משבר חובות באירופה? הביטחון בצמיחה בשיא של 3 שנים

שיא חדש נקבע בדו"ח שפירסמה הנציבות האירופית בבריסל ■ נמצא כי תושבי אירופה מאמינים בהתאוששות הכלכלה ביבשת

על רקע ירידות השערים במדדים המובילים באירופה, פורסם היום (ב') כי דווקא בחודש נובמבר הביטחון בצמיחה האירופית אצל מנהלים וצרכנים עלה, ואף הגיע לשיא של 3 שנים. כך עולה מסקר שנערך בקרב מנהלים וצרכנים ב-16 מדינות גוש האירו, אותו פרסמה הנציבות האירופית בבריסל.

מנתוני הסקר עולה כי רמת הביטחון של הנשאלים עלתה מ-103.8 נקודות באוקטובר ל-105.3 נק' בנובמבר, כאשר כלכלנים צפו עלייה ל-105 נק' בלבד.

"כלכלת אירלנד קטנה מידי כדי להשפיע", אמר קרסטן ברזסקי, כלכלן בכיר מבנק ING. "בעוד שהייצוא אולי ייחלש ומדינות פריפריאליות באירופה ייפגעו, מגמת ההתאוששות ממשיכה במדינות הליבה".

מדד אמון בקרב הצרכנים עלה ל-0.9 נק' מ-0 נק' בחודש הקודם, בעוד שמדד הביטחון במגזר השירותים עלה ב-1.1 נק' לרמה של 10.2 נק'. מדד ביטחון הצרכנים עלה ממינוס10.9 נק' למינוס 9.4 נק'. עם זאת, מדד האמון של חברות הבנייה ירד ממינוס 25.4 נק' למינוס 26.4 נק'.

משבר החוב גרם לממשלות אירופה לקצץ בהוצאות ולהעלות מיסים כדי לקצץ את הגירעונות שלהן. חבר מועצת הבנק המרכזי באירופה, כריסטיאן נוייר, אמר היום בטוקיו שהתאוששות גוש האירו ממשיך להיות "על המסלול" והאזור לא עומד בפני משבר אמון והצטרף בכך לניסיונות ההרגעה של בכירים אחרים באירופה, דוגמת קצנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שאמרה בשבוע שעבר כי שום מדינה באירופה לא זקוקה להסדר חוב.