מבט טכני על האירו/דולר

רבותיי, זו התקופה שאנו חיים בה: השחתת מטבע אחד אינה מונעת את נפילת האחר

כאשר קובעי המדיניות של גוש האירו החליטו, בתחילת השנה, ליצור את מנגנון גיבוי בסך טריליון הדולר, חשבו רבים שעצם קיומו, יספיק להחזיר את האמון ביכולת מדינות אירופה החלשות לעמוד בהתחייבויותיהן, ללא צורך בהפעלה מעשית של הגיבוי.

כל עוד זה היה המצב, יכלה גרמניה להתגאות בעליונות כלכלית על שכנותיה, בעלות המינימאלית שגובות הצהרות נטולות מעשים. והנה, במקום יוון, הופיעה אירלנד, או ליתר דיוק, המערכת הבנקאית האירית, ומאיימת לגרור את אירופה כולה לקיים את הבטחותיה.

תגובתה הצפויה של אנגלה מרקל, ופוליטיקאי גרמניה המבוהלים, היתה: "לא נהיה היחידים לשלם עבור חטאי אחרים, ובעלי האג"חים יהיו חייבים לשאת בחלק מן ההפסדים האפשריים".

וכך, חזר והתגלגל לו גלגל האירועים הכול כך אופייני לתקופתנו:

  1. חשש לבעיה חמורה מסוג אי עמידה בהתחייבויות מצד מדינה באיחוד.
  2. התקפת מחזיקי CDS (נגזרים הנסחרים כנגד פשיטת רגל של בעל החוב).
  3. עלייה בתשואה האגח"ים של ישות מדינית, עד כדי אי יכולתה לגייס הון בעלות נורמאלית.
  4. בקשה לסיוע

לדעתי, תסריט זה יקרה גם בפורטוגל, ספרד, בריטניה, ולבסוף נגיע כנראה למדינות ולמצבים שקשה מאוד יהיה לגייס עבורם מציל. אבל סקירה זו אינה באה להרחיב על כך אלא דווקא להתרכז בתמונה הטכנית של היורו, על רקע ההתרחשויות שתוארו לעיל.

תחילה גרף שבועי של הזוג אירו/דולר

משה שלום יורו שבועי
 משה שלום יורו שבועי

  1. התמונה המסתמנת היא של מגמה יורדת חדשה לטווח הבינוני (חודשים). ההסתייגות לכך נמצאת במעבר הזוג מעל השיא האחרון שרשם ב-1.428.
  2. המטבע ביצע מאז יוני, תיקון די עמוק (יותר משני שליש) מאז תחתית השנה (1.19-1.43). תשעת הגלים היורדים (המהווים את גל 1 גדול יורד כחול), וסדרת ה-ABC העולה (המהווה את גל 2 גדול המתקן העולה), נותנים לנו תמונה די קלאסית של תנועת מחיר.
  3. שימו לב למתנדים המאשרים הנחה בכך שנכנסו למצב מכירות היתר, וקניות היתר. סדרת ABC כזו מכונה בז'רגון המקצועי בשם ZIGZAG, ואמורה להיות מורכבת מ-5-3-5 תתי גלים בהתאמה.

הבה נסתכל על הגרף היומי ונבחן אם כך קרה (נתונים עד יום שישי אחרון):

משה שלום יורו יומי
 משה שלום יורו יומי

בגרף זה, אכן נראים בבירור חמשת תתי-הגלים של גל C. בנוסף אציין את האלמנטים הטכניים הבאים:

  1. הירידה האחרונה מ-1.43 נכנסה עמוק מדיי מכדי להיחשב לחלק מן המגמה העולה. השפל הנמוך יותר מהשפל הקודם לו (1.345 לעומת 1.375), וחציית הממוצעים הנעים 20 ו-50, מבטלים כל השערה בכיוון כזה.
  2. הירידה האחרונה מהווה בדיוק 50% מן העלייה הקודמת כולה. יחס מתקן כזה מאשר לנו את ההשערה שלפנינו מהלך מתקן של כל העלייה, ולא של חלקה בלבד.

מה בעצם אנו למדים משילוב שני גרפים אלה?

חידוש המשבר באירופה עצר את עליית היורו בשיא בגובה 1.43 אירו לדולר. שם גם נגמר התיקון הרחב של הירידה הגדולה מתחילת השנה. במסגרת חידוש המגמה היורדת, המטבע ביצע כבר את תחילת המהלך מ-1.43 ועד 1.345 (מסומן כ-1 כחול בגרף היומי).

יש סבירות גבוהה מאוד שאנו רואים כרגע את המהלך המתקן, העולה, לתנועה ראשונית זו, וזאת כחלק ממבנה מתקן מסובך יותר אשר נתוודע אליו בשבועות הקרובים.

היעדים הסבירים לסיום מהלך זה של הטווח הקרוב נמצאים ב-1.39 (שילוב שני רמות הפיבונצ"י - 1 סגול), או באזור 1.40 (איזור השני שליש תיקון, יחד עם רמת התנגדות די קשה למעבר).

יהיו מי שייתמהו אם ייתכן שהאירו יירד בזמן שהפד' מבצע מדיניות כה אגרסיבית שהורסת, הלכה למעשה, את הדולר האמריקאי. התשובה פשוטה למדי: השחתת מטבע אחד, אינה מונעת את נפילת האחר.

העוגן האמיתי ל"ערך" נמצא בדברים אמיתיים (סחורות, אדמות, משאבים וכו') ולא בניירות צבעוניים שמדפיס בנק מרכזי של אף מדינה.

היו ויהיו תקופות שנראה את הדברים האמיתיים עולים ביחס לכול המערכת המוניטארית כולה. ולכן, ייתכן שהדולר אינדקס (המושפע הרבה מאוד מהיורו) ייתן אשליה של עלייה בדולר, בו בזמן שנוצרים כ-900 מיליארד כאלה יש מאין.

זו התקופה שאנו חיים בה, ובעניינים אלו, הטווח הארוך הוא המדד האמין היחידי. בינתיים טווח זה לא אכזב: האירוו היה כבר ב-1.6, 1.19 ולאחרונה 1.43, אבל הזהב והנפט נמצאים עדיין בקרבת השיאים שרשמו: 1400-1300 ו-80-85 דולר בהתאמה.

המדיניות הגלובלית הדוגלת בייצוא ככלי ההצלה העיקרי מן המשבר, מביאה ותביא לנו את תופעות הלוואי הללו.

משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" המספק שירותים למשקיעים וסוחרים בשיטת הניתוח הטכני.

  1. כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת תזכורות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכול לשלוח אימייל .
  2. ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב בשורת הנושא, או בגוף המייל, את המשפט "אני מעוניין להצטרף".
  3. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה.
  4. הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.