לחץ על אייפא"ק: תימכו באובמה בסוגיית האמנה הגרעינית

שמועות: הבית הלבן ביקש משגריר ישראל בוושינגטון להביע תמיכה באמנה, אך הוא סירב ■ אובמה לרפובליקנים: הצבעה נגד האמנה עם רוסיה תפגע בישראל

ביטחון ישראל נהפך גורם חשוב בקמפיין של ממשל אובמה נגד סנטורים רפובליקניים שמסרבים לאשרר את האמנה האמריקנית-הרוסית לצימצום הדדי במספר ראשי החץ הגרעיניים וכלי נשק אסטרטגיים אחרים במאגרים של שתי המדינות. עתה נקראים ארגונים יהודיים להביע תמיכה פומבית במאמצי הממשל הדמוקרטי לדחוף את האמנה. הדילמה של היהודים: תמיכה כזו תכעיס, קרוב לוודאי, את הרפובליקנים, הכוח העולה בוושינגטון.

הבלוג The Cable, באתר Foreign Policy, דיווח על שמועות שהממשל ביקש משגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, להביע תמיכה פומבית באשרור האמנה, אך השגריר לא עשה כן. בתגובה אמר גורם ישראלי רשמי לבלוג: "אין לנו עמדה לגבי האמנה. אנחנו לא מתערבים בוויכוח הפוליטי בוושינגטון". המקור לא היה יכול לאשר את השמועות, שהממשל אכן ביקש מהשגריר לתמוך באשרור.

הגורם הישראלי אמר, כי ממשלת ישראל רגישה לאפשרות שייווצר רושם שהיא מתערבת בפוליטיקה הפנימית האמריקנית, במיחוד לאחר פגישה שקיים בנובמבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם ציר בית-הנבחרים הרפובליקני, אריק קנטור, בניו-יורק.

הרקע: אמנת START (ראשי תבות של Strategic Arms Reduction Treaty) הראשונה בין ארה"ב לבריה"מ נחתמה ב-31 ביולי 1991 ונכנסה לתוקף ב-5 בדצמבר 1994. בעקבות יישומה, צומצם ב-80% מספר כלי הנשק האטסטרגיים בעולם. האמנה פקעה ב-5 בדצמבר 2009. ב-8 באפריל 2010 חתמו נשיאי ארה"ב ורוסיה, ברק אובמה ודמטרי מדבדב, על אמנת START השניה, שכקודמתה טעונה אשרור של המחוקקים בשתי המדינות.

רוב הסנטורים הרפובליקניים הודיעו על התנגדותם לאשרור האמנה, בטיעון שמן הראוי שהסנט החדש, שייתכנס בתחילת השנה הבאה, ידון בה ויצביע עליה, למרות שבכירי ממסד מדיניות החוץ של המפלגה, ובכללם הנרי קיסינג'ר וג'ייימס בייקר, קראו למחוקקים הרפובליקניים לאשרר את האמנה.

הממשל ופרשנים רבים רואים במיאון ביטוי נוסף לסרבנות הרפובליקנית לשתף פעולה עם הבית הלבן ועם המפלגה הדמוקרטית בכל תחומי החקיקה. האסטרטגיה הרפובליקנית היא לעשות כל מה שאפשר כדי שאובמה לא ישוב לבית הלבן ב-2012, כפי שהודה ראש הסיעה הרפובליקנית בסנט, מיץ' מקונל. אשרור האמנה ייחשב הישג משמעותי לנשיא ולפיכך הרפובליקנים מסרבים לאשררה.

במאמץ לגייס תמיכה באמנה, לוחצים הבית הלבן ומחוקקים דמוקרטיים על ארגונים פרו-ישראליים ו/או יהודיים להביע תמיכה פומבית בה ולהדגיש את חשיבותה בהקשר של ביטחון ישראל. לדברי The Cable, זה חלק מ"קמפיין מסיבי" של הממשל לגייס ממשלות זרות וארגונים בתוך ארה"ב כדי להפעיל לחץ על המחוקקים הרפובליקניים להצביע בעד אישרור האמנה.

בתשובה לשאלה האם ארגונים יהודיים אכן נקראו לדגל, אמר פקיד בכיר בממשל ל-Cable: "בוודאי שאנו מקיימים מגעים עם קבוצות שונות; אנו אומרים להן, 'אם יש לכן תחושות חזקות לגבי האמנה, אנו מקווים שתשמיעו קולכם ברמה ושהוא אכן יישמע'".

אתמול דיווח האתר "פוליטיקו", כי הסנטורים היהודיים צ'אק שומר וקארל לווין, מהבכירים במידרג המפלגה הדמוקרטית, לוחצים על אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, להביע בפומבי תמיכה באמנה הגרעינית בנימוק ששת"פ אמריקני-רוסי חיוני למאמץ הבינלאומי לבלימת ההתחמשות הגרעינית של איראן.

"אמנת START החדשה חיונית לביטחון הלאומי שלנו ולזה של בעלת בריתנו הקרובה, ישראל", כתבו שני הסנטורים. "...האמנה היא גם הזדמנות לשפר את החסים עם רוסיה, מדינה שמעניקה תמיכה ניכרת למאמץ שמובילה ארה"ב להפעלת לחץ על איראן...".

מקורות רבים דיווחו, שנציגים של אייפא"ק הביעו תמיכה באמנה בשיחות עם הסנטור הרפובליקני ג'ון קיל, המוביל את ההתנגדות לאישרורה. אבל עד עתה לא השמיע השדולה תמיכה פומבית באישרור.

בשבועיים שחלפו פירסמו שלושה ארגונים יהודיים גדולים הודעות תמיכה באשרור האמנה: הליגה היהודית נגד השמצה, המועצה האמריקנית למען היהדות העולמית, והמועצה היהודית הדמוקרטית הארצית.

"אנו מודאגים עמוקות מהאפשרות שהאמנה לא תאושרר", נאמר במכתב של הליגה לכל הסנטורים על גבעת הקפיטול. "...האסטרטגיה הדיפלומטית האמריקנית שתכליתה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני מחייבת יחסי אמון ושת"פ בין ארה"ב לרוסיה".