נחתם הסכם המימון לתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל

התחנה שבבעלות דוראד תוקם במתחם קצא"א סמוך לאשקלון, עם השלמתה באמצע 2013 תספק כ-8% מסך ייצור החשמל בישראל ■ היקף הפרוייקט הצפוי: כ-4.5 מיליארד ש'

הסכם המימון להקמת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל נחתם היום במשרדי הנהלת בנק הפועלים בתל-אביב. התחנה בבעלות חברת דוראד תוקם במתחם קצא"א סמוך לאשקלון, עם השלמתה באמצע 2013 תספק התחנה כ-8% מסך ייצור החשמל בישראל. היקף הפרוייקט צפוי לעמוד על כ-4.5 מיליארד שקל.

חתימת הסכם המימון מהווה ציון דרך חשוב במשק החשמל. המדובר בחברה הראשונה המגיעה לשלב חתימה על הסכמי מימון עם קונסורציום של מממנים, להקמת תחנת כוח בתנאי מימון פרוייקט (project finance). החברה שקיבלה רשיון כבר בשנת 2004 חתמה עם הסכמים למכירת חשמל ל"מקורות" ולמערכת הביטחון. דוראד נמצאת בבעלות משותפת של חברת קצא"א, (37.5%), זורלו (25%), אדלקום מקבוצת אדלטק (18.75%), ודורי תשתיות אנרגיה (18.75%).

רשות החשמל שליוותה את המיזם מראשיתו הודיעה היום כי היא "אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש במשק האנרגיה ונעשה הכל בכדי שהתנופה תמשיך. דוראד היא הסנונית הראשונה בתוך משק מתפתח, ובתהליך הזהיר שהובילה הרשות בא לידי ביטוי תפקודה כגוף המאזן בין האינטרסים של הציבור, הממשלה, חברת החשמל והיזמים הפרטיים".

את ארגון המימון להקמת התחנה הובילה החטיבה העסקית של בנק הפועלים. סך המימון יינתן בחלקים שווים על ידי המערכת הבנקאית ועל ידי גופים מוסדיים. המימון הבנקאי יועמד על ידי הבנקים: הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי הראשון. את המימון המוסדי ארגנה חברת כלל קרדיט מקבוצת כלל, והוא כולל את הגופים הבאים: כלל, מגדל, עמיתים, מנורה ואקסלנס.

המימון יועמד לתקופה של כ-20 שנים, מתוכן כ-3 שנים הקמת התחנה והיתרה תקופת ההפעלה.

במהלך הטקס, הדגישו ראשי בנק הפועלים, בהנהלת ציון קינן, כי חתימת הסכם המימון מהווה הוכחה נוספת ליכולתה של המערכת הפיננסית בישראל לתמוך ולאפשר הקמה של פרוייקטי תשתית מורכבים ופורצי דרך, לתועלת המשק הישראלי בכללותו. חתימת הסכם המימון היא בשורה לא רק לצדדים הישירים לו, אלא למשק החשמל בכללותו. כניסתו של שחקן משמעותי פרטי, חדש, לייצור חשמל מהווה שינוי מבורך לגיוון מקורות החשמל, ליצירתה של תחרות ומתן מענה לצרכי החשמל הגדלים של המשק הישראלי.

יו"ר דוראד, האלוף (מיל.) עמוס ירון, הודה לבנק הפועלים ולצוות מימון הפרוייקטים ולשאר השותפים על המאמץ המשותף והדגיש את "ראשוניותה של דוראד בכניסה משמעותית לייצור חשמל פרטי וזאת לצד חברת החשמל". מנכ"ל דוראד, דורון גרופר, הודה אף הוא לבנק הפועלים ולצוות מימון פרויקטים על המאמץ המשותף, המקצועיות וההתגייסות להצלחת גיבושו של הסכם המימון והדגיש כי "לאחר עבודה רבה קשה ומורכבת מצד הצדדים, ללא מסירותם ומקצועיותם, פרוייקט מורכב וחשוב זה לא היה יוצא לדרך, וכעת עומדת בפנינו המשימה לבנות את התחנה ולספק חשמל ב-2013".