבר נוסף"

(עדכון) - מזכ"ל ה-OECD ונגיד בנק ישראל נאמו בהרצליה ■ פישר: "נגיע למשבר הבא מוכנים; חייבים לשמר את ההון האנושי" ■ אנחל גוריה: "לפתור את הגרעונות כדי להבטיח צמיחה"

מזכ"ל ה-OECD, אנחל גוריה, ממשיך את ביקורו בישראל והגיע הערב (א') למרכז הבינתחומי בהרצליה, שם מתקיים פאנל מיוחד בנושא "התפתחויות בכלכלה העולמית - למה ניתן לצפות?", בו משתתף גם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. אתר "גלובס" העביר את הכנס בשידור חי.

"אם לא נצליח לפתור את בעיית הגרעונות התקציביים החמורים של המדינות לא נצליח לצמוח בטווח הארוך", הזהיר גוריה בפתח דבריו והוסיף: "המשבר הכלכלי הותיר אותנו עם אבטלה ברמה גבוהה, צמיחה איטית וגרעונות אדירים".

אחריו נאם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר שאמר: "לא ידענו שנצא מהמשבר במצב כל כך טוב. יצאנו במהירות, ועכשיו עלינו להסתכל קדימה תוך הסתכלות על הטווח המיידי". פישר הוסיף כי לשיטתו "בישראל יש תגמולים יפים מאוד ליזמים".

באשר לשאלת העתיד הצפוי בכלכלה העולמית אמר פישר: "יהיה משבר נוסף, כי תמיד יש, והוא לא יהיה דומה", והוסיף: "דבר אחד אנחנו יודעים: אם מגיעים מוכנים מתמודדים עם משברים בצורה טובה יותר. הטווח הבינוני יעבור כנראה בשלום אבל השאלה היא כיצד נשמור על צמיחה ברת-קיימא בטווח הארוך". פישר טען כי המפתח לכך הוא בשימור ההון האנושי של מדינת ישראל.

פישר נמנע מלהתייחס באופן ישיר לסוגיית תמלוגי הגז אך טען כי על מדינת ישראל "להימנע מתופעת המחלה ההולנדית" כתוצאה מהעלאת התמלוגים. בד בבד, הבהיר פישר במהלך דבריו כי "עלינו לוודא שהחברות היצואניות שלנו לא ייכנסו ליותר קשיים" והדגיש כי "במידת הצורך יוסיף בנק ישראל להתערב בשוק המט"ח".

גוריה: "כלכלת ישראל מהווה מקור השראה"

מזכ"ל ה-OECD גוריה השתתף אמש בקוקטייל מיוחד שנערך לכבודו בירושלים, בו השתתפו, בין היתר, רה"מ בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ והנגיד פישר. גוריה שיבח את כלכלת ישראל ואמר כי היא מהווה מקור השראה הן עבור מדינות בתוך ה-OECD והן עבור מדינות המועמדות להצטרף לארגון.

גוריה גם תמך בהמלצות ועדת ששינסקי, לפיהן חלקה של המדינה בהכנסות מתגליות הגז עשוי לעלות משליש לשני שלישים, ואמר: "העושר מגיע גם לעם. אל תהיו ביישנים ותדרשו את הדבר שיכול לשפר באופן משמעותי את רמת החיים של הישראלים. חשוב לזכור שלנהל אוצרות טבע זה לא פחות מאתגר מאשר לנהל מחסור באוצרות טבע".

בנוסף, טען היום גוריה כי על בנק ישראל להמשיך במדיניות העלאת הריבית כערובה להמשך הצמיחה בכלכלה המקומית.