גבעות: שווי "ליבת" מאגר "מגד" - 200-830 מיליון דולר

גלובס tv (עדכון) - איילנד: יש לנו תוכנית לטיפול בגז הנלווה ■ לוסקין: "אבן דרך בהיסטוריה של החברה" ■ גבעות פרסמה מצגת (להורדה למחשב - קובץ PDF)

שותפות חיפושי הנפט גבעות קיימה היום (ב') תדרוך עיתונאים מיוחד בבניין הבורסה ברחוב אחד העם בת"א. אתר "גלובס" העביר את התדרוך בשידור חי. בתדרוך נכחו טוביה לוסקין, הגיאולוג של גבעות, גיורא איילנד, היועץ האסטרטגי, מוטי מורל, יועץ התקשורת של השותפות וגם "שחקן חיזוק" נוסף - הגיאולוג ניק רייט.

גבעות פרסמה היום מצגת (להורדה למחשב שלכם - קובץ PDF) שתועבר למשקיעים מוסדיים. המצגת הוכנה על ידי רייט. המסחר במניה נפתח לפני זמן קצר והיא מזנקת ב-7%.

רייט הוא יועץ לחיפושי נפט וגז מחברת גרינסנד (Greensand Associates), שהתבקש להכין עבור גבעות חוות דעת בלתי תלויה על מבנה "מגד" ועל הסיכויים והסיכונים שבביצוע קידוח נוסף בו, עוד לפני שהשותפות החלה בקידוח "מגד 5". הוא העריך את סיכויי ההצלחה של "מגד 5" ב-40%, כלומר זו הסבירות שלטענתו ניתן להגיע להפקת נפט בפועל בקידוח "מגד 5". ההערכה בוצעה על בסיס נתונים סייסמיים משנת 2005 וניתנה כאמור לפני תחילת קידוח "מגד 5".

כבר אז העריך רייט כי בכל מבנה "מגד" יש למעלה ממיליארד חביות, תחזית שאכן אומתה בדו"ח ההנדסי האחרון שפרסמה השותפות לפני מספר חודשים. אך סימן השאלה עבור משקיעי גבעות הוא לא כמות הנפט הכלוא ב"מגד", אלא כמות הנפט שניתן להפיק. רייט העריך בזמנו כי ייתכן שקידוח "מגד 5" יאשר שניתן להפיק יותר מ-100 מיליון חביות נפט. יש לציין כי הדו"ח של רייט לא עסק בהערכת שווי ל"מגד", כלומר לא ניתנה בו התייחסות לעלויות ההפקה או לשאלת הכדאיות הכלכלית של הפקת הנפט.

רייט, בוגר החוג לגיאולוגיה אוניברסיטת קיימברידג' שבאנגליה, עובד כיועץ לחיפושי נפט וגז בחברת גרינסנד משנת 2006. בעברו הועסק בענקית הנפט קונוקו-פיליפס (שם עסק בתכנון אסטרטגיות), פיליפס פטרוליום ועוד.

"אבן דרך"

"זוהי אבן דרך בהיסטוריה של החברה ובתעשיית הנפט בישראל", אמר לוסקין בתחילת התדרוך. מיד אחריו עלה איילנד ואמר: "אני אנסה להסיר את מרכיב העמימות שאפיין את הפרסומים על החברה בחודשים האחרונים". איילנד ציין כי ישנם דברים "ודאיים", כדבריו, בנוגע לגבעות, ובכללם העובדה שהשותפות מכרה 6,000 חביות נפט עד כה לבז"ן, שישנה תוכנית לביצוע קידוחים נוספים, שגבעות גיבשה תוכנית לטיפול בגז הנלווה והיא ממתינה לאישור משרד התשתיות ועוד. איילנד התייחס גם למסקנות ועדת ששינסקי ואמר כי "הועדה היא פופוליסטית, רבות מקביעותיה מוזרות והיא פוגעת בעיקר במשקיעים הפרטיים ולא ביזם".

איילנד פינה את הבמה לרייט, שפיזר הצהרות אופטימיות למדי ואמר כי ישנו סיכוי להפיק 600 מיליון חביות מכל שדה מגד, אולם הוא לא אמר מהו הסיכוי לכך. "הפוקוס כרגע הוא באזור של קידוח 'מגד 5' כי הקידוח הזה היה מבטיח מאוד. תוצאות הקידוח מעודדות מאוד ויש סיכוי להפיק 16% מכל מיליארד החביות הכלואות בשדה 'מגד'", אמר רייט, תוך שהוא מתייחס לחלק הדרומי של שדה "מגד", המכונה "אזור הליבה", שם נמצא גם קידוח "מגד 5" ושם מתוכננים קידוחים "מגד 6" ו"מגד 7".

"בהתבסס על הניתוח, פיתוח אזור הליבה של מגד יהיה פרויקט רווחי מאוד אם ההפקה תהיה בת קיימא", סיכם רייט.

בשלב השאלות ותשובות ניצב איילנד בחזית. בתשובה לשאלת "גלובס" לגבי המועד שבו המשקיעים יוכלו להתחיל לראות הכנסות, נוכח התוכנית לבצע קידוחים נוספים, ענה איילנד: "ההכנסות למגד 6 ומגד 7 יחלו בסוף 2011 ואנחנו מקווים שתחל הפקה מסחרית בשנת 2012.

- תוכל לפרט עלויות? עלויות הקידוחים, עלות הקמת הטורבינה ועוד?

"הנתונים הללו ייצאו בדו"ח המלא של ניק ואותו נפרסם בהמשך. הגז לא אמור לעלות לנו דבר. עלות התקנת המתקן שיהפוך את הגז לחשמל הינה על החברה שתתקין זאת. מבחינתנו העלות היא אפס".

- אתם מתכוונים לצאת לגיוס הון נוסף בינואר?. באיזה היקף ובאיזו דרך תגייסו הון מהמשקיעים?

"אנו אמורים לגייס כסף נוסף לקראת ההשקעות במגד 6 ו-7. לא מדובר בסכומים גדולים מאוד. מוקדם להעריך כמה נגייס, מתי ובאיזו דרך".

כמה שווה "מגד"?

עוד לפני התדרוך שיגרה השותפות הודעה לבורסה, בנושא רזרבות הנפט וניתוח כלכלי של שדה מגד. הדו"חות הוכנו על ידי רייט ועל ידי חברת Baker RDS מאנגליה. בדו"ח תחשיב העתודות סווגו רזרבות הנפט מהקידוח מגד 5 והקידוחים המתוכננים מגד 6 ו-7 שלגביהם ישנה תוכנית עבודה עם לוח זמנים המאושר על ידי הממונה על ענייני הגז והנפט במשרד התשתיות.

לפי הדו"ח קיים סיכוי של 90% להפקת 2.2 מיליון חביות נפט או יותר (ממקטעים 1 עד 6 בקידוח מגד 5 בלבד). קיים סיכוי של 50% להפקת 10.5 מיליון חביות או יותר בקידוחים מגד 5, 6 ו-7, שלהם יש תוכנית עבודה מאושרת. בנוסף, קיים סיכוי של 10% להפקת 16.9 מיליון חביות נפט או יותר בקידוחים מגד 5, 6 ו-7. קטגוריות אלה מצויינות בדו"ח תחת שמות הקוד 1P, 2P ו-3P.

בהמשך מפרטים בגבעות לגבי כמויות נוספות מתחת הקטגוריות 1C, 2C ו-3C. אלה מציינים את הערכת המשאבים לגבי יתרת שדה מגד (כאשר 2C, למשל, מייצג סבירות של 50%). הם מותנים בביצוע קידוחים נוספים ובשימוש בהם בטכניקת FRAC והרמה מלאכותית ועל כך שייקדחו 13 קידוחים נוספים בשטח הליבה בנוסף לקידוחי מגד 5, 6 ו-7 ובביצוע 27 קידוחים מפיקים בשאר השדה.

הכנת לוחות זמנים לביצוע קידוחים המאושרים על ידי הממונה או תכנית פיתוח לשדה מגד הכוללת ביצוע קידוחים נוספים בנוסף לקידוחי מגד 5, 6 ו-7 תאפשר מעבר של חלק מהמשאבים שבקטגויה C לקטגוריות 2P ו-2P.

בכל אופן, תחת הקטגוריות 1C, 2C, 3C מעריכים בגבעות שקיים פוטנציאל לכמות מצטברת של כ-90.1 מיליון חביות נפט.

על בסיס הנתונים המופיעים בדו"ח תחשיב העתודות הוכן הדו"ח הכלכלי אשר ניתח שני מצבים:

1. קטגוריית 2P בלבד לגבי קידוחי מגד 5, 6, ו-7, לפיה כמות הנפט בר הפקה הינה 10.5 מיליון חביות משלושת הקידוחים האמורים (התחשיב מבוסס על הפקה של 3.5 מיליון חביות מכל קידוח וקצב הפקה שאמור להגיע לעד 1,400 חביות ליום מכל קידוח) בתקופה של 21 שנה. בהנחה של מחיר לחבית נפט של 70 דולר הערך הנוכחי הנקי בשיעור היוון שנתי של 10% למחזיקי היחידות (לאחר הפחתת תמלוגים למדינה על פי חוק הנפט והתמלוגים לשותף הכללי על פי הסכם השותפות המוגבלת ועלויות הקידוח הפראק והרמה מלאכותית) של הנפט שיופק משלושת הקידוחים האמורים במשך כ-20 שנה, הוא 195 מיליון דולר לפני מס (רווח מהקידוחים).

2. קטגוריית 2P וקטגוריית 2C באזור של 50 הקמ"ר שסביב מגד 5 בלבד - לפיה רמות הנפט בר הפקה הינה 56 מיליון חביות (10.5 מיליון חביות מקטגוריית ה-2P ו-45.5 מיליון חביות מקטגוריית ה-2C לגבי הקידוחים הצפויים בשטח של ה-50 קמ"ר שמסביב מגד 5 בלבד התחשיב מבוסס על הפקה של 3.5 מליון חביות מכל קידוח וקצב הפקה שאמור להגיע לעד 1,400 חביות ליום מכל קידוח) יידרשו 16 קידוחים כאמור בתקופה של 25 שנה.

בהנחה של מחיר לחבית נפט של 70 דולר ערך הנוכחי הנקי בשיעור היוון שנתי של 10% למחזיקי היחידות על פני כ-20 שנה (לאחר הפחתת תמלוגים למדינה על פי חוק הנפט והתמלוגים לשותף הכללי על פי הסכם השותפות המוגבלת ועלויות הקידוח הפראק והרמה מלאכותית) של הנפט שיופק מ-16 הקידוחים האמורים הוא 830 מיליון דולר לפני מס.

"אלה מספרים כלכליים טובים, וזה עוד רק ל-3 קידוחים", אמר רייט כשהסביר את המצגת בתדרוך העיתונאים.

עוד מציינים בגבעות כי חתמו על מכתב כוונות עם חברת מדי תעש שהינה נציגה של חברת ג'נרל אלקטריק בארץ להקמת טוריבינה להפקת חשמל מהגז שיופק מקידוח מגד 5. השותפות ומדי תעש הציגו בפני הממונה מצגת טכנית והפתרונות המוצעים בה קיבלו את אישורו של הממונה. השותפות פועלת באינטנסיביות לקבלת האישורים הנדרשים מול המשרד לאיכות הסביבה, משרד הביטחון וחברת החשמל לפני המועד המתוכנן לתחילת ההפקה המסחרית במגד 5 (בחודש נובמבר 2011). להפקה המסחרית תקדם תקופה של מבחני הפקה ארוכי טווח אשר אמורה להמשך בחודשים פברואר עד אוגוסט 2011.