בדיקת "גלובס": השווקים הסיטונאיים פעילים חרף שביתת החקלאים

יו"ר ועד הסיטונאים בירושלים: "חסר קצת סלק אדום - חוץ מזה יש הכול" ■ מנהל השוק הסיטונאי בצריפין: "משאיות נכנסות למתחם" ■ ברשתות השיווק הגדולות מרגיעים: "לא מורגש מחסור"

שביתה או אזעקת-שווא? שביתת החקלאים נפתחה אתמול (א') בקול תרועה רמה, אך בדיקת "גלובס" הבוקר (ב') מגלה כי ירקות, פירות, ביצים ומצרכים בסיסיים אחרים המסופקים על-ידי החקלאים עדיין זמינים בשווקים הסיטונאיים ברחבי הארץ, וגם ברשתות השיווק לא מורגש מחסור.

בניגוד להצהרות על סגירת השווקים הסיטונאים, השוק הסיטונאי בירושלים פועל באופן מלא, ואילו השוק הסיטונאי בצריפין פועל באופן חלקי. יתרה מכך, גם הבוקר נכנסו משאיות לשווקים הסיטונאיים וסיפקו סחורה, אם כי באופן מצומצם. לשוק הסיטונאי בירושלים נכנסה משאית של חברת "בראשית", ואילו לשוק הסיטונאי בצריפין נכנסו יותר מ-3 משאיות.

"חסר קצת סלק אדום. חוץ מזה יש הכול. החקלאים לא מספקים סחורה, אבל הם קטפו הרבה ביום שישי ואתמול, כך שיש לנו הרבה סחורה. אני מאמין שגם ביום רביעי תהיה סחורה ותהיה פעילות בשוק", אומר רוני מזרחי, יו"ר ועד הסיטונאים בירושלים.

בהתייחס להחלטה לפתוח את השוק הסיטונאי אומר מזרחי: "חברת ביכורי שדה דרום, חברת ביכורי השקמה, שיווק המאה וכל המחלקים למיניהם שמחלקים למרכולים הגדולים - לא שובתים. הם אמנם לא יקבלו תוצרת חדשה מחקלאים, אבל יש להם סחורה, והם מחלקים, לכן לא הצטרפנו לשביתה".

מנהל השוק הסיטונאי בצריפין, גדעון הראל, אומר ל"גלובס": "לא שמעת ממני שהשוק סגור. כל סיטונאי מחליט לפתוח או לסגור בהתאם למצב הסחורה שלו. השוק הסיטונאי, כמי שמשכיר לדיירים את המקום, לא יכול לסגור את השוק. אני לא אגיד שלא נכנסה אף משאית עם סחורה, אבל בהשוואת היממה האחרונה ליממה רגילה, המספרים מאוד קטנים. 6%-7% מהמשאיות נכנסו".

נזכיר כי החקלאים שובתים במחאה על קיצוץ מכסת העובדים הזרים לחקלאות.

יעקב נוימן, ממנהיגי שביתת החקלאים, אומר בתגובה: "זו לא שביתה אמיתית אלא שביתת אזהרה כדי שיבינו. יש סיכוי גדול שנאריך את השביתה גם ליום חמישי, כי השטח לוחץ על ההנהגה להשבית. השביתה הבאה תתחיל ביום שישי, ולא יהיה אפשר לאגור. מתי הם יאגרו? בימים חמישי עד ראשון? יהיה להם כבר יומיים שהירקות יתחילו להירקב. ההיענות היום היא מלאה. אנחנו מרוצים מאוד מההיענות העצומה, והשטח ב'אטרף' להמשיך עוד יום".

גילויים ראשונים של המחאה מצד בחקלאים התגלו בצומת הערבה: קבוצת חקלאים גדולה התכנסה החל מ-9 בבוקר, ולפי דיווחי גולשים, נזרקו עגבניות לעבר משאית עם סחורה חקלאית שעברה במקום.

לדברי יו"ר ועדה חקלאית ערבה, חיים חוולין, הנמצא במקום, "החקלאים מחלקים פלפלים, מלונים ופרחים לכל העוברים ושבים. בהמשך, כשיתחמם, בטח יזרקו כמה".