משבר החוב הופך לפוליטי: הירוקים פרשו מהממשלה באירלנד

הבחירות ככל הנראה יוקדמו לינואר ועתיד הקואליציה של קוואהן לוט בערפל בשל הודעת מפלגת הירוקים ■ מודי'ס: "סיכוי גבוה להורדת דירוג רב שלבית לאירלנד"

בקשת הסיוע של אירלנד עלולה להוביל לקיצוץ חד בדירוג האשראי של המדינה, לסיום כהונת הממשלה ולבריחה המונית של חברות בינלאומיות הפועלות בה. האירו נופל היום והאג"ח של ממשלת אירלנד קיזזו את העליות שהיו בהן בתחילת היום לאחר שסוכנות הדירוג הבינלאומית, מודי'ס מסרה כי "יש סיכוי גבוה להורדת דירוג רב שלבית לאירלנד", שדירוגה עומד כיום על Aa2. זאת, מאחר שהסיוע יגדיל את עומס החוב על המדינה.

בנוסף, התחזיות ביחס להמשך קיומה של ממשלתו של רה"מ בריאן קוואן לוט בערפל לאחר שמפלגת הירוקים אשר תמכה עד כה בקואליציה של קוואן הודיעה היום על כוונתה לפרוש מן הממשלה וקראה להקדמת הבחירות לחודש ינואר, זאת לאחר שהממשלה אישרה את הסיוע שדחקו בה האיחוד האירופי הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבנלאומית לקבל.

היום אמר שר האוצר האירי, בריאן לניהן, בראיון רדיופוני בהתייחסו לבנקים בארצו "בשל היקף ההלוואות שהצטברו בספריהם והסיכונים הגדולים שהם לקחו, הפכו הבנקים לסכנה לא רק למדינה אלא לכל המרחב האירופי. הבנקים יקטנו לגודל האמיתי הנדרש לכלכלה האירית, לצרכנים האירים ולעסקים - בכך חייבת להתמקד מערכת הבנקאות האירית".

התפוצצות בועת הנדל"ן בשנת 2008 הובילה את המדינה למיתון ואת המערכת הבנקאיתהיא קירבה לקריסה. בעוד שהתשואות על אגרות החוב הממשלתיות נסחרות ברמות שיא של כ-8.3%, עושים מובילי המדיניות באירלנד מאמצים בניסיון למנוע את המשבר מלהתפשט.

בנוסף על חבילת הסיוע לאירלנד מכיוון האיחוד האירופי בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית, עשויות לסייע גם בריטניה ושבדיה שאינן חברות באיחוד האירופי ולהציע לאירלנד הלוואות בילטראליות. שר האוצר האירי סרב להגיב בראיון על היקף הסיוע אך אמר כי הסיוע צפוי להיות קטן מ-100 מיליארד אירו.