לוסקין תוקף את ששינסקי: "מה שההמלצות אומרות למשקיעי גבעות זה 'קחו 20 שקלים ולכו הביתה'"

(עדכון) - מתקפה משולבת של נובל אנרג'י, דלק וגבעות על המלצות הביניים של ועדת ששינסקי בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת ■ לוסקין: "ההמלצות - חטא כלפי המשקיעים" ■ נובל אנרג'י: "עד היום, לא קיבלנו מהממשלה אפילו שקל" ■ תדמור: "לא נשלים את 'תמר' אם ההמלצות יאושרו"

"המלצות ששינסקי הן חטא כלפי המשקיעים", כך אמר היום (ג') טוביה לוסקין, השותף הכללי והגיאולוג הראשי של שותפות חיפושי הנפט גבעות, בהתבטאות ראשונה בעניין המלצות הוועדה של מיסוי תמלוגי תגליות הגז בוועדת הכלכלה בכנסת.

בדיון הסוער נכחו נציגי נובל אנרג'י, הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד התשתיות יעקב מימרן, לוסקין, נציג של משרד האוצר וח"כ כרמל שאמה שניהל את הדיון.

לוסקין תקף בחריפות את המלצות ששינסקי ואמר: "ההמלצות יעצרו לחלוטין את כל ההשקעות בתחום האנרגיה בישראל. מדובר במהלך שמנוגד לערכי הדמוקרטיה הישראלית. לפני 10 שנים ישבתי בחדר הזה והמדינה ניסתה לקחת 90% מ'מרי B' לעצמה בדרכים שונות. אם זה היה מצליח - היום לא היינו רואים כ"כ הרבה מיזמי אנרגיה".

בהמשך השתמש לוסקין באנלוגיה מוגזמת כדי להמחיש את טענותיו נגד המלצות ששינסקי ואמר: "מה שההמלצות אומרות למשקיעי גבעות זה 'קחו 20 שקלים ולכו הביתה'". בכך, הוא ניסה לתאר את התגמול הנמוך שינבע למשקיעים כתוצאה מהעלאת המיסוי על תגליות הנפט והגז.

גם לוסון פרימן, נציג נובל אנרג'י, תקף כמובן את ששינסקי ואמר: "נכון לעכשיו אנחנו בגירעון על ההשקעה שלנו בישראל. מאז שהתחלנו לפעול בישראל ב-1999 ועד היום, לא קיבלנו מהממשלה אפילו שקל אחד".

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, איים כי "פרויקט 'תמר' לא יושלם אם מסקנות ששינסקי לא ישונו". במהלך הדיון נשאל תדמור ע"י כרמל שאמה כיצד יגיבו השותפות ב'תמר' בהנחה שמסקנות ששינסקי לא ישונו יותר מ-1% לכאן או לכאן, ואמר כי "אם הן לא ישונו, אינני רואה כל דרך שהפרויקט יושלם".

תדמור הוסיף כי היזמים לא היו משקיעים גם בפרויקט ים תטיס אם היו יודעים שעל הפרויקט יוטל מיסוי של 60% כפי שמציעה הוועדה, וגם ציין כי בניגוד להצעות שר האוצר על כך שהמיסוי ייקבע בהתאם למקובל במדינות הדמוקרטיות, בקבוצת ההתייחסות ששימשה את הוועדה מופיעות רק 2 מדינות מערביות - אוסטרליה ובריטניה, ובשתיהן חלק מהמדינה בהכנסות מגילווי גז ונפט עומד על כ-50% לעומת 66% כפי שממליצה ועדת ששינסקי.

ג'ינה כהן, שעבדה בעבר עבור בריטיש גז שהחזיקה ברישיון "תמר" (שנקרא אז "מתן"), אמרה כי "בריטיש גז ויתרה על הרישיון לאחר שפנתה ל-120 חברות בינלאומית והציעה להן להשתתף בפיתוח 'תמר', אך נענתה בשלילה. כהן, המייצגת היום את פרויקט עזה מרין, אמרה כי נובל אנרג'י היתה החברה הבינלאומית היחידה שהסכימה להגיע לישראל.