בדיקת "גלובס": מה באמת הופך מוצר ל"ידידותי לסביבה"?

שורת מוצרים המוגדרים "ידידותיים לסביבה" ממלאים את המדפים, כאשר הצרכנים לא תמיד יודעים האם הם באמת אקולוגיים ומה ההבדל בינם לבין המוצרים המתחרים על המדף

הציבור רוצה מוצרים ידידותיים לסביבה? החברות מספקות. נורות החוסכות בחשמל, טלוויזיה שמזהה כאשר האדם נרדם וכובה לבדה, מוצרי ניקוי מתכלים, נעלי ספורט מ-100% חומרים ממוחזרים - כל אלה הם רק חלק מרשימה הולכת וגדלה של מוצרים שמשווקים בימים אלה לצרכן, אשר מאוחדים תחת טרנד הידידותיות לסביבה.

ואכן, רוב הצרכנים הישראלים רוצים מוצרים ידידותיים לסביבה, וגם מוכנים לשלם עליהם יותר, כך מגלה סקר מכון מותגים עבור "גלובס" שנערך בימים אלה. מחצית מהנשאלים מוכנים לשלם עד 15% יותר עבור מוצרים אקולוגיים או בעלי אריזות מתכלות. שני שלישים מהצרכנים מייחסים חשיבות לשאלה אם המוצר הוא ידידותי לסביבה כאשר הם בוחרים את המוצרים בסופר, ורק קצת יותר מרבע מהם אינם מוכנים לשלם יותר על מוצר כזה.

מיקי גינסברג, מנכ"ל חטיבת קולגייט פלמוליב בקבוצת שסטוביץ', מספר כי אכן, החברות יודעות כי הכיוון הזה מוכר, וכי הצרכן הישראלי לא לבד. מדבריו עולה כי קולגייט פלמוליב החליטה ללכת על הכיוון ה"ידידותי לסביבה" מסיבות עסקיות: "בקולגייט זיהו שתי מגמות שמתרחשות אחת לצד השנייה. הראשונה היא שבארצות-הברית ובאירופה שיעור החדירה של מוצרים ידידותיים לסביבה הוא באחוזים דו-ספרתיים. השנייה היא ההבנה כי לא מדובר במותגי נישה. המשמעות היא ואקום גדול. לא היה תאגיד גדול שנכנס לתחום הזה כמוביל תהליך. ההחלטה של קולגייט להיכנס לתחום היא אסטרטגית".

לדבריו, הצרכן הישראלי נמנע מלקנות מוצרי ניקוי ידידותיים לסביבה בגלל מחיריהם: "סדרת המוצרים החדשה של החברה, הכוללת חומר ניקוי, נוזל כלים ומרכך כביסה, יקרה רק ב-1.5% מהמוצר המקורי, מה שהופך את המוצרים לנגישים".

טרנד שיווקי או מוצר ידידותי?

שטף המוצרים המתגאים בהיותם ידידותיים לסביבה צריך להפוך את הצרכנים לערניים יותר: מה המשמעות של "ידידותי לסביבה"? מה הוא מוצר "ירוק" או "אקולוגי"?

יעל ארצי, מנכ"ל אס סי ג'ונסון, המשווקת בימים אלה סבון אסלה ללא עטיפת פלסטיק, נזהרת מאוד משימוש מוגזם במונח "ידידותי לסביבה", ואומרת כי במקרה של המוצר המדובר השיפור הוא סביבתי בלבד: "המוצר הנוכחי אינו נמצא בחבילת פלסטיק ומונע השלכה של מיליוני יחידות פלסטיק בשנה. לכן הוא טוב יותר ממתחריו או מקודמיו".

אז אילו כלים עומדים לרשותנו עלד יד מדפי הסופר כדי לזהות מוצרים שבאמת עונים להגדרה "ידידותי לסביבה"?

תמונת המצב על-פי יצרנים רבים מורכבת, אך יש כלי אחד, ברור, גם אם נתון למחלוקת על-ידי "הירוקים": התו הירוק של מכון התקנים. "למכון התקנים מפרט הכולל קריטריונים, על-פי סוגי המוצרים, הקובעים מה מוצר צריך בכדי לקבל תו ירוק", מסביר ראש תחום איכות סביבה במכון התקנים, ניצן אייל.

בתהליך בודק מכון התקנים את התכונות של המוצר עצמו והחומרים ממנו הוא מיוצר, בשלב השני נבדק המפעל בשטח, שם נבדקים חומרי הגלם של המוצר ותהליך ייצורו. המפעל גם זקוק לאישור המשרד להגנת הסביבה על כך שהוא מכבד את סביבתו ולא עובר עבירות איכות סביבה, ושעובדיו מקבלים את תנאי העבודה הנדרשים ברמה הבריאותית.

התקנים כאמור משתנים בהתאם למוצר. בבדיקה של קירות גבס ייבדק האם יש בו כמות מספקת של חומר ממוחזר. בכל הנוגע לחומרי ניקוי ייבדק האם החומרים ניתנים לפירוק ביולוגי. לגבי מוצרי חשמל תישאל השאלה האם הם אינם עשויים מחומרים רעילים, כמו עופרת. נכון להיום, רק 100 מוצרים בארץ נהנים מהתו הירוק.

העירנות מתחייבת

מלבד התו הירוק יש תווים של מדינות אחרות, שהם שווי ערך לתקנים של מכון התקנים. עם זאת, יש אחרים בעלי עיצוב יפה המשדרים מסר ירוק - אבל כל קשר בינם לירוק מקרי בהחלט.

אייל מסביר: "יש המון סימנים שצריך להיזהר בהם, יש סימנים שניתן באופן אישי להוריד אותם מהאינטרנט, סימני מים ועלים ירוקים, שמישהו עיצב אותם ושם באינטרנט, ואז אפשר לשים על המוצר שלך. אין כל קשר מחייב בין הסימן לבין האמת. אף אחד לא בודק. לדוגמה, יש סימון אירופאי שנקרא 'הנקודה הירוקה'. אלה שני חיצים משולבים בצורה של ין ויאנג. הסימן הוא מאוד יפה, אך למעשה הוא ניתן למוצרים שהם בעלי מחזור.

"זה אומר שהוא יכול להינתן לטובלרון, כי אחר-כך ניתן ללכת ולמחזר את העטיפה. אבל סביר מאוד שלא יהיו לך כלים למחזור העטיפה, ולסמל אין שום משמעות".

לדברי אייל, בכל הנוגע למוצרים שמגיעים מחו"ל, התקנים שבאופן הבולט ביותר יכובדו בישראל, ולדבריו מהווים חותמת אמיתית, הם החותם הירוק מארצות-הברית (הגרין סיל), אליהם מצטרפים עם תווי תקן מכובדים הקנדים, היפנים, הקוריאנים והגרמנים".

11
 11

5 טיפים למי שמקפיד על צריכה ידידותית לסביבה

1. האריזה: הקפידו שיהיו כמה שפחות אריזות, ובדקו ממה עשויה האריזה. אריזות נייר עדיפות כמובן על אריזות פלסטיק.

2. קנו מוצר מקומי: מוצר מקומי תמיד פחות מזהם כי אינו דורש הובלה.

3. בדקו אם ניתן למיחזור: שאלו את המוכרים או את היצרן אם ניתן להיפטר ממנו/למחזר אותו בצורה בטוחה.

4. רכשו יד שנייה: רכישה של מוצרים יד שנייה תפחית את הפסולת.

5. קנו רק מה שצריך: הפחתת הצריכה היא אחד הפתרונות הטובים ביותר.

מאילו מוצרים מומלץ להיזהר

* ריהוט: רהיטים שנראים מעץ אבל אינם באמת כאלה. רהיטים אלה מכילים סיבית, או בשמה אם די אף, המסוכנת לסביבה. תחליפי העץ פולטים חומר רעיל המסוכן לסביבה.

* חומרי ניקוי: מומלץ להיזהר מחומרים לניקוי תנורים, משום שהם מזהמים ולמעשה פוגעים גם בסביבה וגם במי שנושם איתם ומנקה איתם.

* קוסמטיקה: גם אם העטיפה ירוקה, הסתכלו באותיות הקטנות של התכשירים ובדקו אם הם מכילים אמוניה ואלומיניום - חומרים שמהם כדאי להתרחק.

* צעצועים לילדים: צעצועים רבים מכילים את החומר פי.וי.סי. - פלסטיק אשר מהווה בעיה סביבתית ובריאותית. הפקתו בלבד עשויה לסכן את הקרובים למקום במחלת הסרטן.