ביה"ד: המדינה סירבה להצעתנו לגשר בסכסוך עם הפרקליטים

נשיא ביה"ד לעבודה בת"א, השופט מיכאל שפיצר: "מצד אחד המדינה מבקשת מביה"ד סעדים זמניים הקשורים לשביתה, ומנגד היא מסרבת לקחת חלק במו"מ עם הפרקליטים בחסות ביה"ד"

נשיא בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, השופט מיכאל שפיצר, מתח היום (ד') ביקורת חריפה על התנהלות המדינה לאור שביתת הפרקליטים. למרות זאת, הורה בית הדין לעבודה להוציא צו ריתוק לנציג הפרקליטות, שהיה אמור להופיע היום בדיון הארכת מעצר של בנו זיסמן, שהוסגר באחרונה מרומניה במסגרת פרשת הונאה של הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית.

צו הריתוק הוצא במטרה למנוע את שחרורו ממעצר של החשוד שהוסגר וכן כדי למנוע בריחה אפשרית שהיתה מביאה לפגיעה קשה ביחסים בין המדינה לבין הפטריארכיה.

"הצענו לצדדים את חסותו של בית הדין לעבודה להמשך המשא-ומתן", כתב שפיצר בהחלטתו, "אלא שנציג המדינה סירב להתייצב לצורך כך, תוך שההסתדרות נענתה להצעה בנפש חפצה. צר לנו על כך שהמדינה סירבה לנצל את היד המושטת אליה.

"יש שניות בהתנהלות המדינה, שמצד אחד מוגשות על-ידה בקשות לסעדים זמניים הקשורים לשביתה, ומנגד היא מסרבת לקחת חלק במשא-ומתן בחסות בית הדין. אם כוונת המדינה היא להפוך את בית הדין לערכאת ערעור על החלטותיה של ועדת החריגים של ארגון פרקליטי המדינה - הרי שטעות בידה".

לדברי נשיא בית הדין האזורי, על בתי הדין להיענות "במשורה" לבקשות מטעם המדינה להוציא "צווי ריתוק" לפרקליטים בתיקים פרטניים, שוועדת החריגים לא אישרה להם להתייצב לעבודתם.

"אם לא כן", מנמק שפיצר, "אנו עלולים להיקלע למצב שבו המדינה תפרוס לפרוסות דקות ואישיות את הסכסוך הקיבוצי - ולא לכך נועד משפט העבודה הקיבוצי. אם רצונה של המדינה להתמודד עם השביתה בדרך משפטית - ראוי שתעשה זאת בדרך נכונה".

בית הדין תיאר את הנזקים המצטברים של השביתה, הן בשל ביטול ודחיית דיונים, הן בשל שחרור חשודים והן בתחום האזרחי שבו מחויבת המדינה בפסקי דין הניתנים בהיעדר התייצבות.

לדברי שפיצר, "על המדינה היה לנצל כל הזדמנות בכל זמן כדי למצות את המשא-ומתן".

את המדינה ייצגו בהליך עורכי הדין תמר גולן וגיא גולן. (ס"ק 59087-11-10).