רווח של 288 מיליון שקל לדיסקונט; ירידה חדה בהפרשות לחומ"ס

הרווח מתחילת השנה: 589 מיליון שקל התשואה על ההון של הבנק: 7.7%, והלימות ההון היא 7.37% - עדיין מתחת ליעד

קבוצת דיסקונט דיווחה היום על רווח של 288 מיליון שקל ברבעון השלישי, רווח הדומה לרבעון המקביל אשתקד, ועלייה של 82% בהשוואה לרבעון הקודם.

מתחילת השנה עמד הרווח של דיסקונט על 589 מיליון שקל, ירידה של 23.4% בהשוואה לאשתקד. הרווח של דיסקונט משקף תשואה על ההון של 7.7%. בנטרול רווחים חד-פעמיים בשנה הקודמת בסך 230 מיליון שקל מקופות פיצויים וביטול הפרשות לירידות ערך בגין הבנק הבינלאומי, מדובר בעלייה של 9.2% ברווחיות בהשוואה לשנת 2009.

גם בנק דיסקונט עצמו עבר לרווחיות והציג רווח של 195 מיליון שקל, כשליש מרווחי הקבוצה. תורמים נוספים לרווח הקבוצתי היו מרכנתיל דיסקונט, עם רווח של 121 מיליון שקל וכאל, עם תרומה לרווח של 108 מיליון שקל. דיסקונט ניו יורק תרם לרווח הנקי 52 מיליון שקל, סכום נמוך הנובע מהפרשי שער. דיסקונט משכנתאות תרם לרווחי הקבוצה 23 מיליון שקל.

הדו"ח הנוכחי הוא האחרון של גיורא עופר, המנכ"ל היוצא, שצפוי לסיים תפקידו בשבועות הקרובים. עופר מסיים עשור בתפקיד ומחליפו יהיה ראובן שפיגל, מנכ"ל דיסקונט ניו יורק. יו"ר דיסקונט הוא יוסי בכר. "זהו דו"ח חזק, בעיקר בגלל הירידה החדה בהפרשות לחובות מסופקים", אמר טרנס קלינגמן, ראש מחלקת המחקר במיטב.

עדיין בעיה בהלימות ההון

הבנק ממשיך להיאבק כדי להגיע ליעד הלימות ההון. הלימות ההון ליבה של הבנק עמדה בסוף הרבעון השלישי על 7.37% בהשוואה ליעד של 7.5% שקבע בנק ישראל. הלימות ההון הכוללת היא 12.93%.

הבנק פרסם אתמול את מתווה הנפקת הזכויות שתתקיים במחצית דצמבר ותזרים לבנק עד 200 מיליון שקל, סכום שישפר את הלימות ההון ב-0.14%. לאחר הנפקת הזכויות, ייצא דיסקונט בהנפקת מניות רגילה לציבור בסכום דומה.

עם זאת הלימות ההון של דיסקונט תרד כתוצאה מכניסתו לתוקף של חוזר חובות פגומים, המשנה את שיטת ההפרשות לחובות מסופקים. הבנק אינו נותן אינדיקציה למידת ההשפעה על ההון ומדווח כי "ליישום ההוראה לראשונה תהיה השפעה מהותית לרעה על ההון העצמי". ההערכות הן כי הלימות ההון ליבה של דיסקונט תקטן בכחצי אחוז כתוצאה ממימוש החוזר.

חשיפת דיסקונט למדינות ה-PIGS (פורטוגל, איטליה, יוון וספרד) מינורית ועמדה על 205 מיליון שקל, מתוכם 23 מיליון שקל חובות בעיתיים. רוב החשיפה היא לספרד, כאשר לאירלנד ויוון חשוף הבנק בסכומים זניחים של 5 מיליון שקל ו-2 מיליון שקל בהתאמה. דיסקונט צמצם את חשיפתו ל-PIGS אשר עמדה בתחילת השנה על 493 מיליון שקל.

הרווח המימוני של הבנק עמד מתחילת השנה על 3.5 מיליארד שקל בדומה לאשתקד. בנטרול התאמות לשווי הוגן של נגזרים, חיסוי מס והשפעות לירידות ערך של אגרות חוב, ירד הרווח המימוני השוטף ב-2.1%. פער הריבית (המרווח בין הריבית שהבנק גובה על ההלוואות לבין הריבית שהבנק משלם על הפיקדונות) מנוטרל נגזרים וחיסוי מס, עמד על 1.5% בדומה לתקופה המקבילה.

השיפור העיקרי בתוצאות דיסקונט הגיע כתוצאה מירידה חדה בהפרשות לחובות מסופקים. ההפרשה הספציפית עמדה ברבעון על 164 מיליון שקל, ירידה של 35% בהשוואה לרבעון המקביל ושיעור הפרשה מתיק האשראי של 0.52% בהשוואה ל-0.72% ברבעון הקודם ו-0.83% ברבעון המקביל. ההפרשות מתחילת השנה הסתכמו ב-547 מיליון שקל בהשוואה ל-780 מיליון שקל אשתקד. שיעור ההפרשה מתחילת השנה הוא 0.58% בהשוואה ל-0.8% אשתקד.