כספי התמיכה של רשות המים: לאן זרמו 654 מיליון שקל?

הרשויות הזדרזו להקים תאגידי מים כדי לא להפסיד את המענקים הנדיבים ■ התאגידים נאלצים להשקיע בתשתיות שהוזנחו במשך שנים

נתוני התמיכות של רשות המים, שלפיהם הזרימה הרשות 654 מיליון שקל לגופים שונים ב-2009, וביניהם בולטים תאגידי המים, מעידים על ההשקעות העצומות הנדרשות להחלפה ושדרוג תשתיות המים והביוב, אומר עו"ד שאול רומנו, יו"ר תאגיד המים של נס-ציונה ויו"ר פורום יושבי ראש תאגידי המים והביוב בישראל. לדבריו "פיצוצי הצנרת האחרונים בתל-אביב ובבאר-שבע הן רק דוגמאות למצבן הרעוע של התשתיות ולהיקף הצרכים".

הרשויות הזניחו את התשתיות

מעבר לכך מעידים נתוני התמיכות בתאגידי המים וברשויות על המהפכה שהתחוללה בשנים האחרונות בתחום משק המים והביוב ברשויות המוניציפליות. רו"ח אופיר בוכניק, שמשרדו משמש פרויקטור הקמה של תאגידי מים, ובהם תל-אביב ורמת-גן, אומר כי תהליך התאגוד כבר הביא לגידול של מאות אחוזים בהוצאות לשדרוג והחלפת תשתיות וביוב בחלק ניכר מהרשויות לעומת התקציבים שהופנו לנושא לפני הקמת התאגידים.

בארץ פועלים כיום כ-60 תאגידי מים וביוב מוניציפליים. מאז נובמבר 2008 הוקמו לא פחות מ-50 תאגידים. הסיבה לכך היא מענקי העידוד שהבטיח חוק תאגידי המים והביוב מ-2001. על פי החוק, העניקה רשות המים מענקים נדיבים לכל רשות מוניציפלית שהעבירה את ניהול משק המים והביוב שלה לאחריותו של תאגיד ייעודי.

בשנים האחרונות החלה המדינה לקצץ במענקים, והרשויות הזדרזו להקימם כדי לא להפסיד את הכסף. גם המדינה מרוויחה מהתאגוד באמצעות המע"מ שהיא מטילה על מכירות המים לתושבים.

רבים מתאגידי המים החדשים נזקקו אף הם לתמיכת המדינה. הסיבה לכך, ברוב המקרים, היא הזנחה רבת שנים של הטיפול בתשתיות מים וביוב מצד הרשות המקומית. הרשויות העדיפו להשתמש בתקציבים למטרות אטרקטיביות יותר ממים וביוב או שלא השקיעו מאמץ מספיק בגביית אגרות המים והביוב מתושביהן. התאגיד, לעומת זאת, מחויב לשמור על איזון תקציבי ולהשקיע סכום מסוים מתקציבו מדי שנה בשדרוג תשתיות מים וביוב.

לדברי בוכניק, לצד תאגידים שהגיעו לרווחיות כמו ירושלים או אפילו קריית גת, ישנם עדיין תאגידים גירעוניים רבים, בעיקר ברשויות בפריפריה וברשויות שאוכלוסייתן ברמה סוציו-אקונומית נמוכה. רומנו דווקא אופטימי ביחס לעתיד. "משק המים והביוב עלה על דרך המלך ובחמש השנים הקרובות יחול שיפור של ממש בתשתיות", הוא אומר.

סייע בהכנת הידיעה: אדריאן פילוט

11
 11