מחזירים את היבוא האישי למרכז הבמה

בתחילת השנה סימן משרד התחבורה את היבוא האישי כאחד משני האפיקים המרכזיים שירחיבו את התחרות בשוק הרכב הישראלי ■ כך זה הולך לקרות

בתחילת השנה סימן משרד התחבורה את היבוא האישי כאחד משני האפיקים המרכזיים שירחיבו את התחרות בשוק הרכב הישראלי ויסייעו בהורדת המחירים לצרכן. המשרד אף הכריז על צעדים שאמורים היו לפשט את התהליך הביורוקראטי של קבלת רישיון ליבוא אישי.

אולם הנתונים בשטח מלמדים שהמגמה הייתה הפוכה. ב-11 החודשים הראשונים של השנה יובאו לישראל כ-2,340 כלי רכב. בהנחה שהיבוא האישי בדצמבר יהיה איטי יחסית, כי לקוחות רבים מעדיפים להמתין לינואר כדי לרשום את 2011 כ"שנת עלייה על הכביש" ברישיון הרכב, תסתיים 2010 עם כ-2,500 כלי רכב ביבוא אישי, כולל דיפלומטים. מדובר בירידה של 24%-28% לעומת 2009 ובירידה של 18%-22% לעומת היבוא המקביל ב-2008.

הירידה מתעצמת אם לוקחים בחשבון שכלל שוק הרכב - ובתוכו גם פלח היוקרה, שבו מתמקד היבוא האישי - עלה בשנה החולפת בכמעט 20%.

את התופעה אי-אפשר להסביר בנימוק של שערי מטבע. האירו אמנם התחזק השנה, אבל הדולר שמר על שער חליפין נוח מאוד ביחס לשקל - בחסות נגיד בנק ישראל - והפך את היבוא המקביל של רכב מארה"ב לאטרקטיבי לא פחות מאשר בשנתיים שקדמו לכך. גם הכלכלה האמריקנית עדיין מדשדשת וכל מי שמחפש יכול למצוא בארה"ב ללא קושי "סטוקים" נכבדים של כלי רכב כמעט חדשים.

להתכווצות השוק אחראים שני גורמים מרכזיים. האחד הוא שיווק אגרסיבי של יבואני הרכב הסדירים בפלח היוקרה. יבואן קרייזלר, לדוגמה, חתך בתחילת 2010 בצורה דרמטית את מחירו של הג'יפ גרנד-צ'ירוקי - אחד מלהיטי היבוא האישי - תוך שהוא מקטין את המוטיבציה לייבא אותו אישית. אפשר לראות בכך הוכחה שהגברת התחרות באמצעות היבוא האישי אכן פועלת.

הסיבה השנייה היא הידוק טבעת הסינון והפיקוח של משרד התחבורה, במיוחד בכל הנודע לדרישות התקינה. דגמים רבים שבעבר זכו ליבוא נמרץ נחסמו בנמלים או שיבואם נאסר.

אבל, וזה אבל גדול, נראה כי ב-2011 יחזור היבוא האישי למרכז הבמה. השינוי צפוי בעקבות שורה של צעדים להסרת חסמים, שחלקם מתבצעים כיום ביוזמה של משרד התחבורה וחלקם עשויים ליפול בתור "הנחתה" מבחוץ. להלן שתי דוגמאות.

הסרת מחסום הפנסים

כל רכב שמגיע מארה"ב נדרש כיום לעמוד בדרישות להתקנת "פנסים אירופיים" במקום הפנסים שבתקן האמריקני, שתצורת ההארה שלהם שונה. בחלק מהדגמים השינוי אפשרי אבל בדגמים רבים אחרים לא ניתן למצוא פנסים חלופיים בתקן הנדרש, והמשמעות היא שלא ניתן לייבאם ביבוא אישי (או סדיר). ב-2011, לא מעט בזכות לחץ אמריקני, יוסר חסם זה וככל הנראה יתאפשר יבוא של פנסים אמריקניים בשינויים קלים בלבד. שינוי זה לבדו יפתח פתח ליבוא של הרבה מאוד דגמים חדשים ומבוקשים.

הקלות במכירות

כיום קיימות בארץ שתי מגבלות רגולציה לא מבוטלות על יבוא אישי. האחת היא איסור לייבא ביבוא אישי רכב שמוגדר כ"מסחרי" - כולל טנדרים, מסחריות קלות ו-SUV מעל משקל מסוים - וקיימת "תקופת צינון" של שנתיים, שבמהלכה אסור למייבא האישי למכור את רכבו אלא אם כן קיבל אישור חריג לכך. אך מתווכים בענף היבוא האישי וגופים פרטיים פועלים כיום מול משרד התחבורה, משרד התמ"ת ונציבות השוק האירופי כדי לבטל את המגבלות הללו בנימוק שהן סותרות את הסכמי הסחר החופשי (GAAT) עליהם חתומה ישראל. אגב, נימוקים דומים הביאו לשינוי ההיסטורי בתקנות המכס, שפתח את היבוא האישי לפני שנתיים.