כמה פעמים נרשמו עליות בחודש דצמבר מאז 1993?

כלכלני בנק הפועלים ערכו בדיקה המגלה כי מאז שנת 1993, רק בשלושה מקרים נרשמו ירידות במדד תל אביב 25 בחודש דצמבר, כלומר בכ-82% מהחודשים היו עליות

חודש דצמבר יחתום את שנת 2010 שהייתה שנה הפכפכה בשוק המניות המקומי. כלכלני בנק הפועלים ערכו בדיקה המגלה כי מאז שנת 1993, רק בשלושה מקרים נרשמו ירידות במדד תל אביב 25 בחודש דצמבר. כמובן שמדובר בסטטיסטיקה שאינה מחייבת לגבי לעתיד, אולם הדבר מגביר את הסבירות למגמה חיובית בדצמבר השנה.

להערכתם, ההסבר העיקרי לתשואות החיוביות, באופן מסורתי, בדצמבר נעוץ בעיקר ברצונם של מנהלי ההשקעות לשמר ולשפר את התשואה השנתית בתיקי ההשקעות. מאחר ו-2010 הייתה כאמור שנה הפכפכה המוטיבציה של המשקיעים לשיפור התשואה בדצמבר גבוהה - מה שמגביר את הסבירות לעליות שערים בבורסה בחודש זה.

הסיכון העיקרי שעלול להעיב על שוק המניות המקומי בטווח הקרוב היא הזירה הגלובלית. המשבר המתפתח באירופה, מגביר את תחושת אי הודאות ומקשה גם על המשקיעים בשוקי המניות הגלובליים. בפועלים מעריכים כי אם אכן יתגלו סימנים מדאיגים נוספים באירופה ובארה"ב, הדבר עלול להחזיר את הפסימיות לשווקים ואת הצבע האדום למסכי המסחר.

בפועלים ממשיכים להחזיק בדעה חיובית לגבי שוק המניות המקומי, אם כי מזכירים את הסיכונים הקיימים בישראל ובעולם. בראיה גלובלית, המשבר באירופה מגביר את החששות מהשפעות שליליות משוקי העולם. בזירת המקומית, נתוני המאקרו של המשק הישראלי טובים ממרבית המשקים המפותחים בעולם.

במישור המיקרו, דוחות החברות לרבעון השלישי הראו בחלקם הגדול שיפור בתוצאות ביחס לרבעון המקביל, כשרבות מהנהלות החברות הביעו ביטחון גם בנוגע לרבעון הרביעי ואף מעבר לכך - מה שתומך בשוק המניות מעבר לרעשים המקומיים שעלולים להיווצר בשל הנעשה בזירה הגלובלית.

בשורה התחתונה, כלכלני הפועלים רואים בחיוב את ההשקעה בשוק המניות המקומי, במיוחד על רקע האטרקטיביות הנמוכה שמציעות אלטרנטיבות ההשקעה בתחום הסולידי. "אנו מעדיפים השקעה במניות בודדות ולא באמצעות מדדים, כאשר בחלוקה ענפית, אנו רואים עדיפות להשקעה בחברות המוטות למשק המקומי, בענפים כגון תקשורת, קמעונאות, מזון וכדומה".