הורסים את גדר ההפרדה

בזק משווקת חבילה חדשה ואטרקטיבית ללקוחות; צריך לתת לה הקלות, אבל לא כך

בשבוע שעבר נפל דבר בישראל. בשקט תקשורתי (אם כי ברעש פרסומי), החלה בזק לשווק חבילת תקשורת מעניינת במיוחד, שעד כה נאסר עליה לשווק.

בפעם הראשונה בתולדותיה, החלה החברה לשווק חבילה הכוללת תשתית, ספק אינטרנט ו-500 דקות שיחה במחיר של 89 שקל לחודש בלבד, ובמהירות של 10 מגה. בזק, בניהולו של אבי גבאי, מסבסדת בחבילה זו בצורה אגרסיבית את המחיר לספקי האינטרנט, ויוצרת חבילה אטרקטיבית. אלא שהחבילה מבטלת הלכה למעשה את ההפרדה המבנית שבה היא מחויבת.

אישור החבילה התקבל, משום שהיא עומדת בכללים שקבע משרד התקשורת, שלפיהם ככל שנתח החברה קטן בשוק הטלפוניה, כך היא תוכל לקבל יותר ויותר הקלות בשיווק חבילות מעין אלה.

בשבועות הקרובים צפוי אמיר חייק, יו"ר הוועדה לבחינת תעריפי בזק, להודיע לשר התקשורת משה כחלון על כך שהוועדה שבראשה הוא עומד, ממליצה על כיוונים שונים להסדרת שוק התקשורת. מה הקשר בין הסדרת שוק התקשורת לבין בחינת תעריפי בזק? אם מסדירים את שוק התקשורת במתכונת מסוימת, ניתן להקל או לוותר על הפיקוח של תעריפי בזק.

במלים אחרות, ועדת חייק מנסה לגבש קווי מתאר להסדרת שוק התקשורת, ובמידה שכחלון יאשר וייתן את ברכתו, תמשיך הוועדה מהנקודה שאליה הגיעה - כלומר, תגזור את תעריפי בזק מהרעיונות שגיבשה. הוועדה תתנה תנאים שבהתחשב בהם ניתן יהיה להסיר את הפיקוח מעל חלק גדול מתעריפי בזק, והיא גם תקל בהפרדה המבנית המוטלת עליה ועל הוט.

השוק הסיטונאי החדש

רבות דובר בנושא ההפרדה המבנית של בזק ובשאלה אם היא נחוצה. אפילו חלק מהמפעילות הסלולריות בעד ביטול ההפרדה בתמורה ליצירת תנאים מסוימים בשוק התקשורת.

ביטול ההפרדה בבזק הפך למין מנטרה שוועדת חייק מרגישה חובה לטפל בה, למרות שלא ברור מאילו טעמים ואם הגיעה השעה לכך. נראה, שוועדת חייק תמליץ על ביטול ההפרדה המבנית אם יקום שוק סיטונאי אפקטיבי. כלומר, מחירי הסיטונאות (המחירים למפעילות) יפוקחו, ובתמורה יבוטל הפיקוח על המחיר הקמעונאי (לצרכן) והמיזם לתשתיות התקשורת של חברת החשמל יקרום עור וגידים, ויהווה תשתית שלישית למתחרים. כל עוד לא מתקיימים התנאים האלו - לא תבוטל ההפרדה המבנית.

אם כך, מה הטעם שמוצאים חברי ועדת חייק בעיסוק בהפרדה המבנית כעת, כאשר ברור ששני התנאים הללו רחוקים ממימוש? ראשית, המיזם של חברת החשמל הולך בדרך איטית וקשה לקראת לקבלת רישיון. חיוב המיזם בפריסה אוניברסלית מעלה קושי רציני למימושו, והשוק הסיטונאי הוא יצור אמורפי שאיש אינו יודע איך ייראה. הוועדה תצטרך להשקיע מאמץ רב כדי להגיע להבנות לגביו.

למרות זאת, ועדת חייק מבינה ובצדק, שהמשך הפיקוח על בזק במתכונת הקיימת של פיקוח על תעריפים לצרכנים עושה עמה חסד גדול. המחירים שלה יחסית גבוהים ומאפשרים לה שיעורי רווחיות גבוהים. לעומת זאת, המחירים למפעילים לא מפוקחים כראוי, ובזק מגלה יצירתיות רבה בפירושים שהיא נותנת לשוק התקשורת לעסקים.

יוצא, כי הצרכנים נהנים מתחרות מוגבלת, כאשר בזק לא יכולה להוריד מחירים. לפיכך, החבילה שהשיקה באישור משרד התקשורת מסייעת לבזק להרגיש עם וללכת בלי. כאילו אין הפרדה מבנית - הצרכן משלם לה 89 שקל בחודש ומקבל תשתית וכן ספק (מוגבל לחצי שנה).

בעלי ההון בעד

ההפרדה המבנית לובשת ופושטת צורה לנגד עינינו, וכדי להבין אם היא ממלאת את תפקידה ויש להמשיך בה צריך להבין לשם מה היא נועדה ומדוע ישראל היא המדינה היחידה שבה היא קיימת.

ההפרדה המבנית נועדה להפריד בין שכבת התשתיות הנמצאת במחסור, לבין אספקת השירותים. ההנחה העומדת ביסודה היא שמתחרים לא יכולים להתחרות באותם שירותים בבעלי התשתיות.

כלומר, ספקיות האינטרנט אינן יכולות לפעול מול בזק או הוט אם הן לא מפוקחות, משום שסבסוד בין השירות לתשתית מעניק להן יתרון שאף שחקן לא יכול להתמודד מולו.

ההפרדה המבנית מבטיחה ניטרליות רשת בצורה האפקטיבית ביותר. הוט ובזק הן דוגמאות לכך שההפרדה המבנית מוכיחה את עצמה. יחסית לעולם, המצב בישראל טוב, ודי אם נראה מה קורה בארה"ב ובמקומות נוספים שבהם לא נהוגה הפרדה, כאשר המפעילים מחליטים לנטר תנועה שבה הם לא מעוניינים.

למרות שבאף מקום בעולם אין הפרדה מבנית, השאלה היא מה המטרה ומה הם הכלים הטובים ביותר שיש ברשות הרגולטור כדי להבטיח רשת ניטרלית ופתוחה. זו סוגיה לא פשוטה, אבל כדי להמחיש עד כמה מסוכן לבטל את ההפרדה המבנית בבזק כדאי להסתכל על שוק התקשורת לעסקים.

בזק בינלאומי היא אחת השחקניות החזקות בשוק התקשורת לעסקים, והיא מתחרה בבזק עצמה במכרזים שונים ונחשבת לחזקה בשוק האינטגרציה בו היא מתחרה בבינת, בטלדור ובנס.

מה יקרה ברגע שתבוטל ההפרדה המבנית בין בזק לבזק בינלאומי? בזק שולטת היום בשוק העסקי, שוק השמנת, עם נתח של 80%. בשוק הזה בזק מדפיסה כסף. ביטול ההפרדה המבנית ימזג בין בזק בינלאומי לבזק, ויאפשר לחברה הממוזגת להרוס את השוק אם תרצה בכך, כי אף אחד לא יוכל להתחרות בה כאשר בזק מוכרת את השירותים ואת הצינורות ביחד. לא משנה מה יסבסד את מה, מה שברור הוא שבזק תמשיך לשלוט בשוק הזה ללא עוררין ולאט לאט תהרוג את מתחרותיה.

נכון יותר היה לבצע הפרדה מבנית בסלולר ולפקח בצורה נמרצת כדי שתישמר. משום מה, כל בעלי ההון השולטים בארבעת קבוצות התקשורת בעד ביטול ההפרדה. טוב להם שיהיו פחות שחקנים בשוק. הקלות לבזק אפשר וצריך לתת במקומות אחרים, לא בעניין ההפרדה המבנית.