ג'סטין ביבר הוא סוכריית הפופ הלוהטת ביותר על פני הגלובוס

בטקס פרסי המוזיקה האמריקנית ה-38 (AMA) שהסתיים לפנות בוקר באולם נוקיה בלוס-אנג'לס, קטף הקטין את הפרסים בכל 4 הקטגורית שבהן היה מועמד

ג'סטין ביבר בן ה-16 וחצי כבש אתמול (א') את טקס פרסי המוזיקה האמריקנית (AMA), כשקטף את כל הפרסים ב-4 הקטגוריות שבהן היה מועמד. מדובר בהישג דרמטי, במיוחד באירוע שבו מופקדת רשימת הזוכים בידי צופים המצביעים בעד האמן המועדף עליהם. ביבר הוכתר כאמן השנה, פריצת הדרך של השנה, אמן הפופ-רוק של השנה ואלבום הפופ-רוק של השנה על רב-המכר שלו "My world 2.0". האם הוא אכן כה מוכשר? למי אכפת, כל עוד מיליוני בנות טיפש עשרה שסביר שבעוד שלוש שנים לא יזכרו את שמו מסמסות עבורו כאילו אין מחר.

כללי המשחק, ממילא, ידועים מראש. טקס פרסי המוזיקה האמריקנית הוא בעצם פסטיגל המיועד בעיקר לבנות 12, ולראיה ההחלטה לקבוע קטגוריה נפרדת לאמן למבוגרים (שבה זכה השנה מלך השמאלץ הקנדי מייקל באבל).

"אני לא יכול להפסיק לחייך, זה פשוט מדהים", הודה ביבר אחרי שעלה לבמה ארבע פעמים רצופות, "אני לא מבין איך זה קרה. אני מדלקם את הרפרטואר של אמינם מאז שאני זוכר את עצמי, ואשר הוא עבורי מורה רוחני בכל הקשור למוזיקה, כך שהערב הזה באמת משהו מיוחד עבורי".

הילד הקול של טקסי המוזיקה

האזכור לזמר הפופ-נשמה אשר והראפר הזועם אמינם אינו מקרי. השניים נחשבו ליריביו הפוטנציאליים הגדולים של ילד הפלא בהימורים שקדמו לטקס ובסופו של דבר הסתפקו בפרסים משניים יחסית. אמנם ביבר ניסה להיות קצין וג'נטלמן והזמין את אשר לעלות לבמה ולחלוק איתו את פרס אמן השנה, אבל האקט הוכיח בעיקר שלמרות גילו הרך מדובר במכונה משומנת לא רק של להיטים אלא גם של יחסי ציבור.

אשר הסתפק בפרס אלבום הנשמה-ריתם אנד בלוז של השנה על Raymond vs" Raymond", ובפרס אמן הנשמה-ריתם אנד בלוז של השנה. אמינם קטף שני פרסים על אלבום הראפ-היפ-הופ של השנה ("Recovey") ואמן הראפ-היפ-הופ של השנה.

ג'סטין ביבר / צילום: רויטרס
 ג'סטין ביבר / צילום: רויטרס

הזוכה הגדול. ביבר

כאמור, אם טקס פרסי הגראמי הוא האבא המעונב והשמרן של תעשיית המוזיקה האמריקנית בפרט והעולמית בכלל, טקס פרסי המוזיקה האמריקנית הוא הילד הקול שלא לוקח כלום ברצינות אלא אם כן הכוכב האהוב עליו לא זוכה. העובדה שהזוכים נבחרו בידי הקהל, ולא בידי מוזיקאים ואנשי עסקים בכירים בתעשיית המוזיקה, הבטיחה שהמדד המוביל יהיה פופולריות נטו ולא בהכרח איכות. כך נותר לפרנסי האירוע בעיקר להפיק שואו בימתי (ובעיקר טלוויזיוני) גדול מהחיים, ואת זה האמריקנים הרי יודעים לעשות הכי טוב והם לא אכזבו גם הפעם.

ליידי גאגא, הזוכה הסדרתית בכל טקס פרסי מוזיקה המחשיב את עצמו בשנה החולפת, נעדרה הפעם (למרות שזכתה בפרס אמנית הפופ-רוק של השנה). בהיעדר תלבושת מוטרפת נוספת מהגרדרובה שלה, נאלצו זמרות אחרות לתחזק את מפלס העניין האופנתי. פינק, בהופעה פומבית ראשונה בהריון גלוי היטב לעין, בצעה את "Raise your glass" מתוך אוסף הלהיטים החדש שלה והוכיחה שאין לה כוונה לקצץ בטמפרמנט בעתיד הנראה לעין. לביקורות מינוריות בהרבה זכתה הופעתה התמוהה של הזמרת קאשה, שהופיעה בתלבושת חללית-חייזרית עמוסת פנסים וביצעה את "Take It off". הניסיון לחקות את ליידי גאגא היה כה בולט לעין שספק אם מי מהצופים התייחס לשיר עצמו.

קאשה / צילום: רויטרס
 קאשה / צילום: רויטרס

מחלקת הביזאר. קאשה

טקס פרסי המוזיקה האמריקנית 2010 היה בעיקר מפגן אגו טריפ של תעשיית המוזיקה לעצמה, ולמרות נתוני מכירות הדיסקים החוקיים הממשיכים לצנוח המסר הרם והצלול הוא: "אנחנו עדיין כאן ובגדול". אפשר לגחך בציניות, אבל חייבים להעריך את ההשקעה האדירה בכל נאמבר. בסופו של דבר, מהות האירוע לא הייתה באמת פרסים וזוכים אלא הופעות חיות גדולות מהחיים ובעיקר יחסי ציבור, מאחר שכל אחת מהן אפשרה לאמן המבצע לקדם אלבום ו/או מופע חדשים. גם העיתוי לא היה מקרי, שכן חג המולד מעבר לפינה וזה הזמן לנצל את עונת המכירות ולהפגיז את השוק במיטב התוצרת. אם בתוכניות אירוח מתוצרת כחול לבן נדרשים אמנים להיאבק בשיניים ובציפורניים על הזכות לבצע שיר חדש (אם בכלל מזמינים אותם) מול הפקה הדורשת מהם לחטט בפעם האלף ברפרטואר הישן והמוכר, ה-AMA מוכיח שאפשר להפיק שואו סוחף גם על טהרת רפרטואר חדש לגמרי.

כך זכו הבלאק אייד פיז לבצע את הסינגל החדש "The time" על קופסאות ענק שריחפו מעל הבמה, ריהאנה בשיער אדום לוהט דרשה וקבלה אישור לבצע לא אחד אלא שרשרת שלמה של שירים מאלבומה הטרי "Loud", הראפר פי דידי (לשעבר פאף דדי) חשף את הרכבו החדש "Diddy dirty money", ודווקא הרוקר הפרוע קיד רוק הפתיע בביצוע אקוסטי לשיר "Times like these" שנכתב בעקבות הפגיעה הכלכלית הקשה שספגה עיר הולדתו דטריוט במשבר האחרון. אולי הרגע היחיד בטקס שנגע באקטואליה עכשווית ולא דבק באסקפיזם טהור.

אגווילרה / צילום: רויטרס
 אגווילרה / צילום: רויטרס

מה נסגר איתך? אגווילרה

גוזרים קופון

הנשואה הטריה קתי פרי הוכיחה פעם נוספת שלא צריך נתונים קוליים מדהימים כדי לגנוב את ההצגה בביצוע עמוס אפקטים לסינגל הנוכחי שלה "Fireworks" שלווה, בהתאם, בהתפרצויות אש על הבמה. כוכבת הקאנטרי טיילור סוויפט הסתפקה במפגן צנוע בהרבה לתסרוקת חדשה וחלקה שהחליפה את רעמת התלתלים שנחשבה לסמלה המסחרי, והיו כמובן גם אמנים שלא זכו בפרסים אבל גזרו קופון בהופעות כמו מיילי סיירוס, טעימה מעוררת תיאבון מסיבוב ההופעות המשותף הצפוי של להקות הבנים המיתולוגיות באקסטריט בויז וניו קידס און דה בלוק, ואפילו כריסטינה אגווילרה זכתה לרגע עדנה אחרי הכישלון המוחץ של אלבומה האחרון "Bionic" והפרידה מבעלה, כאשר באותה הזדמנות קידמה את סרט הקולנוע החדש "בורלסק" שבו היא מככבת לצד שר.