נאמני ההקדש ליד הדולפינריום יוכלו לתבוע פיצויי הפקעה של 10 מיליון ד'

בית המשפט העליון מינה 4 נאמנים להקדש בשטח של 14 דונם על חוף הים בת"א, דרומית לדולפינריום וסמוך למלונות דיוויד אינטרקונטיננטל ודן פנורמה, שהופקע ע"י המדינה ועיריית ת"א

בית המשפט העליון מינה 4 נאמנים להקדש בשטח של 14 דונם על חוף הים בתל-אביב, דרומית לדולפינריום וסמוך למלונות דיוויד אינטרקונטיננטל ודן פנורמה, שהופקע על-ידי המדינה ועיריית תל-אביב.

ההקדש, שחלק מהחלקות עליהן הוא חולש נמצאות בשטחי מלון דן פנורמה, נוצר ב-1895 בידי יוסף בן עזרא חיים נייגו, יהודי תושב יפו, שכיהן אז כמנהל בית-הספר החקלאי מקווה ישראל. ההקדש נוצר להקמת בית-החולים "שערי ציון" לתושבי עדת יפו. לשם כך נרכש מידי הקונסול האוסטרי בארץ ישראל מבנה, לרבות השטח שעליו היה בנוי.

בית-החולים פעל במבנה שנרכש עד שנסגר ב-1920. עם השנים הופקעו אדמותיו ב-1961 באמצעות המדינה וב-1981 בידי עיריית תל-אביב.

האגודה למלחמה בסרטן הגישה ב-2003 תובענה למחוזי בתל-אביב, במסגרתה ביקשה, כנאמן ההקדש, את ביטולן של הפקעות קרקעות ההקדש ותשלום פיצויי ההפקעה.

הדיונים במחוזי פוצלו לקביעת זהות הנאמנים. ב-2008 התנהל דיון, בו המועצה הדתית, עיריית תל-אביב והאגודה למלחמה בסרטן טענו כל אחת כי עליהן להיות הנאמנים. המחוזי פסק כי האגודה למלחמה בסרטן תהיה הנאמן בהקדש.

על ההחלטה למנות נאמן יחיד ערערה בין היתר עיריית תל-אביב, באמצעות עוה"ד אילן שרקון ויואב קוק. העליון כעת מבטל את החלטת המחוזי וקובע את זהות 4 הנאמנים החדשים, כאמור.

בעבר הוכנה לשטח זה שמאות, שהעריכה את שווי הפיצויים בכ-10 מיליון דולר .