בדיקת "גלובס": הדרך הקלה לצמצום חשבון הסלולר

בעזרת אתר "כמה זה" מצביע "גלובס" על השירותים הלא נחוצים של חברות הסלולר שאחרי ביטולם לא תרגישו בחסרונם

להיות לקוח סלולר זה מזמן לא רק לדבר או לסמס. חברות הסלולר מציעות שירותים נוספים - החל מהחלפת צליל ההמתנה למוזיקה שבוחר הלקוח ועד איתור מכמונות מהירות. עד כמה אנחנו באמת זקוקים לשירותים האלה זו כבר שאלה אחרת.

על רקע העלאת התעריפים בחברות הסלולר, זה הזמן לבחון בשבע עיניים את חשבונות הסלולר - ולנפות. "גלובס" ואתר "כמה זה" (www.kamaze.co.il) מנסים לסייע ולהכתיר: אלv הם השירותים הסלולריים המיותרים ביותר שעליהם אנחנו מוציאים כסף.

כמו בהעלאות התעריפים, נראה כי גם תמחוריהם של השירותים השונים אינו מקרי, ולרוב מוצעים השירותים השונים במחירים דומים, פחות או יותר, בקרב המתחרות - אם כי שיטת התמחור משתנה: לפעמים לפי יחידה, לפעמים כמנוי חודשי וכן הלאה. בכל אופן, קשה להניח כי על-פי מחיריהם של שיר בהמתנה או דיווח תנועה יוכרע באיזו חברה לבחור מלכתחילה.

חישוב מהיר מגלה כי מי שבאופן עקבי מאמץ שירותים מסוג זה, עשוי להיפרד מעשרות ואף מאות שקלים מיותרים. כך, לדוגמה, עבור לקוח סלקום יעלה הצירוף של שיר בהמתנה עם החלפת שני שירים (17 שקל), איתור מכמונות (16 שקל), 5 הורדות תוכן (25 שקל) ו-20 עדכונים לנייד (כ-10 שקלים) - 68 שקל, ועוד לא אמרנו מילה על הורדות מוזיקה או צפייה בתכנים - אלטרנטיבות ממכרות הבאות גם הן במסות - או על כמות המסרונים שמקבלים בפועל הנרשמים לשירותי העדכונים בתחומים בהם הם מתעניינים, שיכולה להגיע לעשרות רבות מדי חודש בחודשו.

"כדאי לכל לקוח לבדוק לפני רכישת שירות נוסף האם הוא באמת זקוק לו והאם השירות יעיל עבורו", אומרת ליאת נחום, מנהלת התוכן של אתר "כמה זה?", "רוב הלקוחות יכולים להסתדר היטב גם בלי השירותים הנוספים, שחלקם הם גימיק בלבד המפתה ומושך בעיקר ילדים ובני נוער - אבל לא רק".

איתור מכמונת

איתור מכמונות מהירות של משטרת ישראל (מצלמות מהירות, מצלמות לייזר ומכמונות מהירות) - הרשומים לשירות מקבלים התראות לפני מכמונות ומצלמות.

* כמה זה עולה? 13-20 שקל לחודש. בסלקום יש להפעיל מחדש את השירות באמצעות המוקד בכל יום בו הוא בשימוש.

* נחוץ או לא? תלוי את מי שואלים. על דבר אחד אין ויכוח - עדיף לנהוג בזהירות ובבטחה במקום לרכוש שירות המזכיר לכם להוריד את הרגל מהגז רק בגלל מצלמה בדרך?

פקס למייל

שירות המאפשר לשלוח ולקבל פקסים לתיבת המייל של הלקוח.

* כמה זה עולה? 7-10 שקלים לחודש; בסלקום ובאורנג' - 50 אגורות נוספות לשליחת פקסים או לכל דף פקס, בהתאמה.

* נחוץ או לא? בעידן האינטרנט והמייל, מומלץ רק למי שבאמת מרבה לתקשר בדרך הזו, ולנהל את ענייניו מכל מקום בכף היד.

עדכוני SMS או MMS

עולם שלם של עדכונים בנושאים ותכנים במגוון נושאים כגון: חדשות, כלכלה, ספורט, הגרלות ובדיחות. המנוי מקבל מעת לעת עדכונים בתחום הנבחר על-ידו.

* כמה זה עולה? 7-12 שקלים באורנג' ובפלאפון, 52 אגורות ל-SMS בסלקום, ואילו במירס - שקל ליום עבור כל נושא נבחר.

* נחוץ או לא? בעידן שבו כולם מחוברים לאינטרנט, לפייסבוק, לטוויטר ומעודכנים ממילא מכל כיוון אפשרי מסביב לשעון - למה לשלם על זה תשלום נוסף מדי חודש לחברת הסלולר?

הורדת תוכן

שירות המאפשר להוריד צלצולים, רינגטונים, אנימציות, תמונות, טפטים ועוד. ניתן לרכוש חבילות או לשלם לפי הורדה.

* כמה זה עולה? מ-5 שקלים להורדה בודדת ועד 2-3 שקלים להורדה בחבילה כוללת. באורנג' נרכשת חבילה המאפשרת הורדות בשווי כפול מן התעריף.

* נחוץ או לא? הנתונים הסטטיסטיים קובעים כי בני נוער בעיקר מרבים להוריד תוכן. גם אם נחמד להוריד רינגטון או רקע כדי לייחד את המכשיר על פני אחרים, לא היינו ממליצים על כך באופן קבוע, ואם כבר נעשה שימוש באפשרות - עדיף לבחור בחבילה מוזלת.

משחקים

עולם שלם של תוספות ל- איך לומר בעדינות - משועממים המחפשים תעסוקה נוספת.

* כמה זה עולה? טווח מחירים רחב ומשתנה, המגיע לעשרות שקלים בחודש.

* נחוץ או לא? לא מיותר להוציא עשרות שקלים בחודש על משחקים כשאפשר לשחק במחשב ללא תשלום נוסף?

מוזיקה בהמתנה

שירות גימיקי שצץ בשנים האחרונות: במהלך החיוג למספר שלכם, שומעים המתקשרים מוזיקה שנבחרה על-ידכם. חברות הסלולר מצאו דרך יצירתית - ופופולרית במיוחד, יש לציין - כדי לשאוב עוד כמה שקלים בחודש מהצרכן, מה שמצטבר לעשרות שקלים בשנה.

* כמה זה עולה? המחיר מורכב מדמי מנוי חודשיים עבור השירות (7-10 שקלים) ומתשלום עבור כל שיר בנפרד (5-6 שקלים). אם השירות כלול בחבילת הגלישה, אין צורך בתשלום חודשי בנוסף, אך עדיין קיים תשלום על כל החלפת שיר.

* נחוץ או לא? סביר להניח כי אם השירות לא היה קיים, לא היינו מרגישים בחסרונו - מה גם שכאן אנו משלמים עבור זמן ההמתנה של אחרים, ואפילו לא נהנים מהמוצר בעצמנו. התחביב של החלפת שירים להמתנה עלול להסתכם בלא מעט כסף, בסופו של חשבון. בשורה התחתונה: גימיק למכורים.

מענה קולי

הרבה זנחו את השירות הזה ונוהגים לפנות למי שלא ענה בהודעת SMS או במייל, וגם שירות העברת ההודעות למענה קולי חיצוני צבר תאוצה רבה ודחק את המענה הקולי לשוליים.

* כמה זה עולה? אמנם לא קיימת עלות חודשית לשירות, אבל למעשה, השירות הצנוע הזה הוא מכונת כסף - המטלפן משלם על זמן אוויר כשהוא משאיר את ההודעה, הנמען משלם על זמן אוויר כשהוא מאזין להודעה, ומשלם שוב כשהוא מחזיר טלפון. הרי קיימת עלות זמן אוויר עבור ההתקשרות לתיבה ומשיכת ההודעות.

* נחוץ או לא? תהליך החיוג והכניסה לתיבה מייגע, ארוך ובעיקר מיותר. מנגד, לאנשי עסקים וגם ללקוחות מן המניין הוא עדיין עשוי להימצא שימושי.

צפייה בערוצי טלוויזיה

אפשרות לצפות בערוצי הטלוויזיה דרך המכשיר. קיים מגוון תכנים לצפייה - לעתים ישירה, ולעתים אחרי הורדה.

* כמה זה עולה? 15-35 שקל לחודש, לעתים עבור צפייה חופשית ולעתים תוך דרישה לשלם 5 שקלים עבור כל פריט לצפייה. באורנג' כלול השירות בחבילות הגלישה ללא תשלום נוסף.

* נחוץ או לא? האפשרויות לצפייה בתכנים באינטרנט נרחבות היום במיוחד; גם הטלוויזיה מציעה שירותי V.O.D. זול זה לא. קחו בחשבון את גודל המסך ואת חוויית הצפייה בהתאם.

תכני מוזיקה

שירים בהורדות לנייד - שכבר מזמן הפך נגן מוזיקה לכל דבר.

* כמה זה עולה? מ-5 שקלים לשיר בודד ועד 20-30 שקל לחודש עבור חבילת הורדות או האזנה ללא הגבלה (בפלאפון)

* נחוץ או לא? מקומן של מערכות הסטריאו הוא כבר כמעט היסטוריה; הנגנים והמחשב תופסים את מקומן - ואם בחרתם להפוך את הנייד לאמצעי ההאזנה העיקרי, ודאו לכל הפחות כי המכשיר כולל תכונות שמע איכותיות.

הקדשת שירים וברכות

בוחרים שיר או ברכה מוקלטת מתוך מבחר - ושולחים למי שרוצים, בחתימה אישית.

* כמה זה עולה? כ-5 שקלים לשליחה.

* נחוץ או לא? מיותר וילדותי.

הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.