אמיר שלכט לוחש על אוזנו של מנכ"ל בנק הפועלים

העוזר האישי של ציון קינן: "רוב החומרים שמגיעים למנכ"ל עוברים דרכי" ■ פרויקט 40 עד 40 ל-2010: ארבעים הצעירים המבטיחים של עולם העסקים הישראלי

אמיר שלכט יכול היה להתברג באיזו חברה שרק רצה. קורות החיים שלו הם כאלה שלא מותירים לעומד מולו אף סימן שאלה שאינו פתור. בצבא הוא פיקד כרב-סרן על תלפיות, יחידת העילית האקדמית המכשירה מנהיגות טכנולוגית ומבצעית; את לימודיו לתואר שני במינהל עסקים בבית הספר היוקרתי אינסייד שבצרפת הוא סיים בהצטיינות יתרה וזכה בפרס הנרי פורד ה-2 על היותו מקום ראשון במחזור שלו; וגם ניסיון תעסוקתי אקסקלוסיבי הוא רכש בעבודתו במקינזי, חברת הייעוץ המובילה בעולם.

ובכל זאת, שלכט בחר להיות בנקאי. לא סתם בנקאי, עוזרו האישי ויועצו המקצועי של מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן, אבל בכל זאת, בנקאי.

"בנק הוא ארגון דינמי שצריך להגיב כל הזמן", מסביר שלכט את הבחירה. "בנק הוא עולם ומלואו שמשלב בין תחומים רבים, מפעילות קמעונאית בסניף ועד לעסקאות ענק והשפעות מאקרו-כלכליות גלובליות. אין הרבה ארגונים בסדר גודל הזה של מורכבות. בנק, בייחוד בנק גדול, מתפרס על כל המשק. יש בו את כל תחומי העשייה, מקמעונאות ועד לדוקטורים למתמטיקה שבונים מוצרים פיננסיים מתוחכמים".

מה זה אומר להיות עוזר אישי למנכ"ל בנק?

"לתפקיד עוזר אישי יש הגדרות שונות בארגונים שונים. התפקיד בבנק הפועלים קסם לי באופן ספציפי כיוון שהוא מאוד ייחודי ומקצועי נטו, ללא חלקים אדמיניסטרטיביים. להיות עוזר אישי זה קודם כל להיות היועץ האישי של המנכ"ל. אתה עוסק בנושאים לכל רוחב הארגון, וצריך יכולת לימוד מהירה של נושאים וגיבוש דעה, יכולת להבין רעיון כללי ולאן צריך ללכת".

אבל מה זה אומר ביומיום?

"שרוב החומרים שמגיעים למנכ"ל עוברים דרכי. היכן שזה רלבנטי אני מביע את דעתי, ונותן למנכ"ל את הפרספקטיבה שלי לגבי נושאים שעומדים על הפרק, נושאים שמטופלים או צריכים להיות מטופלים על שולחנו. אני עושה זאת מתוך ניתוח שמסתמך על זווית הראייה שלי, מהיותי מצד אחד מעורה בחומר ובמה שקורה בבנק, ומצד שני עם הסתכלות מערכתית כוללת".

אתה כמעט ללא ניסיון בנקאי או עסקי, זה לא מפחיד אותך לתת עצות למנכ"ל בנק עם עשרות שנות ניסיון?

"זו שאלה שתמיד נשאלת", הוא צוחק, "אבל אני אתן דוגמה דווקא מתפקידים שעשיתי בעבר. בצבא הייתי בתלפיות. בוגרי תלפיות הם ילדים בני 21 שרק סיימו לימודי תואר ראשון, ומציבים אותם בתפקידים רגישים וחשובים, כאחראים על נושאים שהם קריטיים לביטחון המדינה. הם מובילים צוותים ופעילויות של אנשים כפולים מהם בגיל ובניסיון, ועדיין כנראה מצליחים להביא הרבה ערך, שהרי אחרת לא היה ביקוש כה גדול לבוגרי תלפיות במערכת הביטחון. גם במקינזי, ששם עבדתי כיועץ, באים חבר'ה צעירים ומייעצים למנכ"לים של חברות ענק.

"במצטבר יש להנהלת בנק הפועלים מאות שנות ניסיון בנקאי, ואני כמובן לא מתיימר. אבל אני חושב שאני בכל זאת מביא איתי ערך מוסף, דווקא בגלל שבאתי מחוץ למערכת, מה שמקנה לי יכולת להסתכל לפעמים קצת אחרת על הדברים, הסתכלות שנשענת על ניסיון ממקומות אחרים ויכולת לנתח דברים לעתים בצורה שונה ולהאיר פרספקטיבה או זווית מעט אחרת".

והמנכ"ל מקשיב לך? אתה מרגיש שאתה משפיע על החלטותיו?

"בכל החלטה שהוא צריך לקבל, המנכ"ל מקבל מגוון של דעות, וזוויות הראייה שלי היא אחת מהן. בסופו של דבר הוא מקבל את ההחלטה על סמך מכלול הנתונים והדעות שהוא שומע. לפעמים אני מרגיש שאני מאיר את עיניו ונותן לו זווית ראייה מעט אחרת, שהוא לא בהכרח לקח בחשבון, כך שבמכלול אני מאמין שכן".

על הכוונת של קינן

כפי ששלכט מסביר, עוזר אישי הוא חיה מוזרה, ובכל ארגון התוכן שניצוק לתפקיד שונה. בבנק הפועלים באופן מסורתי מדובר בתפקיד מרכזי, והאנשים שמילאו אותו קודמו בהמשך להנהלת הבנק. אם להסתמך על הקולגות של שלכט, הרי שגם הוא על אותו המסלול. הוא קוצר שבחים מקיר לקיר. אמירות כמו "חריף ואינטליגנטי", "ציני אבל נעים לעבודה" ו"מקצועי מאוד" חוזרות שוב ושוב. "גם כשיש חילוקי דעות הם מקצועיים, אמיר יודע להקשיב ולעבוד בהרמוניה", אומר חבר הנהלה. "הוא ענייני, אבל לא קר".

אפילו ציון קינן, אדם קמצן במחמאות ובוס תובעני, מלא שבחים על העוזר שלו. "אמיר עובד איתי באופן צמוד מאז כניסתי לתפקיד", הוא אומר. "הוא מקצוען, מוכשר, בעל אינטגריטי, המצליח לתרום רבות לעבודה אפקטיבית של הצוות הניהולי בבנק. אני בהחלט רואה את אמיר ממשיך ומתקדם לתפקידי ניהול בכירים בבנק".

שלכט נולד וגדל בגבעתיים. אביו, כיום גמלאי, היה בכיר בסקטור הפרטי ומילא שורה של תפקידים וביניהם מנכ"ל סינרון, דירקטור חיצוני בבורסה, מנהל בחברה להשקעות של בנק הפועלים, מנכ"ל מכון ויצמן ומנהל הכספים של שטראוס. אמו הייתה ראש לשכת נשיא אוניברסיטת תל אביב. שלכט התגייס לתוכנית תלפיות ובמסגרתה עשה תואר ראשון בפיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית, ובהמשך השלים תואר שני בהנדסת חשמל.

הוא שירת בחיל האוויר בתחום הלוחמה האלקטרונית ולאחר מכן היה ראש צוות ביחידה הטכנולוגית המסווגת של חיל המודיעין, יחידה שזכתה בכמה וכמה פרסי ביטחון ישראל. לבסוף סגר מעגל וחזר לתלפיות, הפעם כמפקד התוכנית. "זה תפקיד מרתק", הוא אומר, "ייחודי ומאתגר, גם מקצועית וגם ברמה הניהולית פיקודית. עבודה מול גורמי צבא בכירים, מול האקדמיה, מול התעשייה, וכל זאת במקביל לפיקוד על כ-150 חניכים ואנשי סגל, עם נגיעה אישית וישירה בכל אחת ואחד מהם".

אז למה השתחררת?

"אחרי כמה תפקידי מחקר ופיתוח ואחרי תפקיד כמו מפקד תלפיות, הבנתי שאני רוצה לעבור לניהול בתחום העסקי, שמאוד עניין אותי. הרגשתי שזה הרגע הנכון".

למקינזי הגיע שלכט בתום לימודי ה-MBA באינסייד. "הייתה לי תקופת לימוד פנטסטית. במשרד בארץ אין כל-כך התמחות ספציפית, כי הוא קטן אז כולם עוסקים בכל התחומים, ומבחינתי זה היה יתרון גדול. אתה עוסק בדילמות הכי חשובות ואסטרטגיות של ארגונים מובילים, וצובר קילומטרז' עסקי גדול בזמן קצר. זה כמו לעבור כל כמה חודשים חברה, אבל בלי הבלגן של לעבור עבודה".

ואיך הגעת לבנק הפועלים?

"קודמי בתפקיד בבנק היה בוגר מקינזי וחיפש מחליף, וככה הגיע אלי. עוד בצבא שאפתי להגיע לתפקיד ניהולי בכיר בתחום העסקי, וזה תמיד היה הכיוון שלי. עברתי מתפקידים טכנולוגיים לתפקידים ניהוליים יותר. כשההזדמנות הזו הגיעה ראיתי שהתפקיד בבנק מעניין ומאתגר, וכך הצטרפתי לבנק והתחלתי לעבוד עם המנכ"ל, שהיה בזמנו צבי זיו".

"שנתיים סוערות מאוד"

שלכט הגיע לבנק הפועלים במאי 2008, תקופה קשה לבנק, שהתמודד באותם הימים עם המשבר העולמי ועם הפסדי ענק ממחיקות של מכשירים פיננסיים. "הייתה תקופה מאתגרת", מסכים שלכט. "שנתיים סוערות מאוד, מהשנים הכי סוערות בבנקאות הישראלית ובעולם. הייתי בזמן מאוד מעניין עם הנהלה בכירה של הבנק הכי גדול בארץ. זו חוויה חד-פעמית, עניין לא היה חסר. גם היום לא".

שלכט מתפקד גם כמה שהוא מכנה "הזרוע הארוכה של המנכ"ל". "למנכ"ל יש באופן טבעי זמן מוגבל", הוא מסביר. "יש דיונים שחשוב לו להיות מעורב בהם, אבל הוא הרי לא יכול להיות כל הזמן בכל מקום. כך, למשל, אני חבר בצוותי היגוי של כל מיני פרויקטים בבנק, וכך אני יכול להציף בדיון נקודות שאני יודע שהן מבחינתו נקודות חשובות".

ומה הלאה?

"מסורתית עוזרים אישיים בבנק הפועלים הגיעו לתפקידים בכירים בבנק. זו כמובן עובדה שלא נעלמה מעיני כשהחלטתי לבוא לתפקיד, והייתה חלק מההחלטה. תפקיד ניהולי בכיר בבנק זו בהחלט מטרה. תפקיד עוזר המנכ"ל בבנק הפועלים הוא תפקיד מרתק בפני עצמו ובפירוש לא רק בגדר מקפצה הלאה, אבל הכיוון בעתיד הוא תפקיד ניהולי בכיר. איזה בדיוק? עדיין אין לי תוכניות מוגדרות".