רשת וקשת יוכלו להחזיק יחד בחדשות 2 גם לאחר המעבר לרישיונות

משמעות ההחלטה שהתקבלה בוועדת הכלכלה היא שזכייניות ערוץ 2 יוכלו להחזיק יחד בחברת חדשות ערוץ 2 עד סוף 2018, וזאת אם יחליטו לעבור לרישיון ב-2015

ניצחון לחברת חדשות ערוץ 2 במאבק על עתידה. ועדת הכלכלה של הכנסת הסכימה היום (ה') לקבל את העיקרון לפיו זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת יוכלו להחזיק בחברת החדשות של ערוץ 2 במשך 3 שנים מרגע שיעברו לרישיונות.

את היוזמה הביא שר התקשורת, משה כחלון, לשולחן הוועדה שהתכנסה היום ברמת-גן. משמעות ההחלטה היא שהזכייניות המחזיקות היום בערוץ 2 יוכלו להחזיק בחברת חדשות ערוץ 2 לכל המאוחר עד סוף 2018. זאת, אם יחליטו לעבור לרישיון ב-2015 - מועד פקיעת זיכיונן.

עוד הוחלט כי אם רק אחת מהן תעבור לרישיון, הזכיינית השנייה תחזיק בחברה. רשת הודיעה כבר לא אחת על החלטתה לדבוק באפיק 22 עד המועד האחרון האפשרי.

שטרום נגד ההגבלים

בדיון, אותו הוביל יו"ר הוועדה, אופיר אקוניס, אמר השר כחלון כי מדובר בסעיף שמחויב המציאות לטובת התחרות, על אף התנגדות רשות ההגבלים העסקיים ומשרד המשפטים.

הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אשר חוות-דעתו התומכת במהלך נחשפה בעבר ב"גלובס", השתתף אף הוא בדיון ותקף את חוות-הדעת של רשות ההגבלים העסקיים, אשר מתנגדת לסעיף, עליו תהיה הצבעה סופית בשבוע הבא.

"במהלך השנים ראיתי הרבה חוות-דעת, אבל מעולם לא ראיתי חוות-דעת שאין בצדה נתונים כלכליים, שמסבירים ב-17 השנים שקיימת החברה איפה נגרם נזק לתחרות בגלל חברת החדשות?", אמר שטרום בדיון. "אין שום עילה לפרק את חברת החדשות על-ידי פיצול תקציבה. היא לא מונופול".

כמו כן אמר שטרום כי לפי דו"חות רשמיים של הרשות השנייה, "חברת חדשות ערוץ 10 התבססה וגדלה, למרות חדשות ערוץ 2. להגיד שיש נזק כתוצאה מהבעלות המשותפת, זה להגיד משהו לא מקצועי. אנחנו לא נמצאים בניתוח העתיד של שוק חדש, כמו גז. אנחנו מדברים על 17 שנים של ניסיון".

נציג הממונה על ההגבלים אמר בדיון כי "התיקון הזה משרת את האינטרס הכלכלי של רשת וקשת. ההפרדה של חברת החדשות תחייב אותן להכניס יד לכיס ולהשקיע בחדשות".

בתגובה לדברים קראה אליו ח"כ שלי יחימוביץ', שאינה חברה בוועדה ובכל זאת השתתפה בדיון: "זה לא נכון, אין מקום לעוד חברת חדשות בישראל. אני פה כי בעיניי זה כמו לסגור עיתון. להבדיל מהפקות מקור, זה חלק מעולם העיתונות בישראל שהוא אבן-יסוד בדמוקרטיה הישראלית".

סעיף נוסף שאושר היום בחוק ההיסטורי הוא זה הקשור להשקעה ביצירה העילית. הצעת הרשות השנייה, שנוסחה יחד עם היוצרים, בדבר השקעה פרוגרסיבית ביצירה בסוגה עילית - התקבלה, וההשקעה בסוגה עילית תהיה תלויה בגובה ההכנסות.

לפי הסעיף כיום, אם ההכנסות יעמדו על עד 600 מיליון שקל לערוץ - הוא ישקיע עד ל-60 מיליון שקל. זאת במקום 50 מיליון שקל כקבוע עד כה בחוק. אם וכאשר הכנסותיו יעלו על 600 מיליון שקל - תוכל ההשקעה בסוגה עילית להגיע עד לכ-120 מיליון שקל.

במהלך הדיון ביקש מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, לדחות את החלת הרפורמה בשנה לראשית שנת 2013, ואולם, לאור התנגדות ערוץ 10 וחברי כנסת כמו נחמן שי, הוחלט לשמור על 2012 כשנה בה תצא הרפורמה לדרך. "אנחנו חייבים לקבל רישיון כדי להתקיים", אמר מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי.