בורסות ה-PIIGS צנחו: ספרד איבדה 3% ואירלנד 3.5%

המתיחות בין דרום קוריאה לצפון קוריאה עוררה את חששות המשקיעים ■ מתיחות פוליטית באירלנד מעיבה על המדדים המובילים ■ מניות הנדל"ן והפיננסים דירדרו את שוקי אסיה

ירידות שערים חדות איפיינו היום (ג') את המסחר בשווקים האירופים, במיוחד בשווקים של מדינות ה-PIIGS, פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד אשר נפלו 2.5-3.5%. הירידות בבורסות הגדולות יותר דוגמאת הפוטסי והדאקס היו מתונות יותר אך חדות יחסית. חששות המשקיעים גברו היום בעקבות ההסלמה ביחסים בין דרום קוריאה לצפון קוריאה שם התרחשה בשעות הבוקר תקרית צבאית חמורה.

גם מצבה של אירלנד אשר נכנסה לחוסר יציבות פוליטת לאחר שאתמול הודיעה מפלגת הירוקים על פרישתה מהממשלה על רקע קבלת הסיוע - לא עוזרת לשווקים. גם הירידות החדות בול סטריט לאחר שנתוני הנדל"ן שם שוב איכזבו. חולשתו של הגוש באה לידי ביטוי חמור בצניחתו של האירו כנגד הדולר בשיעור חד של כ-1.6% ל-1.339 דולר. סטיית התקן המעידה על התנודתיות והפחד בבורסה של פרנקפורט זינקה ב-12% לשיא של שבעה שבועות.

את חומרת המצב בגוש תיארה היום הקנצלרית הגרמנית, מרקל בכנס השנתי של התאחדות המעסיקים בגרמניה כשאמרה: "האירו עומד בפני מצב חריג בחומרתו" ועל משבר החוב באירלנד אמרה כי הוא "מדאיג מאד".

כאמור, הגבול בקוריאה מתחמם, רשת טלוויזיה של קוריאה הדרומית דיווחה הבוקר כי קוריאה הצפונית שיגרה עשרות פגזים לעבר קוריאה הדרומית. כתוצאה מהירי הכבד, יותר מ-70 מבנים עלו באש. התחמושת הרבה גרמה נזק למבנים באי יאונפיאונג, השייך לקוריאה הדרומית, בו מתגוררים כ-1,300 בני אדם. לפי הדיווחים, כמה חיילים ואזרחים נפצעו כתוצאה מהירי. צבא קוריאה הדרומית לא היסס והשיב אש לעבר השכנה מצפון.

עוד סיבה לדאגה מספקת היום ספרד שמעלה את החשש שהיא הבאה בתור לתוכנית חילוץ. היום זינקו התשואות על אג"ח ספרדיות שהונפקו על ידי משרד האוצר הספרדי, בהשוואה להנפקה שהייתה לפני כחודש. האוצר הספרדי מכר היום אג"ח ל-3 ו-6 חודשים בהיקף של 3.26 מיליארד אירו. התשואה בהנפקה ל-3 חודשים נקבעה על 1.743% לעומת 0.951% בהנפקה שהייתה ב-26 באוקטובר ו-2.111% לעומת 1.285% באג"ח ל-6 חודשים.

בהקשר זה נציין את המדד המוביל בספרד (IBEX) הנמצא מתחילת שנת 2010 במגמת ירידה. מתחילת השנה ירד המדד בהדרגה מ-12,000 נקודות, היום ניצב מדד IBEX על 9,996 נקודות.

לעומת האווירה השלילית, נתון מאקרו חיובי התפרסם היום ומצביע על עלייה בפעילות המגזר הפרטי ב-16 מדינות מרחב האירו כאשר גרמניה מובילה בראש. מדד מנהלי הרכש לחודש אוקטובר במרחב האירו עלה ל-55.4 נקודות מרמה של 53.8 נקודות לעומת צפי ל-53.9 נקודות.

רולס רויס זינקה היום על רקע החלטת חברת התעופה הלאומית של אוסטרליה, "קוואנטס", להחזיר את מטוסיה לפעילות בשבוע הבא.

אסיה סגרה במגמה מעורבת באסיה - קוריאה הטרידה את המשקיעים

על רקע אי הוודאות הנמשכת בשווקים באשר למידת היעילות של חבילת הסיוע שתינתן לאירלנד, המשיכו גם שוקי המזרח לעורר דאגה: צעדי ההידוק המוניטרי בסין, המגבלות המוחלות שם על משקיעים זרים, ההיטלים החדשים על שוק הנדל"ן בהונג קונג והחשש מפני האטה בכלכלה האמריקנית והשפעותיה על היצואניות מהמזרח - כל אלה שולחים היום את מרבית המדדים באסיה דרומה.

את המגמה השלילית הובילה הבוקר הבורסה בשנחאי שנכון לאמצע יום המסחר שם צונחת בשיעור חד. מניות סקטור הפיננסים וכן מניות הנדל"ן מובילות את המגמה השלילית.

נזכיר למשל את מניית בנק אוף צ'יינה הנחלשת הבוקר משמעותית.

גם בהונג קונג נרשמו ירידות שערים כאשר מניות הנדל"ן שכבר איבדו אתמול אחוזים ניכרים מערכן ממשיכות להיחלש. כזכור, החליט הממשל להטיל מס על דירות להשקעה הנמכרות תוך תקופה של עד שנתיים ממועד רכישתן וכן להעלות באופן ניכר את המקדמה הנדרשת ברכישת יחידות דיור עד לשיעור אדיר של 50%.

הבורסה של יפן, שחתמה את יום המסחר הקודם דווקא בעליות שערים של קרוב לאחוז, סגורה היום לרגל חופשת חג.

עיני המשקיעים הופנו היום גם לשוקי אירופה, בהם נפתח הבוקר המסחר על רקע המגמה המעורבת בוול סטריט אמש, המשך הציפייה לאפקט חבילת הסיוע המכובדת לאירלנד על שוקי המניות ביבשת והמצב בין צפון קוריאה לדרום קוריאה.