צביקה בן-פורת עוזב את מעיין ונצ'רס

בהודעה לא נמסרה הסיבה לעזיבה, אולם גורמים בשוק ההון טוענים כי מדובר בחיכוכים מתמשכים אל מול בעלי השליטה

חממת מעיין ונצ'רס הודיעה אתמול (ה') כי ד"ר צביקה בן-פורת עוזב את החברה. בן-פורת התמנה ליו"ר גיזמוקס, וממשיך לבחון הזדמנויות נוספות. כמו-כן, לפני כשבוע עזב את מעיין גם אמיר גל-אור מקרן אינפיניטי, ששימש יו"ר החברה. היו"ר החדש הוא גיא רוזן, מקבוצת אי.די.בי.

בהודעה לא נמסרה הסיבה לעזיבה, אולם גורמים בשוק ההון טוענים כי מדובר בחיכוכים מתמשכים אל מול בעלי השליטה. בין היתר, על תוכניותיה של אינפיניטי לנתב טכנולוגיות של מעיין לחברה-הבת שמקימה אינפיניטי בסין.

מעיין ונצ'רס הייתה החממה הראשונה שהנפיקה בבורסה בת"א. היא גייסה 24 מיליון שקל לפי שווי של 42 מיליון שקל. כיום שוויה גבוה פי 3, אולם היא הייתה צריכה לגייס לשם כך 180 מיליון שקל נוספים. לחברה כ-60 מיליון שקל במזומן.

באמצעות ההון שגייסה בהנפקה, רכשה מעיין את הזיכיון לשתי חממות נוספות, שאפשרו לה לקבל מענקים להקמת חברות. הרעיון היה ליצור דיל פלואו למעיין כחברת השקעות וכן לקרן אינפיניטי. המהלך הגדיל את מספר החברות בקבוצה מחמש ל-50 כיום.

אולם, ריבוי חברות בחממה פרטית הוא חרב פיפיות. אמנם כל חברה שקמה בתוך חממה מקבלת מימון נדיב מן המדען הראשי, כמעט ללא סיכון לבעלי החממה, אך מעיין ושאר החממות המופרטות גילו כי כדי להפיק תועלת מכך, יש להשתתף גם בסבבי הגיוס הבאים של חברות החממה, בסכומים גבוהים יותר, וכן להביא לחברות השקעות המשך ממקורות נוספים. ההצלחה של מעיין בהבאת משקיעים חדשים הייתה חלקית - לא נרשמו הסכמי שת"פ גדולים ולא גיוסי ענק לחברות החממה.

מעייין הצליחה לבצע כמה אקזיטים בסכומים של כמה מיליוני דולרים, והייתה אחת החממות היחידות שהחזירה הלוואות למדען הראשי - ארבע הלוואות בחמש שנים.

החברה הצליחה לגייס משוק ההון סכומי כסף משמעותיים. כמו-כן נרשמת רמת שרידות גבוהה של החברות שהחלו בה את הדרך. גיוסי ההמשך בחברות אלה היו בדרך כלל קטנים ולא מקרנות הון סיכון.

לחברה די מזומן כדי להמשיך להחיות את החברות שלה, אולם היא עדיין לא מצאה אסטרטגיה קבועה לתמיכה בחברות בוגרות בטווח הארוך.

השקעותיה של החברה רשומות בספרים לפי שווי הוגן של 125 מיליון שקל. החברות הבולטות בשווין לפי דו"ח זה הן רידנט נובה, אפליסוניקס, דרויד סקיוריטי וגיזמוקס.