מנכ"ל בז"ן בכנסת: "אנחנו לא מהווים שום סכנה לסביבה"

פחות משבוע לאחר האסון במפרץ חיפה מצהיר המנכ"ל: סקרים שנערכו במתקני בז"ן קבעו שבכל מקרה של אירוע חריג, לא תהיה זליגה מעבר לתחומי המפעל

פחות משבוע אחרי האסון בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, בו נספו שלושה עובדים משאיפת גז רעיל, בא היום (ב') מנכ"ל בתי הזיקוק (בז"ן), ישר בן-מרדכי, לכנסת בניסיון לשכנע את הח"כים כי מדובר בתקרית מקומית שלא מבשרת על סכנה נרחבת לתושבי המפרץ וכי מתקני בזן אינם מהווים סכנה לסביבה.

"עשינו סקרי סיכונים שבחנו השפעה סביבתית בתרחישים שונים במתקנים שלנו, והם קבעו שבכל מקרה של אירוע חריג, לא תהיה זליגה ממנו מעבר לתחומי המפעל", אמר.

בן-מרדכי אמר את הדברים בדיון משותף שקיימו בעקבות האסון ועדות הפנים, איכות הסביבה והבריאות של הכנסת. בסקירה מקיפה שמסר, אמר מנכ"ל בזן כי שלושת העובדים שנספו בתקרית, הם עובדי קבלן שנקלטו לעבודה במתקניו לרגל עבודות שיפוץ ותחזוקה תקופתיים. "לבזן יש 1,500 עובדים קבועים, ובתקופות של שיפוצים נקלטים הרבה מאוד עובדים חיצוניים בגלל הנפח הגדול של העבודות. מספרם של העובדים החיצוניים בתקופה של עבודות התחזוק נע בין 2,000 ל-3,000 איש. יש עבודות בעלות אופי מסוכן ויש כאלה בעלות אופי מסוכן פחות", אמר.

הפסקת פעילות

שלושת הרוגי האסון הם ג'ורג' זעאתרה; סאמר אל-חאג' ותאמר מרג'יה, כולם תושבי הכפר יפיע. חקירת נסיבות התאונה מתנהלת בידי צוות חקירה מיוחד המשותף למשטרה, משרד התמ"ת והמשרד להגנת הסביבה. טרם ברור מה יהיו תוצאות החקירה ומסקנותיה ובשלב זה היא מתמקדת בגביית עדויות מגורמים שהיו מעורבים באירוע ומעובדים שהיו בקרבת המתקן, בו אירעה דליפת הגז מסוג פחמן גופריתי, והיא בודקת גם אם הוקפד על נהלי הבטיחות המתבקשים.

מפקח העבודה הראשי במשרד התמ"ת, יורם אלעזרי, אמר בדיון כי מאז האסון, כל הפעילות במתקן שבו אירעה הדליפה הופסקה. "אין מדובר בעונש, אם כי בצורך מובהק של החקירה", אמר. הוא הוסיף ואמר כי החקירה מתמקדת במישורים שונים - כשלים טכניים ומקצועיים; תהליכי התכנון, האישור והביצוע של העבודות במתקן; רשלנות ועבירה על חוקי הבטיחות בעבודה וחוקי הסביבה. הוא ציין כי "במהלך 2010 נהרגו בישראל 82 איש בתאונות עבודה. חקירה קצרה של תאונת עבודה נמשכת כשלושה חודשים. חקירה מורכבת, נמשכת הרבה יותר".

בדיון היום, נדרש מנכ"ל בזן להתייחס גם לפרסומים מהימים האחרונים ולפיהם, העובדים שנהרגו בתקרית כביכול אשמים במותם כי לא הקפידו על נוהלי עבודה. בן-מרדכי הבהיר כי בזן לא יזמה את הפרסומים ולא מסרה כל פרט בנושא לתקשורת.

שיקום המפרץ

בדיון היום בלטה הנוכחות של ח"כים מהסיעות הערביות, שביקשו לעקוב מקרוב אחר סקירותיהם של בכירי משרדי הממשלה המעורבים בחקירת התקרית. "אחד העובדים חש סחרחורת עוד לפני האסון הגדול, ומנהל העבודה אמר לו לשוב אל העבודה. כיצד מישהו מעלה על דעתו שניתן להתעלם מכזה דבר, בייחוד כשמדובר בעבודה עם גזים רעילים, הנעשית בידי אנשים שאין להם שום מושג לגבי מהות הגז. היכן האחריות?", התרעמה ח"כ חנין זועבי, ודרשה מבן-מרדכי הסברים. המנכ"ל השיב כי דבריה אינם מבוססים על שום עדות ומסמך.

יו"ר הוועדה המשותפת, שהנחה את הדיון, קבע כי בעוד שלושה חודשים תקיים הוועדה דיון מעקב בנושא והציע, שחברי הוועדה המורחבת יפעלו להגשת הצעת חוק למען שיקום מפרץ חיפה, באופן שיביא בחשבון את הסכנה הסביבתית הקשה והמיידית, שאליה חשופים תושבי המפרץ, בשל הימצאות ריכוזים אדירים של חומרים מסוכנים בתא שטח מצומצם.