שיינין: המשק הישראלי הולך לקראת האטה בשנתיים הבאות

ד"ר יעקב שיינין אמר את הדברים בכנס שערכה פירמת PwC Israel בשיתוף פורום ה-CFO ■ נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO: "רשות המסים צריכה להגדיר עצמה כאחראית על זירוז הצמיחה"

ג'רי זליגמן, ראש מחלקת מסים בפירמת רואי החשבון PwC Israel, ונגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO, יצאו היום (א'), במהלך כנס שערכו במשותף לקראת סוף שנת המס 2010, בקריאה משותפת לרשות המסים לשנות תפיסה.

"במקום להגדיר את עצמה כגובת המס של המדינה, רשות המסים צריכה לראות את עצמה כאחראית על זירוז הצמיחה והגדלת ההשקעות במשק". אמרה קינן.

זליגמן הוסיף כי "יש חוקים שצריך להסתכל עליהם לא רק כאמצעי לגביית כסף מהציבור אלא ככלי להסתכלות קדימה למען קידום המדינה".

אבישי ברדוגו, שותף במחלקת המסים ב-PwC Israel, וגיל וייסלר, CFO בחברת וישיי ישראל, הציגו בכנס את השינויים והמשמעויות של החוק החדש לעידוד השקעות הון: "החוק החדש מספק פשטות, ודאות, תחרותיות וחדשנות. בעבר היה קשה להסביר להנהלה זרה מה המשמעות של שחיקת מחזורים, הרחבה וחישוב שיעור מס אפקטיבי. החוק החדש נותן שיעור מס אחיד אך לא תמיד מספיק תחרותי ביחס לעולם.

"ישנן חברות הנפגעות מהחוק, ויש לתת על כך את הדעת. כמו כן יש לתת את הדעת לנושא יציבות ההטבות. כיום משקיע יודע מה יהיה אזור הפיתוח, וכפועל יוצא שיעורי המס שיחולו עליו לכל תקופת ההטבות. בהתאם לחוק החדש, אזור הפיתוח ושיעורי המס יכולים להשתנות משנה לשנה", אמר ברדוגו.

אבי נוימן, שותף וראש המגזר הפיננסי ב-PwC Israel, שהציג את השינויים בשוק ההון על רקע חידושי הרגולציה, אמר כי "יש להעדיף השקעות ב'נכסי מעטפת' כגון תעודות סל וקרנות נאמנות, שלמעשה מגלמים בתוכם את מרכיב ירידת שער החליפין ללא הצורך להתמודד עם הסוגיה מול רשות המסים. 'נכסי מעטפת' אלה מהווים גם מכשירים דוחי מס עד למועד מימוש התעודות או היחידות".

שאול בן-אמוץ, שותף מסים וראש מגזר הנדל"ן ב-PwC Israel, הציג את נושא מיסוי הנדל"ן וטען במהלך הכנס כי המדינה לא בהכרח מקדמת התמודדות טובה או אמיתית עם בעיית הדיור לזוגות צעירים.

לדבריו, "נשאלת השאלה איך זוג צעיר יכול להתמודד עם המחיר הגבוה של קניית דירה. קיים כלי מאוד אפקטיבי ולא קשה של מע"מ מיוחד לרוכשי דירות בפעם הראשונה, שניתן ליישמו במהירות. באוצר כנראה מעדיפים שענף הנדל"ן וענף הרכב יהיו הפרה החולבת, ולא בהכרח מקדמים התמודדות טובה או אמיתית לבעיה".

"המשק הישראלי הולך לקראת האטה"

ד"ר יעקב שיינין, יו"ר מודלים כלכליים ומודלים שוקי הון, העריך בכנס כי "המשק הישראלי הולך להאטה בשנים 2011 ו-2012, אלא אם כן תבוא מדיניות כלכלית אגרסיבית שתדחוף את הכלכלה קדימה".

לדברי שיינין, "אין היום אינפלציה וגם לא תהיה. בנק ישראל והאוצר מבינים את המחיר של האינפלציה. אין לנו חוב חיצוני, והחוב הלאומי הוא בקושי 80%. זוהי ירידה שמהווה את העוצמה של המשק הישראלי. בנוסף, נטל הביטחון על ישראל עומד היום על כ-5% מהתוצר. במקרה כזה ניתן לנהל כלכלה נורמלית".

לדבריו, הבסיס של הכלכלה הישראלית היא היכולת של ישראל להתחרות בעולם, וזאת "כי אנחנו מדינה קטנה מאוד בעלת תלות בסחר בינלאומי. ככל שהמשק גדול יותר - התלות בסחר הבינלאומי קטנה יותר, ולכן שער החליפין הרבה יותר קריטי בישראל מאשר במדינות אחרות".

שיניין התייחס גם לכלכלה העולמית ואמר כי "ההערכות הן שאירופה לא תצמח בשנים 2011 ו-2012. בניגוד לאנשים רבים שמסתכלים על סין כאימפריה שתחליף את ארה"ב, אני מעריך שזה לא יקרה בתקופה שלנו, אולי בשנת 2100. סין לא הולכת להחליף את ארה"ב, אין לה את הטכנולוגיה של ארה"ב, היא פשוט חוטבי העצים ושואבי המים של המערב. אל תחששו מכך שאמריקה תפסיק להיות אימפריה, זה לא יקרה בתקופה שלנו. ארה"ב היא המדינה היחידה שמתקנת, עושה ומובילה תהליכים".

בנושא ירידת שער החליפין אמר שיינין כי "היום נוח לאמריקה ששער החליפין יהיה חלש, כי אז היא יכולה לייצר יותר ולרסן את היבוא. הטענה שלי היא שאנחנו מדינה כל-כך קטנה, שתלויה לא רק בסחר חוץ אלא גם ביבוא, שמוביל לתחרות מול החברות הישראלית, אך בטווח הקצר לא קורה כלום".