דומינו רע-לי: האם אחרי אירלנד יגיע תורה של פורטוגל?

אנליסטים מתריעים על "דמיון בין כלכלת אירלנד לזו של פורטוגל" ומעריכים כי היא תזדקק לסיוע - אך לא בטווח מיידי ■ "פורטוגל עדיין בעמדה טובה יותר מאירלנד; הסיכון האמיתי - ספרד"

ביום בו, על פי הדיווחים, הסכימה אירלנד לקבל סיוע של 120 מיליארד אירו מהאיחוד האירופי, במטרה למנוע הידרדרות נוספת בכלכלת השוק המשותף, תוהים המשקיעים לגבי עתידה של המדינה המסומנת כבאה בתור בתרחיש הדומינו המסוכן של מדינות ה-PIGS: פורטוגל.

פורטוגל, שכמו אירלנד גם היא כלכלה קטנה עם חוב לא נזיל, מסתמנת בתור המדינה הבאה שסביר כי תימצא על הכוונת של סוחרי המניות כמדינה שעשוייה להביא לרעידת אדמה בכלכלה העולמית. "לאור חבילת הסיוע לאירלנד, אנחנו יכולים לקוות שההשפעה המידבקת שלה תהיה מוגבלת", אמר לאתר "מרקטווטץ'" איאן הרנט, מנהל ב- Absolute Strategy Research, חברת יעוץ כלכלי מובילה. "נראה שמשקיעים אוהבים להרים מדינות חלשות אחת אחרי השנייה כך שהם משאירים את פורטוגל בסיכון גבוה יותר".

תשואות האג"ח הפורטוגלי לטווח של 10 שנים נפלו מתחת ל-7%, רמה שתוארה בעבר על-ידי שר האוצר כבלתי מתקבלת על הדעת, אחרי שהגיעו בשבוע שעבר ל-7.1% על רקע מהומת האשראי שצצה בהשראת אירלנד.

"טיפול מהיר באירלנד ימנע מהומה בפורטוגל"

ולמרות הכל, כלכלנים רבים ביבשת הרגיעו היום וטענו כי ייתכן שמשבר בקנה מידה מבהיל בפורטוגל יימנע, לפחות באופן זמני, אם האסון של אירלנד יטופל באופן מהיר. "בזמן שפורטוגל היא בבירור הבאה בתור, היא עדיין בעמדה טובה יותר מזו של אירלנד. מה שאומר שייתכן כי היא לא תצטרך לבקש הלוואות בעתיד הקרוב", אמרה אמילי גיי, כלכלנית בחברת Capital Economics. גיי הסבירה כי מצבה של מערכת הבנקאות הפורטוגזית "חיובי משמעותית" ממצבו של הסקטור בשוק האירי המקביל - מאחר והתלות שלהם בקרן המימון של הבנק האירופי פחותה ועצמאותם הכלכלית גבוהה יותר באופן יחסי.

בנוסף, מסבירים כלכלנים באירופה, היציבות הכלכלית בפורטוגל גבוהה יותר ומאפשרת קיצוצים תקציביים הכרחיים וצמצום הגירעון הממשלתי בטווח קצר - צעדים מהותיים בדרך להתאוששות במצבה הכלכלי של המדינה. כך, למשל, הסכימו לאחרונה הפלגים השונים במדינה על קיצוץ של חצי מיליארד אירו (כ-684 מיליון דולר).

"לאור זאת", העריכו היום מרבית הכלכלנים ביבשת, "נראה לא סביר שפורטוגל תהיה זו שתוביל לקטסטרופה בכלכלת אירופה".

ממדריד תיפתח הרעה?

ארגון ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) פירסם ביום ה' האחרון תחזית לפיה המדינה תסבול מצמיחה שלילית בשנת 2011 וכלכלתה תתכווץ בכ-0.2% בהמשך לצמיחה של 1.5% בשנה הנוכחית. בנוסף, יהיה עליה לפרוע שתי סדרות אג"ח משמעותיות באפריל וביוני בשנה הבאה - בשווי של כ-9 מיליארד אירו בסך הכל.

ועם זאת, בשורה התחתונה מציגים הכלכלנים תמונת מצב אופטימית יחסית אך מסוייגת: "באם יצליח האיחוד האירופי להתמודד עם המשבר הנוכחי באירלנד, פורטוגל תהיה משוכה קלה ועבירה באופן יחסי - האתגר האמיתי, כנראה, יגיע מכיוונה של ספרד. היכולת של הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה (גדולה יותר מפורטוגל, יוון ואירלנד ביחד) להתמודד עם משבר החובות היא זו שתכריע, כנראה, את גורלו של האיחוד האירופי".