חטא ההיבריס של בי.או.אס

ההודעה מהשבוע שעבר הוכיחה כי שיקול הדעת של החברה היה מוטעה

מניות של חברות קטנות טומנות בחובן באופן די עקבי מקל וגזר. חלקן הניכר נחשב למניות צמיחה, ולכן פוטנציאל העלייה בהן גבוה, ובמקביל - הסיכון הטמון בהן גבוה מזה של חברות בינוניות או גדולות.

הנה דוגמה ישראלית: בי.או.אס, המפתחת פתרונות תיוג עצמים אלקטרוני ובאמצעות גלי רדיו, איבדה בחודשיים האחרונים למעלה ממחצית משווייה, ומחקה כמעט את רוב העלייה שרשמה לזכותה בשנה האחרונה. שווי החברה עומד כרגע על 4 מיליון דולר.

האחראי להתרסקות נמצא בשבוע שעבר לאחר שהחברה הודיעה על סגירת שתי חברות בנות בארה"ב (שתיהן תוצר של רכישת Summit Radio), וכפועל יוצא על מחיקה בגובה של 660 אלף דולר שתירשם ברבעון האחרון של השנה.

תזכורת קצרצרה: לפני כשלוש שנים רכשה בי.או.אס את Summit Radio האמריקנית תמורת 5 מיליון דולר בקירוב. הרכישה התבצעה רגעים ספורים לפני פרוץ משבר האשראי, והוכיחה שוב שעיתוי זה לפעמים הכול בחיים. הכנסות Summit Radio - שפתרונותיה יועדו לענף התעופה - נחלשו, ורכישתה התבררה ככישלון.

בדו"ח השנתי האחרון ציינה בי.או.אס כי הכנסות Summit Radio אשתקד היוו רק כמחצית מההכנסות בשנה שלפני, ואילו בתוצאות הרבעון השלישי של השנה היא אותתה על הסגירה הצפויה של פעילות החברה הבת. את חשיבות התזמון כבר הזכרנו, וגם הטעות האחרונה של בי.או.אס נובעת מחוסר יכולתה לזהות את העיתוי הנכון. הפעם - להבדיל מפרוץ משבר כלכלי חריף - הדבר היה בשליטתה. כחודש לפני פרסום דו"חות הרבעון השלישי, וכחודש וחצי לפני שהודתה בריש גלי כי השקעה שביצעה לפני 3 שנים התנדפה בלי לייצר ערך, קיימה בי.או.אס כנס משקיעים שהיה לראשון בתולדותיה.

החברה הגיעה למסקנה כי הגיע הזמן לשווק עצמה, ולנסות להוכיח לציבור המשקיעים כי יש דברים מאחורי נסיקת המניה. זאת כשברור כמעט ללא צל של ספק שנתוני Summit Radio העגומים היו מונחים על שולחן הנהלת בי.או.אס.

ההודעה מהשבוע שעבר הוכיחה כי שיקול הדעת של החברה היה מוטעה. בי.או.אס חטאה קמעה בחטא ההיבריס, ואילו ציבור המשקיעים התפכח, והבין לפחות לעת עתה שהוא צריך להפסיק ולרדוף אחר המניה כמו עדר שוורים זועם, ולהיצמד לנתוניה במקום להסתנוור מכנס ראשוני כזה או אחר.